Zájezdy typu last moment
Cestování do zahraničí s cestovními kancelářemi patří mezi jeden z nejpohodlnějších způsobů cestování a trávení dovolené. Podle katalogů a typu zájezdu by o Vás mělo být dobře postaráno včetně ubytování a stravy. Na ceně zájezdu můžete ušetřit při využití nabídky na poslední chvíli typu last moment. Na tyto zájezdy se zaměřil v Dobré radě redaktor Jiří Šobr.
Podle Václava Havlíka, ředitele České obchodní inspekce v Plzni, nemusí být nabídka zájezdů na poslední chvíli nejlacinější.
Václav Havlík: Nejlevnější ten zájezd teoreticky máte když ho kupujete v lednu v únoru a jsou určitá procenta na slevu. Pak je klasický zájezd, který kupujete podle ceny, podle katalogu a pak jsou takzvané "last moment", který teď se obrovsky rozmohl a je to dokonce i artikl takový, že všechny cestovní kanceláře s tím počítají. Ale není pravdou, že vždy ten zájezd je levnější na poslední chvíli. Vůbec to nemusí být pravdou, navíc je tam veliké nebezpečí, že nevíte kam jedete, jaký budete mít hotel, nic takového.
Přesto může u zájezdu na poslední chvíli být tato možnost.
Václav Havlík: Nejideálnější je když to vezmete den předem. Tam potom se cestovní kanceláře dokonce jdou až na takzvané "nákupky", protože v každém případě musí prodat. Oni totiž denně sledují letadla, kolik tam mají obsazených míst, odškrtávají to, samozřejmě že prodělat nechce nikdo, tak se to potom prodává tímto způsobem.
V tomto případě většinou nebudete mít čas se pojistit proti ztrátě věci, nebo možnému úrazu v zahraničí, i když výjimky se vždy najdou.
Václav Havlík: Pokud to bude renomovaná cestovní kancelář, tak ta obyčejně tyto věci má, ale proto je ta sleva na tom, že to je na poslední chvíli jak se říká i s tím se kalkuluje, že se prostě prodá i to, co by se normálně neprodalo. Tam už je to určité riziko i když stávat by se to nemělo, protože jestli těch 80 lidí třeba jede, chybí jim deset lidí, že by měli bydlet někde jinde, to těžko, ale vy už skutečně nestačíte, nebo nemáte tu rychlost všechno prostudovat a dát si dohromady.
Kvalitní cestovní kanceláře vás proti možnému úrazu pojistí automaticky. Pokud zjistíte během zájezdu závady při ubytování, nebo stravování, vyplatí se:
Václav Havlík: Reklamujete na místě, reklamujete hned a reklamujete tomu, kdo je na to odpovědný. Má-li tam cestovní kancelář delegáta, delegátovi, má-li vedoucího zájezdu, vedoucímu zájezdu, nemá-li nikoho, měl byste mít na té smlouvě kdekoliv uvedeno telefonní číslo zpátky do republiky na tu cestovní kancelář. To všechno lze udělat hned. Co se bude dít potom, o tom bychom mohli psát romány, to může být story a nebo vám to také může vyjít. Nemohu vám říci jak to dopadne.