Letecké katastrofy jsou večerníček pro letušky, říká letecký mechanik o televizní sérii

Globální cestování se na celkovém znečištění oxidem uhličitým podílí až 8 %.

Už 47 let se své profesi věnuje letecký mechanik Jan Čech. Většinu letadel pozná po zvuku a doma má množství modelů. Zvuk motoru mu také napoví, jestli je nebo není v pořádku. Dnes ale technika směřuje k počítačům a s tím má trochu problém, protože je nemá rád.

Kromě toho, že Jan Čech letadla opravuje, o nich také píše a mluví na svých autorských čtení, protože o letadlech už napsal několik knih. Říká, že se lidé ptají hodně, ale nejhorší jsou různí záhadologové.

Někdy se i banální oprava může protáhnout – zrovna předevčírem dával dohromady letadlo celých 20 hodin. „Při přistání dostal Boeing 757 zásah bleskem do radarového krytu. Poslali jsme výrobci a majiteli letadla fotografii – vypadalo to, že je tam strašně velká díra, ale byla velká jako špendlíková hlavička. Boeing to řešil a odpoledne mi poslal povolení, že to můžu přelepit, což jsem věděl už ve 4 hodiny ráno,“ vypráví Jan Čech.

Boeingy má podle svých slov ze všech letadel nejraději, protože se mu líbí americká filozofie stavět všechno jednoduché. Letadlo pak není přeplácané posledními výkřiky techniky a funguje to. Když Patricie Strouhalová narazila na televizní sérii Letecké katastrofy, komentoval to Čech tak, že tomu přezdívají večerníček pro letušky. Letecká doprava je podle jeho názoru stále nejbezpečnější.

Jan Čech

A kdo je podle Jana Čecha důležitější – pilot, nebo letecký mechanik? „Každý máme svůj podíl viny na letu. Pilot řídí a je zodpovědný za to, že když je třeba špatné počasí, nebo se mu za letu něco stane, tak to letadlo musí dostat bezpečně na zem. A mechanik ho zase musí dostat bezpečně do vzduchu.“

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.