Dgitální fotografie, odpovědi posluchačům
Ve fotografii jsou fenoménem posledních dvou let digitální fotoaparáty. Oblibu si získávají stále více u fotografů laiků, ale i profesionálů. Dnešní Vaše téma, které se věnovalo především digitální fotografii, teď shrneme spolu s ředitelem institutu digitální fotografie Janem Březinou. Přeji vám dobré odpoledne. Posluchačka z jižních Čech někde slyšela, že klasický film je oproti, tak zvanému, digitálu více citlivý na barvy a světlo a tudíž, že je kvalitnější. Co je na tom pravdy?
Jan Březina: Je pravda, že klasický film může být o něco citlivější na světlo. Nicméně digitální fotografie je rozhodně dostatečně citlivá jak na barvu, tak na světlo a navíc nabízí výrazně lepší rozlišení.
Pan Radek z Prahy se ptá, kdy používat, tak zvaný, polarizační filtr? Poprosím vysvětlit tento termín.
Jan Březina: Polarizační filtr slouží k tomu, aby nás zbavil ve fotografii světla, které je buď odražené nebo prošlo například skrz mraky, což znamená, používá se všude tam, kde se chceme zbavit, buď odlesku nebo přílišného množství světla.
Když jsme u toho světla. Další posluchač nám zavolal velmi aktuální dotaz. Jak se vyvarovat snímků se sněhem do modra a to v případě digitálních fotoaparátů, ale i těch klasických? Pokud máte nějakou radu.
Jan Březina: U klasických je to poměrně komplikované. Tam je potřeba používat speciální barevný filtr. Právě zde se uplatní výhody digitální fotografie, kdy na fotoaparátu je možné nastavit tak zvané vyvážení bílé barvy a pokud tam uživatel nastaví, buď režim sluníčko nebo pod mrakem, podle počasí, tak tento problém nebude mít.
Prostě ten fotoaparát, ten digitální by to asi měl umět. Jinými slovy.
Jan Březina: Bez problému.
Když jsme u těch fotoaparátů, které něco umí, něco neumí, tak jsou malé rozměry digitálních fotoaparátů těch moderních, které jsou opravdu menší. Jsou na závadu, tedy na úkor kvality?
Jan Březina: Určitě ne. Snímače, které se používají jsou sice menší, ale mají vyšší hustotu, což znamená to, že se celý fotoaparát zmenšuje a určitě neznamená to, že bude fotografovat hůř.
Poslední dotaz od posluchače, který také neuvedl své jméno. Zajímalo by ho, jak funguje optický ZUM, když má fotoaparát dvanáctistupňový ZUM, znamená to, že to opravdu dvanáctkrát přiblíží?
Jan Březina: Pokud ten ZUM bude opravdu optický, tak potom opravdu dvanáctkrát přiblíží obraz. Bohužel někteří výrobci si nedají tu práci rozlišit tak zvaný optický a digitální ZUM, kde v druhém případě už jde pouze o výpočet, který nás vždycky stojí kvalitu té fotografie. Takže na to je potřeba dávat pozor.
Jasně. Děkuju vám a úplně poslední otázka. Ta je ode mne. Do kdy budou existovat ještě vedle digitálních fotoaparátů a digitálních fotek ještě ty klasické?
Jan Březina: No já doufám, že navždy. Protože fotografie klasická má svoje kouzlo a minimálně v té umělecké tvorbě určitě má svoji budoucnost.
My tradicionalisté děkujeme za tuto odpověď. Díky i za ty předchozí. Nashledanou. Tolik ředitel institutu digitální fotografie Jan Březina a tolik dnešní Vaše téma. Ale téma je to opravdu vaše a jenom vy rozhodujete o tom, o čem my v Radiožurnálu vysíláme.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Plaga: Do ANO zpátky nevstoupím, nejsem stranický typ. Spouštěčem k mé kandidatuře byly Bekovy lži
-
Stoupenci: Zpočátku to byl pocit štěstí. Poté kolem nás postavil hrad a utěsnil okenice, říkají obžalované
-
Nebezpečné granáty česká armáda likviduje až teď, Slováci je po dvou nehodách vyřadili před 11 lety
-
Feministka Milada Horáková. Útočili na ni jako na matku – dehonestující a tragické, míní historička