650 tun kamene, nové sjezdy… Upravenou cyklistickou trať v Brně mohou využít nejenom závodníci

Cyklista na horském kole. Ilustrační foto.
Cyklista na horském kole. Ilustrační foto.

V bývalém brněnském armádním areálu s přilehlým kopcem se nalézá nově zrekonstruovaná cyklistická trať. Ta má tu čest hostit poslední červencový víkend ME horských kol. Radiožurnál je u toho a moderátorka Patricie Strouhalová přivítala ve studiu bývalou úspěšnou závodnici Terezu Vlk Huříkovou a ředitele a organizátora mistrovství Lubomíra Vidláka.

„Všechny sjezdy se přebudovaly, padlo 650 tun kamene. Motivací bylo vytvořit trvale provozovanou trať pro horská kola,“ přibližuje Lubomír Vidlák rekonstrukci už dříve využívané tratě.

A jak ji hodnotí Tereza Vlk Huříková, která sklízela úspěchy na horských kolech i v časovce na silniční cyklistice? Dává přednost spíše přírodním terénům než uměle postaveným překážkám.

Single trail Jedovnice: Na téhle trase se mohou cyklisté pořádně vyřádit

Vjezd na sigle trail

Jestli máte cestu do Moravského krasu a vezete kola, sledujte ceduli s nápisem Jedovnice. V této vesnici před časem vybudovalo pár nadšenců single trail – jednosměrnou cyklistickou trať, speciálně upravenou pro jízdu v členitém lesním terénu.

„Mám ráda tratě podobné Šumavě – kořeny, mokro, bahno…,“ vysvětluje s tím, že kamenité sekce jí nevyhovují – člověk je roztřesený, klepe se obraz a snadno se udělá chyba. A pak může následovat nepříjemný pád.

Nicméně přiznává, že v závodech člověk musí položit skoro život, aby vyhrál. „Na bolest a dřinu se dá zvyknout,“ ubezpečuje bývalá závodnice, která nyní trénuje ženy. A jak samá dodává, děti přijdou na řadu později.

Zato Lubomír Vidlák se dětem věnuje už naplno. Právě děti totiž byly další motivací pro opravení tratě. Na Anthroposu nyní trénují už od přípravky, oddíl dokonce vygeneroval tří mladé závodníky v kategorii starších žáků. „Dětí přibývá, je to radost,“ pochvaluje si.

Celoroční využití tratě s sebou přináší možnost pořádání dalších různých akci. Stane se Brno i sportovním městem? Podle Vlk Huříkové mají velká města tu výhodu, že tam je spousta mladých lidí. „Snadno se z Ostravy, i když má tolik průmyslu, stane město sportu. A snadno se tohle může stát i Brnu,“ usuzuje.

Elektrokola? Všechno s mírou

Během rozhovoru přišla řeč i na elektrokola, která dnes zažívají boom. Vítá je i Vidlák, podle kterého jde o způsob, jak na kola dostat více lidí. Nesmí se to ale vymknout kontrole.

„Vidím i děti na elektrokolech, a to si myslím, že není úplně správný přístup. Dítě už nebude na normálních kolech chtít jezdit,“ varuje. S ním souhlasí i Vlk Huříková, podle které je to ale na druhé straně cesta k pohybu pro lidi starší nebo se zdravotními problémy. Ti se díky elektrokolům mohou podívat na místa, kam by se jinak nedostali.

„Ale je zvláštní, že se to začíná dostávat i mezi závodníky. A začínají se pořádat i závody elektrokol světového poháru,“ usmívá se.