Za historií Budapešti se vydejte do metra

Řetězový most spojuje oba břehy města
Řetězový most spojuje oba břehy města
Na seznamu světového dědictví UNESCO je také kráska na Dunaji, jak se říká maďarské metropoli Budapešti. Vyrostla na obou březích řeky a právě i díky této poloze ji obdivují turisté z celého světa. Rádi se projedou také historickou trasou budapešťské podzemní dráhy pod Andrássyho třídou, o kterou UNESCO před deseti lety rozšířilo původní zápis nábřeží Dunaje a Budínské hradní čtvrti z roku 1987.

Před prezidentským sídlem v Sándorově paláci se střídají stráže. Sousední královský palác, Matyášův chrám a proslulou Rybářskou baštu obléhají turisté. Většinu z nich sem stejně jako mě vyvezla od známého řetězového mostu historická pozemní lanovka z roku 1869, údajně druhá tohoto typu v Evropě.

Z ochozu nad Dunajem je krásný výhled na protější břeh – na parlament, proslulou tržnici nebo chrám svatého Štěpána. A také na dlouhou a širokou Andrássyho třídu, která spojuje centrum města s náměstím Hrdinů.

Ta je jedním z dokladů bouřlivého architektonického rozvoje města ve druhé polovině 19. století, kdy se uherská Budapešť chtěla vyrovnat habsburské Vídni.

Druhé nejstarší metro postavili za dvacet měsíců

Na bulváru stojí několik význačných budov a také například opera. Pod ulicí vede metro, po londýnském druhé nejstarší v Evropě. Jezdit začalo v roce 1896, kdy Maďaři slavili tisícileté výročí od příchodu svých předků do Panonie.

Na Andrássyho třídě najdeme například budovu opery

Podzemní dráhu pod Andrássyho třídou postavila Budapešťská železniční společnost za pouhých dvacet měsíců. Termín byl neúprosný, metro muselo začít jezdit do velkolepých oslav. Maďaři trasu vyhloubili svrchu, a tak je jen tři metry pod povrchem. Je dlouhá pět kilometrů a má 11 stanic.

Ve většině z nich na vás dýchne historie, zůstala jim původní secesní výzdoba. Stěny jsou obloženy bílými a hnědými obkladačkami, strop nad nástupišti a vlastně i vozovku nad ním podpírají dekorativní litinové sloupy.

František Josef a Sissi jeli dvacítkou

V metru jezdily dřevěné vozy, které měly původně sloužit v ulicích jako tramvaje a dodatečně byly upraveny. Bylo jich celkem 20 a jeden z nich si můžete prohlédnout v budapešťském muzeu metra.

„Dvacítkou cestoval císař František Josef a jeho choť Sissi. Tento vůz se však nedochoval. Jeden vůz je v muzeu v Hannoveru. Tento občas používáme k nostalgickým jízdám ulicemi města,“ popisuje v muzeu Peter Berentej a otevírá dveře původního vagónu z roku 1896, ale i jeho novějších nástupců.

Budapešťské metro je druhé nejstarší v Evropě

Muzeum metra vzniklo v bývalé stanici Deák Ferenc tér, kterou při výstavbě nových linek přeložili o kus dál. Kromě historických vozů tu vystavují i další předměty, které s provozem první linky metra v Budapešti souvisejí. Například historická návěstidla, lavičky pro cestující, budku pro prodavače jízdenek, staré grafikony a plakáty. Připomínají časy dávno minulé, stejně jako první linka metra, která patří k vyhledávaným turistickým cílům Budapešti.


Zobrazit nejstarší trasu metra v Budapešti na větší mapě