Vlakem bez strojvedoucího? Na severu Čech testují autonomní vlaky, jezdit by mohly do 15 let

30. říjen 2021

Na Švestkové dráze v Ústeckém kraji se za pár týdnů projedou zcela autonomní vlaky. Vývojáři tam chtějí jejich provoz bez jakékoliv lidské pomoci otestovat vůbec poprvé v Česku. Právě na této lokální trati s pravidelným provozem budou mít pro tento pokus ideální podmínky. Švestková dráha vývojářům totiž slouží jako cvičný polygon při vývoji moderního zabezpečení železnic.

Strojvedoucí Zdeněk Chrdle právě z kabiny řídí vlak, což je jeho koníčkem, jinak je ale generálním ředitelem společnosti AŽD. Ta zabezpečovací prvky na železnici vyvíjí. A tato Švestková dráha mezi Čížkovicemi a Obrnicemi v Ústeckém kraji slouží i jako testovací trať.

Nerad bych, aby to mělo mezi veřejností nálepku testovacího polygonu. Naopak – sice tam testujeme nové věci, ta trať je ale bezpečná na úrovni koridorových tratí a jsou tam takové bezpečnostní vychytávky, že kdyby se lidský činitel někde zmýlil, vlaky se všechny zastaví. Je to tedy malá regionální trať na úrovni velkých koridorů,“ popisuje.

Kromě zabezpečovacího systému ETCS je tu celá řada dalších technologií. „Před námi třeba vidíte dva nové přejezdy, které jsou integrované do stanice. Jsou to digitální přejezdy, nové konstrukce. Celá kolej je bezstyková, vše je svařené, návěstidla jsou z ledek,“ ukazuje Zdeněk Chrdle.

Zdeněk Chrdle

Autonomní vlaky

Díky modernímu vybavení tady už za pár týdnů chtějí odborníci vyzkoušet v Česku unikátní věc, a to autonomní vlaky. „Pro letošní konec roku připravujeme technologický demonstrátor, kdy bychom velmi rádi ukázali, že dokážeme zcela autonomně, bez strojvedoucího řídit jedoucí vozidlo a zajistit, že bude schopno reagovat na překážky, komunikovat s dispečerským centrem,“ vysvětluje náměstek ředitele AŽD pro výzkum a vývoj Antonín Diviš.

Zabezpečovací systém ETCS

Podle něj půjde na tuzemské železnici o historický moment. Speciálně upravený vlak bude vybavený různými čidly – a nejen to. „Vlak vyjede z místa na základě pokynu operátora z dispečerského centra, dál se bude pohybovat sám. Jsou připravené různé scénáře, například i pro uvízlé vozidlo na přejezdu a podobně.“

Čtěte také

Změna legislativy

Na jiné české testovací trati – na Kopidlnce – by pak mohly autonomní vlaky jezdit pravidelně do dvou let. Do ostrého provozu bude ale jejich cesta ještě hodně dlouhá. Změnit se budou muset například i zákony.

Bude to přelomové, máme ale problém s legislativou, to se bude muset do budoucna vyřešit. Toto je zatím experiment. Musíme ukázat, že to dokážeme dělat, pak budou muset zákonodárci po celém světě změnit zákony,“ soudí ředitel pro evropské záležitosti společnosti AŽD Vladimír Kampík. „A budoucí vize? Vidím to na 15 let. Vše ale závisí i na obměně vozového parku.“

autoři: Ondřej Vaňura , als
Spustit audio

Související