Distanční výuka prohloubí rozdíly ve vzdělání mezi žáky, varují pedagogové

Nové hodiny distanční výuky čekají po prázdninách žáky téměř všech škol. Podle Asociace ředitelů základních škol jsou největším problémem vyučování na dálku narůstající rozdíly ve vzdělání mezi jednotlivými žáky. Ministra Plaga považuje za nezbytné, aby se do školy co nejdřív vrátily děti z prvních a druhých tříd a také závěrečné ročníky základních a středních škol.

Čtěte také

Jestli to potrvá dlouho, nedovedu si to představit. Podle mě se děti nenaučí tolik, jako kdyby chodily normálně do školy,“ obává se paní Zuzana.

Sama má dvě děti. Mladší Alice je ještě ve školce, starší Nikola chodí do čtvrtéídy. „Má poruchu pozornosti a v domácím prostředí se nesoustředí tak, jak by se soustředila ve škole. Musím ji udržet, aby se učila, aby neodbíhala,“ popisuje.

Vychováváme si tu určitou skupinu lidí, kteří jsou odsouzeni k tomu být nedovzděláni.
Michal Černý, ředitel Asociace ředitelů základních škol

Jak překlenout propasti?

Pedagogové na prvních stupních základních škol museli stáhnout výuku na to nejnutnější. Největším problémem distanční výuky je nebezpečí, že se bude zvětšovat rozdílná úroveň získaného vzdělání mezi jednotlivými žáky.

Na to upozorňuje prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý: „Rozdíly, které my Češi máme jedny z největších na světě – mezi jednotlivými školami, regiony a žáky – se ještě zvětší. Pak si tady vychováváme určitou skupinu lidí, kteří jsou odsouzeni k tomu být nedovzděláni.“

Výpadek běžné výuky by se mohl promítnout u jednotných přijímacích zkoušek. Ministerstvo ve spolupráci s iniciativou Otevřeno proto na svém YouTube kanálu pro uchazeče o další studium připravilo sérii výukových videí Přijímačky bez obav.

Pro děti je výuka přes počítač náročná a měla by být pestřejší. „Aby děti nezničilo sezení u frontálních online hodin,“ upozorňuje předseda Fóra rodičů Petr Chaluš. Do výuky by měla být zařazena hra, interakce nebo práce ve skupině.

Čtěte také

Jenže rodiny mají často problém s dostatečným technickým vybavením. Podle školní inspekce nemělo na jaře připojení online 250 tisíc žáků základních škol. 

Prvňáci mají prioritu

Ministr školství Robert Plaga za hnutí ANO v pátek nastínil možný scénář návratu dětí do škol: „Pokud to půjde, tak se musí co nejrychleji vrátit první a druhé ročníky základních škol. Hned druhou prioritu mají závěrečné ročníky základních škol, to znamená devátéídy a také závěrečné ročníky středních škol.“

Konkrétní termíny budou podle Plagy závislé na epidemické situaci a rozhodnutí ministerstva zdravotnictví.

autoři: Petr Král ,
Spustit audio

Související