Zdeněk Juračka ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Měly by mít obchody v Česku zavřeno alespoň o státních svátcích? Jak nutně potřebujeme otevřená centra například o Vánocích? Senátor zvolený za ČSSD František Bublan navrhuje prodejní dobu omezit, proti jsou obchodníci.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Do studia Dvaceti minut Radiožurnálu přišel dnes prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Dobrý den.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Dobrý večer.

Čtěte také

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Juračko, zástupci obchodníků jsou proti, to už jsem řekla na začátku, ale je tak nutné, aby byly obchody otevřené i v těch 7 dnech, to je vlastně jeden týden, po dobu státních svátků?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já bych to obrátil tu otázku, je nutné je zavírat?

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A teď já bych ji obrátila a jestli byste mi odpověděl, proč je nutné nebo dobré podle obchodníků, aby zůstaly otevřené i v těch vybraných dnech?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já si myslím, že u správných obchodníků je to nejdražší, co je, je zákazník. A vyhovět přání zákazníka je cílem obchodníka, protože potom ten zákazník tam chodí a utrácí tam své peníze a dělá tržby. Jestliže ten zákazník a je jich hodně, to byste se divila nebo by se divily i výzkumné ústavy, které dělají příslušné výzkumy, kolik zákazníků má zájem nakupovat o svátcích. O nedělích už si zvykli jako to nakupovat, ale i o svátcích, protože zvykli si na ten cyklus jako, ve všední dny se pracuje a dělají si týdenní nákupy. Jako ty lidi si na to zvykli za tu dobu, tak proč jim to kazit.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Dobře, ale o státních svátcích, že by se dělaly velké nákupy?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Dělají se velké nákupy o státních svátcích, ne všude, ale ten zájem zákazníků je jako, protože já to zase trošku zjednoduším, proč by ty obchody měly otevřeno, kdyby ten zájem zákazníků nebyl? Protože otevření obchodu stojí spoustu peněz. Ta ekonomika je neúprosná, ten provoz stojí peníze, energie, zaměstnanci a tak dále, čili ten obchod otevře tehdy, nebo má snahu otvírat tehdy, když má zájem zákazník nakupovat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Máte nějaká čísla, jak by klesly tržby obchodníkům, kdyby v těch 7 dnech, o kterých mluví František Bublan, a to je návrh, který je v Senátu, kdyby byly obchody zavřené, o kolik by obchodníci přišli?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ono se nedá říct jako obecně, že by klesly tržby, to, že ta tržba se přenese třeba na nějaký jiný den, ale hrají tady roli konkurenční vztahy, protože zákazník, který je zvyklý nakupovat o svátcích a potom mu tu prodejnu někdo zavře, tak půjde do jiné prodejny, kde je otevřeno, v té době těch svátků.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Ale kdyby se to týkalo všech velkých obchodních řetězců, tak by mohl jít maximálně do nějaké menší nebo menšího obchodu, a tam by zase nedostal to, co mu nabízejí centra, takže by možná spíš počkal?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já říkám stávající stav, protože jsou obchody, které mají o svátcích zavřeno, a jsou to obchody, které jsou klasifikovány v tom návrhu toho zákona, to znamená nad 200 metrů čtverečních plochy a mají o svátcích zavřeno, já to beru třeba podle stránce v družstevnictví, třeba COOP systém, ale jsou ty obchody i v tomhle tom systému, které mají otevřeno, protože mají zákazníky. Takže já to beru v té obecné, obecné rovině. Jestliže ten zákazník má zájem nakupovat na svátcích, ten obchodník na to má prostory, nabídku, ekonomickou sílu, aby tu prodejnu udržel, tak, proč mu to nenabídnout jako, jo. Já v tomhle tom, přestože nejsem takový ten zastánce, že trh vyřeší vše, tak v tomhle tom jsem zastáncem toho, že ten trh tohle ten problém vyřeší.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A věříte, že se může stát, že postupně se o státních svátcích vyprázdní obchody samy od sebe, že obchodníci zavřou? Jsou tam takové trendy?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Samy od sebe ne, ale trendy už jsou. Když byla první výzva, protože pan Bublan už to podává potřetí nebo počtvrtý, pokud já si pamatuji, nebo ten, ta diskuse na toto téma probíhá už asi zhruba 5 let, tak při té výzvě předchozí některé řetězce, které nebudu jmenovat, řekly my s tím nemáme problém, my klidně o těch svátcích zavřeme, přestože třeba některé jiné řetězce budou mít otevřeno, čili je ten trend.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Vy, když jste řekl, že bych se divila, kolik lidí chodí nakupovat právě o těch svátcích.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Zase to obrátím, proč by ti obchodníci měli otevřeno, kdyby tam někdo nechtěl nakupovat?

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Dobře, tak ubývají nebo přibývají zákazníci nebo jich neubývá?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Zákazníci, kteří si zvykli nakupovat o svátcích, jsou stabilní a budou to požadovat nebo vyhledávat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Máme tady zákazník versus obchod, ale pak jsou tady taky zaměstnanci těch obchodních řetězců a odbory už, vy jste to také řekl, dlouhodobě od roku 2005 zhruba prosazují zákonnou změnu tak, aby právě kvůli ochraně zaměstnanců alespoň v některých dnech v roce bylo zavřeno. Tohle se vám zdá jako malý důvod, proč nechat o 7 státních svátcích zavřené obchodní řetězce?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Určitě se mi to zdá být jako malý důvod, protože řekl bych, že problémy zaměstnanců v některých řetězcích a v některých obchodech jsou závažnějšího charakteru spíš z jiných důvodů, než z těchto, které nebudu jmenovat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Z jakých důvodů?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Nebudu to šířit, jako je to otázka vztahů zaměstnavatele a zaměstnance.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Možná by stálo za to o tom mluvit, aby se s tím něco dalo dělat.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
My ty debaty vedeme v rámci jednání s odborama a ty debaty jdou do některých detailů, dokonce se některé problémy přímo řeší na některých řetězcích nebo na některých obchodních strukturách, ale ten hlavní důvod jako práce o svátcích určitě není, protože řetězce a obchodníci vůbec nemají problém sehnat zaměstnance na to, aby dělali o svátcích, mají tam stoprocentní příplatky, je určitá nezaměstnanost, je hlad po práci, takže v tomhle tom nevidím problém.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A není právě tohle důvod a možná příčina problémů, že práce je málo, a proto zaměstnavatelé můžou víc tlačit na zaměstnance v těch velkých obchodních řetězcích a svým způsobem je, jak některé organizace, které mapují situaci v oboru, je i vykořisťovat?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Neviděl bych to takovýmto způsobem. Já to neberu jako vykořisťování. Vezměte si, že obchod je služba, to bychom se mohli bavit o tom, jestli je zrovna nejlepší práce recepční, na které přijde směna v hotelu nebo v jakýchkoliv jiných službách o svátcích, nebo vezměte si v nemocnicích služby o svátcích a ..., je to prostě služba. A zaměstnanec, který se dá na služby, musí být zvyklí, že je v tom zahrnuta práce o sobotách a nedělích a o svátcích. Takže já to beru jako službu, ten zaměstnanec do té služby jde dobrovolně nebo víceméně ji přijme jako zaměstnání a musí se teda smířit s tím, že jsou tam trošku jiné podmínky pro tu vlastní zaměstnanost nebo výkon práce, než je to v normální pracovní době v nějaké fabrice, kde se dělá od 7 do 4 a sobota, neděle je volná.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Říkáte, pane Juračko, že se musí zaměstnanci smířit s tím, že je tam nějaký trošku jiný režim, ale já teď narážím na postupy, jako je například maximální snížení nákladů na zaměstnance třeba tím, že jsou v podstatě nasmlouváváni ti pracovníci na částečné úvazky, které doplňují přesčasy, často málo nebo vůbec placené nebo trhání směn, kdy lidé musí do práce ráno a potom odpoledne, takže mají celý den vlastně pokrytý prací, i když oficiálně v ní nejsou, nebo to dokonce někteří zaměstnavatelů vykazují jako jednu směnu. To jsou přece podmínky, o kterých by stálo za to mluvit a možná, že alespoň několik dnů v roce by takoví zaměstnanci měli nárok na volno ze zákona potom?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já nevím, k čemu mě chcete přemluvit, ale jako práce, práce ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Ne, já se ptám, jestli třeba proto by nestálo za to uvažovat o tom zavedení volna nebo pro ty zaměstnance volna, pro zákazníky o zavření obchodu?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já vám budu tvrdit, že to s prací o svátcích vůbec nesouvisí. Problematika dělených směn a dělených služeb určitě je a je to problematika velmi silná. Je to i problematika částečných úvazků, protože samozřejmě ten zaměstnavatel, když má otvírací dobu 14 hodin denně, tak ten zaměstnanec může dělat maximálně 12 jako při placeným přesčasu a musí tu mezeru v tom někde vyplnit, čili bere brigádníka nebo bere zaměstnance na částečný úvazek, ale to jsou prostě služby a musí se to řešit. Někde se to řeší efektivněji, někdo méně efektivněji, některý zaměstnanci jsou nespokojený s těmi dělenými službami, já vím, že to dělá problém.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Řeší to svaz?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Svaz to neřeší. Svaz to řeší rámcově s tím, že my podepisujeme s obchodními strukturami takzvanou kolektivní smlouvu vyššího typu, kde se dávají takové ty základní pravidla o vztahu zaměstnavatele a zaměstnance, a tam se to řeší víceméně okrajově. Třeba se řeší to, do jaké míry má být zhodnocen ten příplatek za práci přesčas, jestli se dá zvýšit příplatek za práci přes čas nebo o sobotách a o nedělích, čili řeší se to rámcově.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Naladili jste Dvacet minut Radiožurnálu s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňkem Juračkou. Já se ještě zeptám na ty pracovní podmínky, protože před Vánocemi ten tlak přeci jen vzrůstá na lidi, kteří jsou zaměstnaní v obchodech, protože je více zákazníků, ale údajně podle zjištění, která jsem se dočetla v otevřených zdrojích, to dopadá hlavně na migranty, na cizince, protože ti se jaksi méně brání nebo chtějí bránit, nemůžou si dovolit přijít o místo. Není to jaksi problém, který by zajímal svaz obchodu?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já se domnívám, že zaměstnanost v obchodě je vůbec problém, protože já ty lidi, ty zaměstnance v obchodě obdivuju, mají skutečně můj obdiv, a to něco o tom obchodu vím, dělám v tom téměř 40 let, takže to je řehole.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Takže ty podmínky práce nejsou dobré v těch obchodních řetězcích?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Řekl bych, neříkám, že jsou špatné, já říkám, že jsou velmi složité a velmi náročné, protože je to práce nejen o svátcích a o nedělích, je to práce s lidmi, je to práce v napjaté situaci, kdy spousta zákazníků si právě na té pokladní vylejvá zrovna svůj špatný den.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Jako třeba v jednom ostravském Albertu, kde podle nedávných zjištění dokonce nadřízená zakázala pokladním i sedět nebo pít jen omezené množství tekutin, aby často nechodily na WC. To už přece není jenom něco, co je složité.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já jsem o tomto případě slyšel, že ho dokonce řešil odborový svaz zaměstnanců. Ale to jsou případy naprosto výjimečné. Já bych nebyl rád, aby se nabyl dojem, že takovýhle je stav v obchodě a takovýhle je stav zaměstnanců.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A víte to jistě?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Vím o tom, že to prostě není takovýto hlavní problém a že to není ukázka toho, jak se s těmi zaměstnanci zachází. Stát se to může, vím o tom, že se to stalo. Už se to řešilo, ale není to zrovna příklad, který by měl být dán jako příklad, že to je obecný stav jednání mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem v obchodě. Říkám, nemají to lehký. Berte si, že průměrná mzda v obchodě je zhruba poloviční, než je průměrná mzda ve státě, že to je ta práce o svátcích, o nedělích, že to je těžká práce, protože tam je to u těch obsluh a u toho doplňování regálů je to těžká práce i tahání břemen.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Takže třeba by těm lidem se hodilo, kdyby alespoň 7 dní v roce nemuseli do práce? Já se pořád k tomu vracím, protože odboráři říkají ano, prospělo by to těm lidem.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Zatím to nevidím skutečně jako hlavní problém a vidím, vidím to tak, že není ten problém tak vyhrocen na to, aby to bylo nutný regulovat zákonem. Mimo to je to skutečně, už jsem se o tom bavil několikrát, všechny obchody v České republice jsou soukromé podniky. Nevím, proč by stát měl regulovat chod v soukromých podnicích, když to nedělá v jiných podnicích, nevím, proč by se měl regulovat zákonem třeba i otvírací doba, jako je to můj obchod.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Ale třeba v Německu, v Rakousku, v Belgii, v Polsku, v Maďarsku, tam všude omezení existuje a možná vědí, proč to dělají, proč by to nemělo jít v Česku,

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já znám ty zkušenosti z toho zahraničí a ono to tak úplně přesně nefunguje. Jsou tam kolem toho spory, jsou tam protesty a vezměte si, že toto omezení je z důvodu třeba církevních, křesťanský, jsou to silný křesťanský státy, které říkají ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Třeba v Rakousku to prošlo referendem.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ano, jako že teda by se o svátcích nemělo dělat jako vůbec nikde, jo, to znamená ani v obchodě. Ale já se domnívám, že tento stav není u nás takový, je to takový, jaký je.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Tedy proto, že jsme národ atheistů, tak nevyžadujeme ...

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ne, ne, ne, kvůli tomu bych to takovýmto způsobem neříkal, ale domnívám se, že tady funguje ta samoregulace. Tady zase se otvírací doba nebo počet otvíracích dob snižuje. Vězmete si, že pamatujeme řetězce, které měly otevřeno 24 hodin denně, dneska se s tím prakticky nesetkáte. A že dneska je ta ekonomika ta neúprosná a ta ziskovost toho maloobchodu je tak strašně nízká, že samy prodejny omezují prodejní dobu i o těch svátcích a já se domnívám, že ten trh si to vyřeší a že je skutečně nadbytečné zasahovat do těchto vztahů zákonem.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňkem Juračkou. Jedna aktuální věc, protože vláda v demisi dnes odsouhlasila velkou novelu zákona o potravinách. Je to prý největší změna v téhle oblasti za posledních 15 let. Já vyberu ty jaksi zásadní body, které by vás měly a asi velmi pravděpodobně i zajímají, zvyšují se pokuty za klamání spotřebitelů, zpřísňuje se označování nebalených potravin, svaz proti této novele protestoval. Jaké jsou ty hlavní důvody? Nezaslouží si spotřebitel větší ochranu, což v tomto zákoně je zakotveno?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já bych si vyhradil takové to slovo protestoval. My jsme neprotestovali proti tomuto zákonu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Vyjadřovali jste se kriticky.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Vyjadřovali jsme se kriticky, ale určitě jsme neprotestovali. Já například novelu toho zákona podporuji sám osobě, protože ji znám, dokonce jsem spolupracoval a diskutoval jsem nad některých paragrafy a já se domnívám, že je velmi potřebná ta novela toho zákona, protože mění se podmínky na trhu, mění se systém dozoru trhu, mění se systém kontroly zdravotní nezávadnosti potravin a všech dalších věcí, takže ta novela je nasnadě a je zdravá, že teda je. My máme spíš připomínky k realizaci některých těch prvků, které se tam prosazují. To je, vy jste říkali, mluvila jste o těch třeba krájených uzeninách.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
To, že by měly být označené i ty nebalené produkty, původ?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ano, to je, to my bereme, ano, jako ten zákazník má právo se dozvědět, co kupuje, nejenom u balených produktů, kde si to může přečíst, ale ten systém, který je navrhovaný, že by tam prostě byly nějaký popisky, nějaké plakáty, jako se nám zdá být dost na okraji únosnosti, protože představte si to, že prodáváte 50 druhů krájených uzenin a ke každé byste měla listinu, kde je hlavní složka a z čeho je to složený, tak ten zákazník se spíš dostane do zmatku. Jako my se snažíme ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
No, kdyby zase bylo napsáno ten a ten salám je odtud a odtud, z toho a toho masa, tak možná, že by to zákazníkovi spíš prospělo, protože teď často se stává, že nevíme, odkud to zboží je zvlášť u těch krájených produktů, které nejsou balené?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Je vidět jako, nevím, jak často nakupujete, ale že úplně podrobně informovaná nejste. Vezměte si, že třeba uzeniny se skládají ze 4 druhů masa. Každé to maso je, dokonce se stává dost často, že je dovezeno z jiné země. Čili vy těžko získáte takový ten přehled, mimo to se to mění, jednou dovezete vepřové z Polska.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Takže vy byste vůbec, říkáte, nemohli označovat potraviny?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ne, mohli.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Mohli.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ale hledáme, my chceme označovat potraviny, jo, protože my třeba u těch balených jsme naopak jako iniciovali to, ať se třeba u balených mas neoznačuje země původu jenom u hovězího masa, ale proč ne u všech druhů masa? Já jsem byl dokonce i pro značení těch nonfoodových produktů, že když si chci koupit koště, tak chci vědět, jako jestli je z Thajska nebo z Číny jako, proč ne? Takže my jsme pro označování potravin, protože to vyžaduje spotřebitel, ale chceme to řešit efektivně tak, aby se v tom vyznal spotřebitel a aby to zbytečně administrativně nezatížilo toho prodejce.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A to by mělo vypadat jak?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Jako řešíme to. Jako já beru třeba už ze své praxe, že nejlepší je informovanost ústní u toho pultu. Přijdete k pultu a zeptáte se, kolik procent masa má tato uzenina a z čeho je složena a ten prodavač by měl být natolik zkušený, že by vám to měl říci a pokud to sám neví, měl by mít k dispozici nějaký formulář, nebo nějaký papír, kde by se to dočetl.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Tak ale tohle určitě zdrží nakupování víc než cedule, která by o tom psala nebo popisovala složení výrobku. Neumím si představit, že každý zákazník se zeptá prodavače, odkud to pochází a dostane tu informaci, to je přeci jenom jaksi trochu zdlouhavé.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Zdlouhavější určitě bude, když tam budete mít k dispozici 50 papírů v nějakých deskách a až si to budete chtít nastudovat, tak to prolistujete a budete hledat ten problém, který zrovna teda chcete a potom si to budete studovat jako. To já si myslím, že efektivnější je skutečně ta ústní informace. Já se nebráním jako písemným informacím, ony jsou stejně podávány nad těma vývěskama na těch krámech je napsáno základní složení tohohle toho výrobku, všechno, ale já se bráním tomu, aby bylo to neefektivně řešený. Čili tady není spor o tom, jestli to řešit nebo ne, to je stejně, jako je spor, jestli popisovat, kolik je českých potravin nebo část z potravin, které prodáváme, z české výroby a kolik ne. Já jsem proto, ať se to teda zjišťuje, ale dělá se to ještě efektivně jo, ať se to zbytečně nezatěžuje, jak ten zákazník, jak ten prodejce.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Tam je ještě jedna povinnost, která by měla vyplývat z té novely, pokud projde parlamentem a ten ji schválí a pak také podepíše prezident, a to, že velké obchodní řetězce s tržbami přesahujícími 5 miliard korun, tady cituji z té novely ročně, mají podle zákona o potravinách jaksi informovat přímo u vstupu do té prodejny o 5 hlavních zemích, ze kterých pochází zboží z té nabídky. Tady svaz také má určité výhrady, Svaz obchodu a cestovního ruchu?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já toto opatření trošku beru jako úsměvné. Jako nedovedu si jako představit, proč zrovna nad 5 miliard, jako jo, proč zrovna tímhle tím způsobem si tam vyvěsíme teda vlajky anebo si tam dáme teda seznam. Zdá se mi to být přehnané jako. Ona je dneska jako vůbec definice těžká původu té potraviny. Já jsem nedávno byl na diskusi na Slovensku, kde už to zavedli, a tam byl zajímavý spor na /nesrozumitelné/ v tom, že se diskutovalo o tom, že je tam olej prodávaný z palmy, která je slovenský výrobce, ale protože oni skončili prodávání výrobu oleje, tak dovážejí ten olej z Německa a plněj to do lahví od palmy, takže, kde je původ té potraviny?

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Tedy se to nedá dohledat?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Podle obalu? Některý se nedají dohledat, některý jsou velmi problematický to značení jako té země původu. To máte stejně jako u těch uzenin. Když se uzenina skládá ze 4 druhů a každý je z jinýho státu, budete se pídit po takové té hlavní složce a budete pídit, co to je ta hlavní složka a odkud je, čili spíš zkomplikujete život. Říkám znovu, jako tady se vytvořila prostě určitá, určitý dojem, že obchodníci jsou proti značení a proti podávání informacím, ale to není pravda, protože správný obchodník ví, že ten zákazník požaduje ty informace a jde o to ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
A chce mu je dát?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
A chce mu je dát, ale nejefektivnější formou, která bude schůdná pro toho prodejce i pro toho zákazníka a je to otázka diskuse. Já jsem o tom nedávno diskutoval s panem ministrem Tomanem v demisi a on uznával, že to je nějaký problém a že to je otázka nějaké další diskuse a docela se mi líbí, že nechtějí pojmout teďko celou tu novelu, že část z toho nechávají na novou vládu a na další diskusi.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Takže je to na další diskusi?

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Ano.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Pozvání do Dvaceti minut Radiožurnálu přijal dnes prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka a já vám za to děkuji. Na shledanou.

Zdeněk JURAČKA, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu:
Já děkuji za pozvání.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Od mikrofonu se loučí Veronika Sedláčková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ves
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.