Zdeněk Bambas - šéf dopravní policie

14. září 2003
Host Jany Klusákové

Český rozhlas 1 - Radiožurnál uvádí víkendový pořad, ve kterém vám představujeme zajímavé hosty. Dnes je jím podplukovník Zdeněk Bambas, ředitel Služby dopravní policie České republiky, 48 let. Jak dlouho, pane řediteli, zastáváte tuto funkci?

Host (Zdeněk Bambas): Skoro 10 let.

Moderátor (Jana Klusáková): A jak dlouho už máte řidičský průkaz?

Host (Zdeněk Bambas): Asi 30 let.

Moderátor (Jana Klusáková): Řídíte auto sám nebo máte ve své funkci řidiče?

Host (Zdeněk Bambas): Ne, řídím si sám.

Moderátor (Jana Klusáková): Zásadně?

Host (Zdeněk Bambas): Ano.

Moderátor (Jana Klusáková): Dobře?

Host (Zdeněk Bambas): Každej chlap si myslí, že řídí dobře, ale určitě opatrně, určitě bezpečně.

Moderátor (Jana Klusáková): Měl jste někdy v poslední době nehodu?

Host (Zdeněk Bambas): Měl jsem v celým životě dvě nehody, v poslední době ta byla někdy zjara letošního roku.

Moderátor (Jana Klusáková): Zaviněná?

Host (Zdeněk Bambas): Ne.

Moderátor (Jana Klusáková): Zaviněná někým jiným.

Host (Zdeněk Bambas): Zaviněná někým jiným a lehká.

Moderátor (Jana Klusáková): V posledních dnech, snad v souvislosti s tím, že ministr dopravy Milan Šimonovský hodlá do konce října předložit vládě návrh novely zákona o pozemních komunikacích, se píše a mluví o tom, co se děje na českých silnicích, ještě víc než jindy. A nejsou to dobré zprávy. Počet mrtvých stále stoupá. Od ledna do července u nás přišlo o život 762 lidí, a to je tedy úděsné číslo. Jenom v červenci to bylo 159 zabitých. Už zase v něčem v Evropě vedeme. Váš kolega, Josef Tesařík, říká, že patříme na samé dno Evropy. A tak se vás ptám, jsou snad Češi špatní řidiči, jsou za volantem bezradní?

Host (Zdeněk Bambas): Já si myslím, že Češi opravdu jsou špatní řidiči. A hovoří ze mě zkušenost z jinejch zemí, kde vcelku obdivuju způsob, jak si řidiči počínají. A to nejenom velká ohleduplnost, jako je na severu nebo třeba v Německu. Ale i třeba v Itálii, kde jsou řidiči horkokrevní, ale neporovnatelně lepší řidiči, než u nás doma.

Moderátor (Jana Klusáková): Kdyby jste to měl říct třeba dětem ve škole, jak si podle vás vede dobrý řidič na silnici?

Host (Zdeněk Bambas): Přinejmenším neohrožuje sebe a své okolí. Všímá si, co se děje, je ohleduplný ke svému okolí. V první řadě je to prostě slušnej člověk.

Moderátor (Jana Klusáková): A co množství autoškol, který leckdy školí zbrkle, urychleně a nepečlivě?

Host (Zdeněk Bambas): Já si nemyslím, že autoškoly jsou zásadním problémem českých řidičů. Protože nehody z drtivé většiny se nedějou kvůli tomu, že by ten řidič neuměl ovládat vozidlo, a nebo že by neznal předpis, kterým se má zrovna řídit. Problém českých řidičů není, že by nevěděli, jestli se jezdí vpravo nebo vlevo. Problém je lehkomyslnost, neukázněnost. A ty autoškoly samozřejmě v cenovým boji jsou lepší a horší, ale na tu bezpečnost si myslím, že to zásadním způsobem nedopadá.

Moderátor (Jana Klusáková): Množí se i stížnosti na lajdáckou práci některých stanic technické kontroly. Proč byly privatizovány, ptá se 8. září jeden čtenář Mladé fronty Dnes a dodává, nemůže se stát, že bude privatizována také dopravní policie?

Host (Zdeněk Bambas): To se mi zdá nepravděpodobné, privátní policii, dopravní policii neznám, ale stanice technické kontroly, ty jsou privátní firmy v celém civilizovaném světě. A není důvod, aby to v Čechách bylo jinak. Problém je státní dohled nad těma stanicema technické kontroly. Tam asi je co zlepšovat.

Moderátor (Jana Klusáková): No právě, chci se zeptat, kdo kontroluje stanice technické kontroly?

Host (Zdeněk Bambas): Tak je to pole působnosti Ministerstva dopravy.

Moderátor (Jana Klusáková): Další stížnost se týká toho, že řidičský průkaz dnes může snadno získat i budoucí pirát silnic, narkoman, alkoholik, ale také třeba epileptik, stačí aby vyhledal nového lékaře a své postižení zatajil. Zatímco opilého řidiče usvědčí dechová zkouška, pokud ji postoupí, drogy a omamné léky prý žádný přístroj neodhalí nebo už odhalí?

Host (Zdeněk Bambas): Existujou detekční soupravy na drogy, dopravní policie je zatím nemá, jednak nejsou cenově dostupné a jednak nejsou natolik spolehlivé a lehko použitelné, aby šly používat jako detekční trubičky nebo alkoholtestry.

Moderátor (Jana Klusáková): A k té výtce, že se snadno může pořádné lékařské kontrole vyhnout i člověk, který by neměl za volantem co dělat?

Host (Zdeněk Bambas): Nevím jestli snadno, patrně to je možné. A to je věc cti a práce, profesionální práce lékařů, protože i nový lékař má možnost a právo si získat informace o pacientovi. A hlavně, když má jakoukoli pochybnost, tak má možnost toho pacienta poslat na další odborné vyšetření. Je to prostě na jeho zodpovědnosti.

Moderátor (Jana Klusáková): A další nová móda. Opilí řidiči bez váhání ujíždějí z místa nehody, protože za alkohol je vyšší pokuta, než za to ujetí.

Host (Zdeněk Bambas): Je to pravda.

Moderátor (Jana Klusáková): Není to trošku nelogické?

Host (Zdeněk Bambas): Je to nelogické. A je to snad jeden z důvodů, proč se ten zákon novelizuje.

Moderátor (Jana Klusáková): Mimochodem, alkohol v krvi řidiče je jednou z nejzávažnějších příčin těžkých nehod. A přece za volant usedají i podnapilí politici, umělci, policisté, řidiči autobusů a dokonce i sanitek. Tak je tomu všude nebo to je naše specifikum?

Host (Zdeněk Bambas): Není to naše specifikum, jestli v počtu usmrcených osob celkově na silnici jsme opravdu na tom chvostu civilizovaného světa, tak v tom alkoholu budeme někde, dejme tomu, v průměru. Není to žádná výjimka České republiky.

Moderátor (Jana Klusáková): A také jsem slyšela názor, proč se vyrábějí auta, která jsou schopna jezdit rychlostí třeba 200 kilometrů v hodině i víc, když přece nejvyšší omezená rychlost je mnohem nižší. Že to, když je to auto takhle velice silné, svádí potom k neukázněně rychlé jízdě.

Host (Zdeněk Bambas): Tak silné auto nejenom k něčemu svádí, ono je svým způsobem i bezpečné, protože se s ním dá bezpečnějc předjíždět.

Moderátor (Jana Klusáková): A odjíždět.

Host (Zdeněk Bambas): A odjíždět. Ale důvod, proč se vyrábějí, je například v tom, že ne úplně všude jsou ty rychlosti omezené. A Německo třeba na dálnicích má rychlost pouze doporučenou.

Moderátor (Jana Klusáková): V Českém rozhlase 1 - Radiožurnále vám představujeme Zdeňka Bambase, ředitele Služby dopravní policie České republiky. Jste spokojen se Službou dopravní policie České republiky nebo-li s našimi dopraváky, pane řediteli?

Host (Zdeněk Bambas): Nejsem nespokojen, jsou to policisté jako každý jiný. A lidé jako jiní. Nemám důvod k zásadním stížnostem.

Moderátor (Jana Klusáková): Jak musí být takový policista školen?

Host (Zdeněk Bambas): Tak musí mít středoškolské vzdělání a podle toho, co konkrétně dělá, specializované policejní vzdělání.

Moderátor (Jana Klusáková): Většina lidí se shoduje v tom, že pokud policisté nesmějí odebrat řidičský průkaz ani viníkovi nehody, je to nesmysl, který nahrává neukázněným řidičům, souhlasíte s tím?

Host (Zdeněk Bambas): Ano.

Moderátor (Jana Klusáková): Mimochodem, od roku 2001 vybírají místo policistů vyšší pokuty úřady, proč?

Host (Zdeněk Bambas): 1.1. 2001 se změnila kompetence k projednávání přestupků, do konce roku 2000 to dělala policie, od roku 2001 to dělají okresní úřady a v současné době to dělají obce s rozšířenou působností. Opět je to v podstatě přibližování se civilizovanému světu, protože správní orgán, to je takový malý soud, a policisté nejsou k tomu, aby soudili, policisté jsou k tomu, aby zjišťovali přestupky a oznamovali je tomu správnímu orgánu, sbírali důkazy, ale ten soud, jestli v pravém slova smyslu, nebo to správní řízení už by měl dělat civilní orgán.

Moderátor (Jana Klusáková): Jako správný pastýř svých dopravních policistů jste mi utekl od otázky, proč vám byl odebrán výběr těch vysokých pokut. Já jsem někde četl, že proto, že některé ty vysoké pokuty končily bohužel v kapsách těch výběrčích policistů.

Host (Zdeněk Bambas): To je nesmysl, s touto věcí převodu této kompetence to nemělo nic společného. Jeden důvod, proč se nesmí, přestaly zadržovat řidičské průkazy, byly ty, že byla policisty zneužívána tato kompetence.

Moderátor (Jana Klusáková): Jak?

Host (Zdeněk Bambas): Že se stalo, že u dopravní nehody dal policista řidiči na výběr, buď souhlasí s policistovou klasifikací a zaplatí třeba tisíc korun pokut, a nebo s tím nesouhlasí, věc bude předána do správního řízení. A on mu zadržuje řidičský průkaz.

Moderátor (Jana Klusáková): Pokuty nebo úplatku?

Host (Zdeněk Bambas): Pokuty, samozřejmě.

Moderátor (Jana Klusáková): Nejčastější nehodou letos u nás je nesprávný způsob jízdy, jak se dočítám. Nesprávný způsob jízdy, co to kupříkladu je?

Host (Zdeněk Bambas): Třeba jízda po nesprávné straně vozovky, to je celá řada příčin, která se pod to dá schovat.

Moderátor (Jana Klusáková): Vy říkáte, že naši řidiči jsou dobře školení, čili je to zásadně jenom neukázněnost?

Host (Zdeněk Bambas): Nejenom neukázněnost, lehkomyslnost, nedostatek strachu, že se něco stane. Dnešní řidič má auto dobře pojištěné, obložen je airbagama. Ví, že když se něco stane, tak pojišťovna mu to zaplatí, pravděpodobně se mu nic nestane, protože to auto je bezpečné. Od policie mu hrozí maximálně pokuta, na kterou má, protože ta pokuta je necelá nádrž benzínu. Nemá obavy prostě, že se může něco stát. A to je hlavní příčina toho, že se pak něco stane.

Moderátor (Jana Klusáková): No, obávám se, že nemluvíte o většinovém řidiči, protože většinový řidič má auto, které je staré několik let, které není obložené airbagy a kde se může něco stát. Já znám lidi, kteří vyjíždějí na silnice, i když jsou dobří a ukáznění řidiči, se strachem, protože je to dneska sázka do loterie, jestli se vrátí živ a zdráv. A musím vám říct, že sama, když jedu proti vrcholu stoupání, tak mám vždycky takové mrazení v zádech, aby někdo nevyjel proti mně na té moji straně.

Host (Zdeněk Bambas): Já se taky na silnici bojím, ale jestli jsem mluvil o většinovém řidiči, tak já mám na mysli většinového řidiče, který nakonec zaviní tu dopravní nehodu.

Moderátor (Jana Klusáková): Zaviní dopravní nehodu, ale spíš zabije, než je zabit. Viďte?

Host (Zdeněk Bambas): To neumím kvantifikovat, ale samozřejmě že zabije, to je taky časté.

Moderátor (Jana Klusáková): Další příčinou nehod je nepřiměřená rychlost, někteří lidé konstatují, že na českých silnicích platí nová norma pro rychlost. Na běžných silnicích je to 130 kilometrů v hodině. Na dálnici, kolik to dá. Jezdím podle vyhlášky a jsem za blbce. Tak zněl název jedné zajímavé reportáže z již zmíněné Mladé fronty Dnes. Co vy na to jako hlavní český dopravák?

Host (Zdeněk Bambas): Rychlost se nedodržuje, nedodržování rychlosti je nejvážnější přestupek, protože asi polovina těch lidí, kteří zahynou na silnicích, zahynou kvůli rychlosti. A rychlost je taky asi polovina všech přestupků, které policie zjistí a potrestá.

Moderátor (Jana Klusáková): Mimochodem, vy sám jezdíte zásadně podle vyhlášky?

Host (Zdeněk Bambas): Snažím se.

Moderátor (Jana Klusáková): Co to znamená?

Host (Zdeněk Bambas):Protože se snažím dodržovat nikoli vyhlášku, ale zákon dneska už.

Moderátor (Jana Klusáková): Nedávno jste, pane řediteli, v tisku prohlásil, co se týče překročení povolené rychlosti, čeští policisté nikomu nic neodpustí, ani cizincům v rychlých vozech. Opravdu?

Host (Zdeněk Bambas): No, to by asi chtělo znát souvislost. Tím není řečeno, že každé překročení policie je schopna zaregistrovat, zjistit, zdokumentovat a potrestat. Ale překročení rychlosti ani jiné přestupky policie neodpouští.

Moderátor (Jana Klusáková): A co ti motorkáři na těch velmi silných vozech, kteří kolem vás se přeřítí dvousetkilometrovou rychlostí a které prý nejste schopni dohnat?

Host (Zdeněk Bambas): My bychom je možná byli schopný dohnat. Ale ono to není tak příliš bezpečný sport, honit takového motorkáře. Nakonec máme i vrtulníky, technicky by to řešitelné bylo, máme i motorky.

Moderátor (Jana Klusáková): To by přišlo dost draho tedy.

Host (Zdeněk Bambas): Jednak by to přišlo dost draho a jednak by to ohrožovalo okolí, honit takového motorkáře.

Moderátor (Jana Klusáková): Takže se nechá jet.

Host (Zdeněk Bambas): Buď se zkusí zjistit jeho identita jinak, rozhodně se nedělají neuvážené kroky. Až počínání toho motocyklisty jednou bude trestným činem, tak i ta policie k tomu použije adekvátní prostředky, aby ho zjistila.

Moderátor (Jana Klusáková): A já se vracím ještě k jednomu frekventovanému tématu. Od 1. ledna 2001 u nás platí zákon o přednosti chodců na přechodech. K tomu jste, pane řediteli, pro tisk řekl, chodci ztratili opatrnost, řidiči jsou nevšímaví a bezohlední. Docela mě překvapilo, teď mluvím tedy s dovolením o sobě, že pokud například před přechodem zastavím, ale protijedoucí řidič ne, nic se neděje, protože ten, který jede bez ohledu na přecházející lidi a na mě, která stojím, dělá posměšné posunky, neporušuje zákon. To je pravda?

Host (Zdeněk Bambas): Zákon toho zas tak moc nezměnil. Dokud byla tato přednost nebo toto pravidlo upraveno vyhláškou, tak ta vyhláška říkala, že řidič nesmí ohrozit chodce na přechodu. Ten zákon hovoří, že řidič musí umožnit chodci přejít vozovku, jo. Takže jestli ten protijedoucí řidič rovnou do toho chodce nenajíždí a je od něj dostatečně daleko, aby ho neohrožoval, no tak se ničeho nedopouští.

Moderátor (Jana Klusáková): Ale není to trochu nelogické, když ten chodec už vykročil na tu vozovku, protože vidí, že já ho pouštím a ten naproti jede?

Host (Zdeněk Bambas): Pokud umožňuje tomu chodci bezpečně a bez problémů přejít tu vozovku.

Moderátor (Jana Klusáková): Poté, co sám přejede.

Host (Zdeněk Bambas): Poté, co sám přejede. Kdyby byl o 10 minut pozdějc u toho přechodu, tak by asi jet nemohl. Jak to vlastně na těch křižovatkách má vypadat, na to je potřeba se podívat třeba do Švédska nebo do Německa nebo do jakékoliv kultivované země.

Moderátor (Jana Klusáková): Kde se stojí, kde se stojí, dokavaď člověk, který jde po dvou nohách, nepřejde.

Host (Zdeněk Bambas): Přinejmenším tam ty vozidla všechny přijíždějí pomalu. Když to vozidlo jede 80, tak na toho chodce může těžko reagovat, rozhodně v porovnání s tím, kdy jede 40, protože to pomalu jedoucí vozidlo opravdu může projet mezi těma chodcema na tom přechodu. A nic se neděje.

Moderátor (Jana Klusáková): Ministerstvo dopravy teď spolupracuje na novele zákona s dopravní policií, tj. s vámi a vašimi kolegy. Čím nás překvapíte, co nás čeká?

Host (Zdeněk Bambas): Pan ministr Šimonovský zřídil meziresortní komisi, která ten návrh udělala. Policie se toho účastnila. V podstatě se vycházelo z návrhu, který policie udělala. Ten se dopiloval, podle mě do velmi dobré podoby. A to, co nás čeká, toho je opravdu hodně.

Moderátor (Jana Klusáková): Tak aspoň takové největší změny.

Host (Zdeněk Bambas): Celej princip změn je v tom, že bude možnost účinnějšího postihu zejména pro chronicky neukázněné řidiče. Tj. bodový systém, který přestupkům, které budou zjištěny a za které bude řidič také potrestán, ještě bude současně sbírat body do kartotéky počítačové, do evidence řidičů. A když přesáhne určitý počet bodů, konkrétně 12, tak mu bude vysloven zákaz činnosti.

Moderátor (Jana Klusáková): Kam se budou ty stržené body zaznamenávat?

Host (Zdeněk Bambas): Ty stržené bodu nebo utržené body se budou zaznamenávat do karty řidiče, která je v elektronické podobě na obci s rozšířenou působností.

Moderátor (Jana Klusáková): A pokud to Parlament všechno schválí, tak odkdy by to mělo platit?

Host (Zdeněk Bambas): Tak původně byla snaha, aby ta novela toho zákona platila ke dni vstupu do Evropské unie. A včera jsem slyšel pana ministra Šimonovského, že hovořil o červenci příštího roku.

Moderátor (Jana Klusáková): Takže od července roku 2004. A pak myslíte, že se od toho dna Evropy odrazíme a začneme se chovat na silnicích slušněji, když už ne slušně?

Host (Zdeněk Bambas): Myslím si, že ano. Jestliže ten zákon nebo ten návrh nedozná nějakých zásadních změn, tak myslím, že je napsán velmi dobře. A že bude mít na tu kázeň na silnici určitě dopad. Ale oni ty mrtví a dopravní nehody, to není jenom o té nekázni. Jo. To je o mnoha jinejch faktorech, o stavu komunikací, o ceně benzínu a svátečních řidičích. A tak dále. Ale myslím si, že ta kázeň, ta je asi největší problém. A zejména hlavní problém, který se týká policie.

Moderátor (Jana Klusáková): Děkuji vám, to byl Zdeněk Bambas, ředitel Služby dopravní policie České republiky. Dobrý večer všem a šťastný dojezd těm, kdo nás poslouchají na cestách, přeje Jana Klusáková.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jak
Spustit audio

Více z pořadu