Česko otevřelo v Hradci Králové nejmodernější zkušebnu leteckých motorů na světě
Projekt za celkem dvě miliardy korun má na starosti pražské ČVUT, které ve spolupráci s americkou společností GE Aviation dokončuje vývoj nového turbomotoru pro obchodní letadla. Nová zkušebna by do České republiky měla přitáhnout i další lukrativní zakázky.
100 let ve vzduchu: Historie české letecké výroby
V sobotu 27. 4. to bude 100 let, co poprvé vzlétl do vzduchu letoun Bohemia B-5, zkonstruovaný stejnojmenným sdružením leteckých nadšenců v Plzni. Bylo to první letadlo sestrojené v nově vzniklém Československu. Odstartovalo teď už stoletou éru letecké výroby u nás. Historii tohoto průmyslu se věnuje nový seriál Radiožurnálu od Jaroslava Skalického.
Jen opravdu málokterá slavnostní příležitost se dnes obejde bez filmového šotu. Ten, který je určený pro zahájení provozu královéhradecké zkušebny leteckých motorů, ukáže v necelé minutě jak samotný nový motor s pětilistou vrtulí, tak i zázemí zkušebny a její pracovníky.
„Na nedávném aerosalonu v Ženevě se náš motor setkal s velkým ohlasem,“ říká Michal Valášek, děkan strojní fakulty ČVUT. Na motoru ATP Catalyst prý experty nejvíc zaujalo jeho ovládání.
„Je to první plně digitálně ovládaný turbo motor. Doteď byl u turbo vrtulového motoru potřeba druhý pilot, což znamená nejméně dvě řady pák pro ovládání. Tento motor je ale možné ovládat jednou pákou, právě díky digitálnímu řízení,“ přibližuje reportérovi Petru Kološovi Michal Valášek.
Velké plány a díry v rozpočtu
Nová hradecká zkušebna je jednou ze čtyř plánovaných. Celkové náklady mají překročit dvě miliardy korun. ČVUT tímto projektem reaguje na požadavky české vlády, která univerzitě poskytla předfinancování.
ČVUT se zúčastnila soutěží na financování evropských výzkumných a výukových projektů. „Vyšel pouze výzkumný, peníze na podporu výuky jsme nezískali, takže nám chybí asi miliarda,“ říká Michal Valášek.
Vedení fakulty proto teď jedná s vládou České republiky o způsobu, jakým by mohla být chybějící část dofinancována. Zatím to prý vypadá na úvěr, který ČVUT začne splácet od roku 2023.
Naděje pro budoucnost oboru
Z Prahy rovnou na pláž? Češi vyvíjejí létající taxík. První pilotovaný prototyp může létat do dvou let
Český startup Zuri připravuje revoluci v dopravě. Už za dva roky chce představit vlastní elektrické letadlo, které bude startovat jako helikoptéra. Cestující tak už nebudou odkázáni na dosavadní letištní infrastrukturu, která je zpravidla dost vzdálená od center měst. Cestování na střední vzdálenosti by se díky tomu mělo výrazně zrychlit. České elektrické letadlo si prý navíc budeme přivolávat aplikací přes mobil, podobně jako třeba taxi.
Od nových zkušeben, z nichž jedna bude i létající, si ČVUT, potažmo český stát, slibuje nová pracovní místa v oboru s vysokou přidanou hodnotou.
„GE Aviation chce do jedné z našich zkušeben dát k dokončení práce na vývoji nového tryskového motoru s následným výhledem jeho výroby v České republice. To znamená, že prvopočáteční naděje podnítit takto rozvoj celého sektoru, se tedy snad daří naplňovat,“ uzavírá děkan fakulty.
Stavba testovacího zázemí ČVUT a souběžně vývoj nového motoru pro světově známého výrobce letadel Cesna, zvedl navíc i zájem o letecké obory strojní fakulty. Místo dřívějších patnácti studentů jich tu teď mají dvojnásobek.
Související
-
V muzeu automobilky Volvo narazíte na nejedno překvapení
Švédská automobilka Volvo v Göteborgu nejen sídlí, ale má tu i své muzeum. Na jeho prohlídku se se vydal reportér Jakub Lucký.
-
Letecké katastrofy jsou večerníček pro letušky, říká letecký...
Už 47 let se své profesi věnuje letecký mechanik Jan Čech. Většinu letadel pozná po zvuku a doma má množství modelů. Zvuk motoru mu také napoví, jestli je nebo není...