Umělá inteligence namísto analogového rádia, tužky a papíru. Český student vymyslel systém pro malá letiště
Bezpečnost na malých letištích by mohl výrazně zvýšit nápad studenta Vysoké školy ekonomické v Praze. Ve své diplomové práci vymyslel systém, který v reálném čase přepisuje a vyhodnocuje radiovou komunikaci mezi operátory letiště a piloty malých letadel. Ti se totiž zatím spoléhají jen na analogové rádio, papír, tužku a vlastní paměť.
Na malých letištích se stále využívá analogová rádiová komunikace mezi piloty a letištěm. Jako operátoři služby tu fungují proškolení členové místních aeroklubů, například pilot David Muschalik.
Čtěte také
„Při příletu letadla do letištní provozní zóny je potřeba si zapamatovat, případně zapsat například volací znak letadla, výšku, polohu, kde se nachází a kterým směrem má v plánu pokračovat, případně jestli má v plánu přistát. Tyto informace operátor následně předává jiným letadlům přistávajícím do letištní provozní zóny,“ vysvětluje.
Okamžitý přepis
Takováto komunikace funguje prakticky na všech malých letištích v Evropě, ale nemusela by. Systém vytvořený Michalem Marhanem, dnes už absolventem Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze, během okamžiku převede rádiovou komunikaci na text.
Jedná se o čistý přepis, takže například i volací znak letadla se nejprve přepíše jako několik slov a následně upraví. „Důležité informace jsou: vstup do letištní zóny, výška a pokračování směru letu,“ přibližuje Michal Marhan.
„Ze zprávy se systém pokusí extrahovat důležité informace. Když kliknu na druhé tlačítko, vidíme, že do půl vteřiny jsem dostal výstup: Místo slov „oskar kilo hotel india čárlí“ tady vidím OK HIC, vstupujeme do vašeho ATZ (letištní zóny – pozn. red.). A tohle už jsou informace, se kterými systém dál pracuje, například pro výpočet vytíženosti letiště,“ vysvětluje autor projektu.
Především se ale zvyšuje bezpečnost v desetikilometrové zóně kolem letiště, protože operátor přehledně vidí, kolik letadel a kde se v ní pohybuje.
„Tady vidíme na obrazovce list, a co řádek, to nějaká nahrávka. Nevidíme už její přepis, ale jenom ty důležité informace. Takže například vidíme, že OK HIC právě prolétává nad letištěm, a když si to rozkliknu, pro kontrolu vidím i přepis, ale snažím se to dávat v minimalizované formě,“ ukazuje operátor a pilot David Muschalik.
Jednoduchá frazeologie
Podle něj by tento automatizovaný přehled situace kolem malých letišť ocenili, zvláště za hezkého počasí, nejen dispečeři, ale i sami piloti. Už na zemi se totiž díky němu mohou podívat, jaká letiště jsou vytížená, a rozhodnout se podle situace, kam poletí. Z pohledu letiště zase dojde k jednoduššímu výběru letištních poplatků díky automatickému zápisu vzletů a přistání.
Čtěte také
Ačkoliv na stovku našich malých letišť přistávají tisíce sportovních letadel, jejich vzájemná rádiová komunikace se nearchivuje. Michal Marhan nejprve vymyslel, jak ji nahrát, a pak vytvořil algoritmus umělé inteligence pro webovou aplikaci. Využil k tomu volně přístupný model Whisper pro přepis řeči společnosti Open AI, který ale musel naučit leteckou frazeologii.
„Výhoda, která pomohla i mně, je, že letecká frazeologie je daná – má jistou strukturu. A i když se od toho samozřejmě mohou piloti trochu odchýlit, zaměnit pořadí nebo řeknou trochu něco jinak, používají omezený slovník. To pomáhá i přesnosti,“ říká Michal Marhan.
Vítěz IT SPY
Se svým projektem „Tvorba modelu strojového učení pro rozpoznání záměru z rádiové komunikace ATC“ vyhrál Michal Marhan 15. ročník prestižní soutěže diplomových prací IT SPY, do které se každoročně zapojuje dvacítka českých a slovenských univerzit. Zvítězil také v soutěžní kategorii Raiffeisenbank AI Cena a jeho automatizovaný systém zaujal i Úřad pro civilní letectví.
Díky odměně 2000 eur teď připravuje pilotní provoz aplikace na několika malých letištích.