Adam Znášik: Nálada na změnu je na Slovensku velmi silná

Ještě před pár měsíci Zuzanu Čaputovou znal jen málo kdo, teď je z ní vítězka prvního kola slovenských prezidentských voleb. Jak se jí to podařilo? Nejenom to ve Dvaceti minutách Radiožurnálu vysvětluje Adam Znášik z reklamní agentury Komplot, která chystala kampaň pro Roberta Mistríka a před pěti lety pro Andreje Kisku.

„Začalo se to měnit hlavně s debatami, které začaly být početnější a početnější a vznikl kolem ní étos, že ona je z diskutérů nejlepší, nejlépe reprezentuje to, co voliči očekávají. A podařilo se jí to přetavit do úspěchu,“ vysvětluje.

Moderátorka Marie Bastlová také připomíná, že velký zlom v předvolební kampani přišel v momentě, kdy se Robert Mistrík vzdal své kandidatury ve prospěch Zuzany Čaputové. Jak složité to bylo rozhodnutí?

Čtěte takéMapa: Čaputová musí zabrat na východě, Šefčovič přesvědčit půl milionu voličů Kotleby a Harabina

„To, co říkal od začátku, že chce, aby do prvního kola šel co nejsilnější opoziční kandidát, tak to dodržel,“říká s tím, že kdyby s Robertem Mistríkem v kampani vytrvali, tak to nikomu nepomůže.

V prvním kole ho také překvapil nízký výsledek Maroša Šefčoviče, o kterém si myslel, že dokáže více mobilizovat. Souhlasí také s tím, že rozdíl volebního výsledku byl tak velký, že Zuzanu Čaputovou už zřejmě nemůže porazit.

„Všechny teorie a zkušenosti hovoří, že to asi tak bude. Druhý problém Maroša Ševčoviče je, že kampaň nemá od začátku dobře postavenou, není úplně srozumitelné, co dělá...,“ vysvětluje.

Upozorňuje také, že nálada změny je tak silná, že kandidát SMERu není u voličů přijatelný. „Není to problém osobně pana Ševčoviče, ale spíše, za koho kandiduje ve volbách, nebo kdo ho podpořil,“ uzavírá.

V prvním kole prezidentské volby na Slovensku Zuzana Čaputová postoupila s více než 40 procenty hlasů, druhým finalistou se stal Maroš Šefčovič s necelými 19 procenty hlasů.

 

autoři: Marie Bastlová , prh
Spustit audio

Související