Metro bez řidičů bude zřejmě i v Praze. Jeho srdcem má být Krč
Nádraží Krč se zřejmě stane nejdůležitější stanicí na nové lince pražského metra D. Právě tady by měl být dispečink, který bude ovládat vlakové soupravy bez strojvůdců. Praha připravuje změnu drážní novely a do výstavby nové linky metra hodlá investovat zhruba 40 miliard korun.
Inspirace na metro bez řidičů přišla ze zahraničí. Úplně samy jezdí vlaky například v Barceloně, Kodani nebo Dubaji. Linka metra v Dubaji jezdí teprve devět let. Za tu dobu vznikly dvě linky a 75 kilometrů kolejí. Mnohem starší pražské metro je o deset kilometrů kratší.
„Když jsem se do Dubaje přestěhoval, bylo to vážně působivé. Nejdříve jsem nevěděl, že jezdí bez řidiče, ale zvykl jsem si. Vlaky jezdí přesně na čas a cítím se uvnitř vagónů velmi bezpečně. Všechno je monitorované, všude jsou kamery. I uvnitř.
Kareem Mazhar
Kareem Mazhar v Dubaji provozuje jeden z největších internetových serverů o nových technologiích na Středním východě. „Někdy vlak zastaví kousek za dveřmi na nástupišti, ale sám se srovná, abychom nastoupili. Vše je automatické. Je to hodně pozoruhodná technologie,“ popisuje provoz autonomního vlaku.
Stanice pro automatické vlakové soupravy jsou od kolejí oddělené průhlednou bariérou s dveřmi. Ty se otevřou teprve po příjezdu vlaku. „Na tom nástupišti je ještě zeď, vede kolejiště jedna sada dveří, vlak přijede, zastaví, otevře dveře, současně se otevřou dveře na nástupiště. Tím dochází k tomu, že se oddělí ty dva světy tunelu s autonomně řízeným metrem a těch hemžících se lidí, kteří by tam mohli spadnout. To v Praze zatím chybí,“ vysvětluje princip Václav Nývlt, redaktor Technetu.
Praha je připravena, legislativa ne
Praha už ale autonomní systém řízení souprav používá, podotýká Nývlt. „Linka A a C je připravena na autonomní provoz zabezpečovacím systémem, v tuto chvíli ty vlaky jezdí automaticky.“ Skoro to vypadá, že kdyby Praha upravila současná nástupiště, mohly by jezdit vlaky bez řidičů už dnes.
Tak jednoduché to není. V Česku je potřeba ještě změnit drážní zákon, který se strojvůdcem v kabině stále počítá. A pak také nakoupit autonomní vlakové soupravy. „Metro se pro cestujícího liší pouze v prvním vagónu, že vpředu není kabina strojvedoucího, takže můžete stát před čelním sklem a koukat do tunelu. Ten systém není nějak složitý. V zásadě hlídá rozestupy jednotlivých souprav, ví kde jsou a z toho se odvozují brzdící rychlosti do stanice,“ popisuje provoz Nývlt.
Praha si na autonomní metro, které mají v Londýně, Paříži nebo v Dubaji, bude muset ještě počkat. První cestující by do vagónů bez řidičů mohli nastoupit možná už v roce 2025.