D1 pod rentgenem

Vznik D1: Dálnici napříč republikou jsme budovali mezi prvními na světě

O dálnici D1 se mluví neustále, většinou ale ne moc lichotivě. Popisuje se hlavně, jak dlouho se na ni kvůli jejímu špatnému stavu čeká. Tento týden se na D1 v novém seriálu Radiožurnálu podíváme důkladně. Její stavba se připravovala už od 30. let minulého století.

V místech, kde mapy a dokumenty skladují, je okolo 15 stupňů a regulovaná vlhkost na 55 %.

Přípravy na stavbu dálnice z Čech na Podkarpatskou Rus vznikaly už v meziválečném období. Čechoslováci začali dálniční spojení napříč republikou budovat mezi prvními na světě. Základ dnešní podoby D1 se začal stavět 2. května 1939, tedy skoro na den přesně před 80 lety.

Archivář Národního Archivu Miroslav Kunt popisuje, že napojení dálnice v Praze vzniklo kolem 30. let: „Předtím ty návrhy, které vznikly ve spolupráci inženýrů a architektů, případně u Tomáše Bati, počítaly s napojením v Plzni a dálnice Prahu míjela.”

Zahájení stavby

V březnu 1939 Prahou pochodoval Wehrmacht. A na Zlínsku a mezi Prahou a Humpolcem dřevaři káceli lesy pro stavbu nové velké československé dálnice.

Archiválie Ředitelství dálnic, vzniklého koncem 60. let

Šéf Generálního ředitelství stavby dálnic Václav Nosek na jaře zahájil stavbu dálnice Praha–Podkarpatská Rus: „Zahajujeme dnes stavbu díla, o jehož uskutečnění jsme usilovali již po řadu let a jež bude odkazem naší generace příštím pokolením.“

Nejprve se začínalo stavět u Zlína, kde sídlí Baťovy závody. Ty vyráběly mimo jiné pneumatiky. Dodnes tu jsou tajuplná torza mostů, přes které ale dálnice nakonec nikdy nevedla. Následně vzniklo spojení mezi Prahou a Jihlavou.

Přerušovaná výstavba dálnice

Archivář Národního Archivu Miroslav Kunt ukazuje archivované dokumenty, týkající se výstavby dálnice

Na začátku války se dále stavělo, ale docházel materiál i pracovní síly. Úřad říšského protektora po třech letech práci zastavil.

Koncem okupace vznikla naděje na dokončení dálnice, ale ne na dlouho, a to kvůli příchodu socialismu. Od roku 1950 pod vládou KSČ rozestavěné úseky chátrají.

Výstavba dálnice D1 mezi Prahou a Brnem a dále na Bratislavu trvala 13 let. Byla zprovozněna na podzim 1980.

Po obnovení dálniční výstavby v roce 1967 největší problémy představovalo vlastně řízené socialistické hospodářství, které neumožňovalo nějakým způsobem progresivní přístup stavebních firem i státních organizací k této stavbě.
dálniční historik Tomáš Janda

Plány se po letech změnily. Místo na Slovensko nakonec povede dálnice z Prahy do Ostravy. Poslední chybějící úsek u Přerova ale stále chybí a jedna z nejstarších dálnic světa tak ani po 80 letech pořád není dokončená.

autoři: Matěj Skalický , kpk
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.