Výjimeční učitelé

Obcházím teorii a snažím se být hodně praktický, abych studenty pro látku nadchnul, říká učitel informatiky Mikláš

Finalista Global Teacher Prize, učitel Michal Mikláš, se do hodin informatiky a počítačové grafiky snaží vnést zábavné prvky a dává důraz na samostatnost. Pro některé je to velmi náročné, jiní díky tomu získají práci. Všichni studenti ale styl i osobnost svého učitele oceňují. Poslechněte si další díl seriálu o výjimečných učitelích.

„Dnes se podíváme na těžší variantu a rozebereme, jaký by byl postup, kdybychom hráli klasické kostky, kde hledáme kombinace, které nám padnou,“ vysvětluje Michal Mikláš studentům semináře informatiky jejich nový úkol.

„Budeme hledat kombinace a nějakým způsobem řešit, aby ti hráči mohli hodit se šesti kostkami, pak si říct, že tři kostky odloží a bude házet s těmi dalšími třemi. Půjde o to, aby byl počítač schopný rozpoznat, že padla nějaká hodnocená kombinace,“ popisuje Mikláš.

Házení kostek je podle finalisty soutěže Global Teacher Prize ideální způsob, jak studentům ukázat, jak funguje programování.

„Zrovna v tomhle semináři jde jenom o to, aby se studenti naučili zapsat nějaký postup pro počítač tak, aby ho provedl. Dneska jsme třeba házeli kostkami, což v podstatě znamená, že v počítači vyrobíte zásobník na čísla, a v nich s počítačem vymýšlíte náhodná čísla, něco v nich hledáte, operujete, a podobně,“ vysvětluje metodu, kterou pro učivo v hodině informatiky zvolil.

Samostatnost, čas a pomoc

Učitel gymnázia a jazykové školy ve Zlíně se snaží hodiny vytvářet tak, aby byly praktické a studenti měli dostatek času daný problém vyřešit sami.

„V hodině mají čas, kdy musí sami přemýšlet a zkoušet to postavit, protože programování se musí takzvaně vysedět, na něj potřebujete čas. Důležité na tom je, že dostanou úkol, něco řeší, ale všichni ví, že za mnou kdykoli můžou přijít,“ upozorňuje na důležitou součást své výuky Mikláš.

„Nedávno mi třeba volala studentka domů přes Teams někdy v osm hodin večer a online jsme věc řešili hodinu a půl,“ dodává.

Právě snahu pomáhat i mimo školu oceňují studenti školy na svém učiteli informatiky nejvíce. „Líbí se mi přátelské prostředí, které vytváří. Na hodiny se velmi těším, pan učitel je velmi příjemný a vždy se nám snaží pomoct. Když nám něco nejde, říká nám, že za ním máme přijít nebo mu napsat,“ vypráví jeho student.

Špatné vlastnosti na svém učiteli studenti nevidí. Výuka je ale podle některých náročná. „Často jsem doma i brečela, že to prostě nejde. Pan učitel chce, abychom si na to přišli sami. Ten pocit, kdy na to přijdu, je úžasný, ale já se kvůli tomu třeba trápím dlouho,“ popisuje jedna ze studentek.

Náročná výuka přináší ovoce

Michal Mikláš učí na zlínském gymnáziu od roku 2005. Za tu dobu našli práci v oboru informatiky už desítky jeho studentů.

„Největší radost mám z toho, když se mi podaří člověka dostat semináři a tím, co tady děláme, co nejvíc dopředu, a pomoct mu při startu. Snažím se výuku dělat hodně dovednostně. Pak mají o to menší problém s matematikou a dalšími věcmi, protože vidí, že to někam vede. Obcházím třeba trochu teorii a snažím se být praktický, abych je pro to nadchnul,“ přibližuje svou učební metodu Michal Mikláš.

V příštím díle o inspirativních učitelích se podíváme na základní školu Montessori ve Slaném, kde Kamila Randáková učí dohromady děti z první, druhé a třetí třídy.

autoři: Tereza Cedidlová , agf
Spustit audio

Související