Auto vs. vlak - kdo vyhrál test?

25. duben 2007
Motožurnál , Motožurnál

Po dva dny redaktoři Motožurnálu Českého rozhlasu testovali dostupnost na trasách Pardubice-Praha a České Budějovice-Praha. Nyní je čas na zhodnocení výsledků, a to jak z pohledu nákladů, tak i z pohledu času a pohodlí.

Jak jsme testovali

Vždy jsme cestovali od budovy regionální stanice Českého rozhlasu do naší redakce v Praze na Vinohradech. Od sídla ČRo České Budějovice se vyráželo v 6.25 hodin, od ČRo Pardubice v 6.40. Cesty od budovy na nádraží, z nádraží na Vinohrady i od zaparkovaného auta do redakce absolvovali redaktoři pěšky. Pro cesty po železnici byly využity rychlíky (R 422 a R 636). Na silnicích se s nimi utkaly vozy Škoda Fabia 1,2 HTP a Honda City 1,4.

Měli bychom říct, z čeho jsme při porovnávání výsledků vycházeli. O čase není třeba diskutovat, jiné je to v případě peněz. Jezdilo se dvěma různými auty, proto jsme všechny najeté kilometry sečetli, vzali průměrnou cenu naturalu na čerpacích stanicích v Česku za poslední týden a vypočítali náklady na jeden kilometr. Pak jsme 1 korunou a 78 haléři vynásobili průměrný počet kilometrů najetých na trase, v případě Pardubic tedy 122 x 1,78 a výsledkem je 217 korun. Podrobnější údaje k výpočtům jsou uvedeny pod tabulkami.

Nejprve si posvítíme na trasu Pardubice-Praha

Obecně lze říct, že cenově výhodnější je vlak. I když vezmeme základní jízdné 130 Kč, pak se auto prodražilo o 87 korun, a to nebereme v úvahu nejrůznější slevy jako například kilometrickou banku. Podle ředitele pardubického studia Martina Kolovratníka to ale tak jednoznačné není:
"Z mého pohledu je nejefektivnější kilometrická banka, kde jeden kilometr jízdy vlakem stojí 70 haléřů - cesta je opravdu levná. Bydlím v centru Pardubic, takže pro mě je cesta z centra Pardubic do Prahy velmi efektivní a rychlá. Ale pro někoho, kdo bydlí třeba 10 kilometrů od Pardubic a musel by na nádraží dojíždět, je zřejmě lepší auto, protože najede rovnou na dálnici."

Vypadá to tedy, že auto je časově výhodnější, ale i to není tak jednoznačné. Následující hlášení Zelené vlny totiž mělo velký vliv na jedinou časovou prohru auta s vlakem.

"V Praze na Černém mostě se stala nehoda v Chlumecké ulici směrem do centra. Tři osobní auta se srazila za Electroworldem v levém pruhu. Podle dopravních zpravodajů je kolona už od sjezdu z okruhu. Buďte tu tedy trpěliví..."

Když jsme ale vzali průměr z obou cest, pak vlak ztrácí 15 minut. Na druhou stranu, kdyby jel na čas, pak by o stejný časový úsek vyhrál, protože po oba dny nabral zpoždění půl hodiny - jednou 34 minut, podruhé rovných 30. Zda se jedná o výjimku nebo o jiný problém tohoto vlaku jedoucího z Košic, si netroufáme tvrdit.

PARDUBICE-PRAHA - 104 km vlakem, 122 km autem

časy jízdy1. den2. denprůměrauto2.002.352.18vlak2.342.312.33

náklady / počet osob1234auto217,20231,80247,70263,50vlak - obyčejné / skupinové jízdné130,--182,--228,--274,--vlak - zákaznické jízdné91,--182,--273,--364,--KMB - kilometrická banka72,80145,60218,40291,20traťová jízdenka týdenní *)64,80129,60194,40259,20traťová jízdenka měsíční **)51,40102,80154,20205,60traťová jízdenka čtvrtletní ***)45,7091,50137,20182,90

*) rozpočítáno na 10 jízd - 2 x denně, 5 pracovních dní
**) rozpočítáno na 42 jízd - 2 x denně, 21 pracovních dní
***) rozpočítáno na 126 jízd - 2 x denně, 3 x 21 pracovních dní

A jak dopadla trasa České Budějovice-Praha?

Kdo cestoval levněji a kdo byl dřív v budově Českého rozhlasu na Vinohradské třídě? První dorazil cestující autem, a to výrazně dřív - v průměru z obou dní o 48 minut rychleji. Je třeba ale objektivně konstatovat, že především úterní cesta, kdy vlak nabral 25 minut zpoždění, byla na silnicích bez jakýchkoli vážnějších dopravních komplikací a naprosto plynulá, což bych na trase vedoucí přes Tábor považoval za unikát. Navíc situaci vlaků komplikuje výstavba IV. železničního koridoru.

Přesto Kateřina Koželuhová z českobudějovického studia fandila vlaku:
"Vlakem cestuji raději také proto, že jsem docela vyšší postavy a do autobusu se vejdu hůře než do vlaku. I když sociální zařízení nebývá zrovna příjemné na pohled, tak na delších cestách ho jistě využijete. Vlak mi přijde lepší i v komunikaci s lidmi, protože přece jen nesedíte v řadách za sebou a nekoukáte otupěle před sebe."

To je sice pravda, ale v autě má člověk zase svůj klid a pohodlí, protože zatímco v Českých Budějovicích nebyl s místy problém, tak v Táboře je cestující hledali už jen s velkými obtížemi. Také čistota vlaku nebyla zrovna ideální. Ale že bychom úplně upřednostňovali auto, to se říct nedá, protože cesta v něm vyšla na bezmála tři sta korun, přesně 284 Kč. A to počítáme pouze náklady na pohonné hmoty. Základní vlakové jízdné vyjde o 80 korun levněji a navíc řada lidí platí výrazně méně, což potvrdil i průvodčí František Sládek:
"Například jízdenka po speciální studentské slevě stojí místo 204 pouhých 88 korun."

Ale ve slevách a výhodách pro pravidelné zákazníky Českých drah aby se čert vyznal. Jak nám potvrdil jeden z cestujících, musí se dlouho hledat a zkoušet. To u auta je to na první pohled jednoduché. Prostě zaplatíme tu částku, kterou nám ukáže stojan u čerpací stanice. Ostatní náklady na provoz vozu už ale musí zvážit každý sám - například podle stáří, stavu, dalšího využití auta a podobně.

ČESKÉ BUDĚJOVICE-PRAHA - 169 km vlakem, 159 km autem

časy jízdy1. den2. denprůměrauto3.102.372.54vlak3.353.493.42

náklady / počet osob1234auto283,--302,10322,80343,40vlak - obyčejné / skupinové jízdné204,--286,--357,--428,--vlak - zákaznické jízdné143,--286,--429,--572,--KMB - kilometrická banka118,30236,60354,90473,20

V cenách jízdného jsme zohledňovali pouze dospělé osoby. Ceny jízdného a další slevy Českých drah najdete na webu www.cd.cz. Interaktivní kalkulačku jízdného ČD najdete ZDE.
Náklady na cestu autem nezahrnují amortizaci vozidla ani dálniční známku. Cena za kilometr je vypočítána průměrem z obou použitých vozidel (s motory 1,2 a 1,4) podle průměrné ceny naturalu v uplynulém týdnu. Náklady na cestu více osob zohledňují navýšení hmotnosti vozidla (cca 80 kg na člověka).

Teď asi čekáte verdikt. Obecně lze konstatovat, že levnější je samozřejmě vlak. Na trase z Pardubic by byl i minimálně stejně rychlý, kdyby dodržoval jízdní řád. Když ale nejsou žádné dopravní komplikace, což je dnes spíše výjimkou, je rychlejší a pohodlnější auto. Pohodlnější lidé jako náš redakční kolega Petr Jansa by asi volili raději auto. Ale i on si dokáže představit, že kdybych například několikrát týdně jezdil mezi Prahou a Ostravou a měl možnost cestovat čistým a pohodlným vlakem s možností udělat nějakou práci, pak by dal jednoznačně přednost vlaku. Jak říká:
"Ostatně cestou bych si na jízdenku Pendolinem snad vydělal."

Test "auto versus vlak" si neklade za cíl být úplným srovnáním veřejné a individuální dopravy. Trasy i časy jízd jsou voleny náhodně. Konečné rozhodnutí, jaký způsob dopravy je po zohlednění všech nákladů výhodnější, je na každém jednotlivém cestujícím nebo skupině cestujících.

autoři: jkr , pgj , onj
Spustit audio