Do Chorvatska na občanku

24. červen 2004
Motožurnál , Motožurnál

Pokud jedeme vozem, měli bychom si před cestou samozřejmě zkontrolovat, zda máme všechny potřebné doklady - tedy cestovní pasy, řidičský průkaz, doklad o registraci vozidla a zelenou kartu od zákonného pojištění. Také bychom si měli od naší zdravotní pojišťovny vyžádat takzvanou evropskou zdravotní kartu. Ta ovšem kryje pouze základní ošetření, a tak je dobré se i připojistit na cestu do zahraničí. Auto bychom pak samozřejmě měli mít v pořádku, abychom nezůstali stát stovky kilometrů od domova.

Největší novinkou je to, že od letošního roku můžeme do Chorvatska cestovat pouze na občanský průkaz. Přesto se doporučuje mít cestovní pas s sebou, a to zvlášť v případě, že v něm máme zapsané děti. Jinak by děti musely mít samostatný cestovní doklad.

Bezmála tisícikilometrovou cestu bychom si měli dobře naplánovat a rozvrhnout, pořádně se na ni vyspat, a když vyrazíme, měli bychom důsledně dbát dopravních předpisů.

"Cestou do Chorvatska je třeba dávat pozor především na radary, protože policie ve Slovinsku i v Chorvatsku zvlášť v turistické sezóně bedlivě hlídá silnice, a to i na přehledných úsecích. Měli bychom tedy dodržovat předepsané rychlosti, abychom neplatili poměrně vysoké pokuty. Další důležitou věcí je povinnost přepravovat děti v autosedačkách nebo za užití zádržných systémů, což platí nejen pro cestu přes Rakousko a Slovinsko, ale i v samotném Chorvatsku," radí Jiří Wolf z ÚAMK.

Rozdíly v cenách benzínu a nafty jsou na trase v řádech korun, ale přesto se i tady dá podle Wolfa ušetřit: "Je lepší natankovat ve Slovinsku, kde jsou ceny nafty i benzínu nižší než v Rakousku a Chorvatsku. Je tedy dobré si cestu rozvrhnout tak, abychom tankovali ve Slovinsku."

Musíme počítat s tím, že se můžeme dostat do kolon po případných nehodách a měli bychom tedy vždy mít v autě dostatek nápojů a nějaké jídlo, zvlášť jedeme-li s dětmi. Také bychom pro takové případy měli mít vždy dostatek pohonných hmot. Nejen nehody jsou ovšem příčinou dopravních problémů.

"Při cestě do Zadaru a Šibeniku, tedy po nově otevřeném úseku dálnice, očekáváme velké problémy v okolí šestikilometrového tunelu Malá Kapela, který bude otevřen až příští rok. Objížďka měří 13 kilometrů a vede po úzkých horských silnicích," upozorňuje Wolf.

Příznivou zprávu naopak poslala z Chorvatska naše zpravodajka Lenka Šumová: "Od včerejšího večera trvá cesta ze Záhřebu do Rijeky zhruba hodinu a dvacet minut. Výrazně se tak zrychlila cesta chorvatským vnitrozemím na Istrii. Osobně chorvatský premiér zahájil provoz úseku mezi Vrbovskem a Bosiljevem. Za jízdu osobním autem po 147 kilometrů dlouhé dálnici ze Záhřebu do Rijeky zaplatíte 56 HRK. Významnou část dálnice ze Záhřebu do Splitu slibují chorvatské úřady otevřít v termínu, tedy na konci června, a to i přesto, že práce zbrzdil nevídaný desetidenní déšť."

Na osobitý zvyk chorvatských řidičů pak upozorňuje Jiří Wolf: "Čeští motoristé by měli vědět, že troubení je v Chorvatsku naprosto běžnou záležitostí. Když chce někdo předjíždět, tak si v klidu zatroubí. Neměli bychom se tedy lekat a nechte se v klidu předjet, a v případě, že budete potřebovat předjet vy, pak si klidně zatrubte také."

Aktuální cena Naturalu 95 u čerpacích stanic INA je 7,10 HRK, tedy zhruba 32 korun. Litr motorové nafty pak vyjde na 5,86 HRK, tedy necelých 27 korun. Podrobnější informace o rozmístění, otevíracích dobách a cenách u chorvatských benzínových stanic, a to včetně informací o LPG pumpách, najdete na internetové adrese www.ina.hr v sekci BENZINSKE POSTAJE.

autor: pgj