Vladimíra Dvořáková ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Skončí univerzita Jana Amose Komenského? Ztratí studenti možnost dostudovat a s ní i čas a peníze, které studiu věnovali? Jde o byznys s tituly nebo o vzdělání?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaVe studiu vítám předsedkyni Akreditační komise Vladimíru Dvořákovou, dobrý den.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Zároveň se chci omluvit těm, kteří rozhovor s paní profesorkou očekávali už minulý týden, kdy jsme vzhledem k aktuálnímu vývoji na Ukrajině udělali změnu v programu a místo paní Dvořákové tu byl Jefim Fištejn. Dnes tedy k původnímu tématu Univerzity Jana Amose Komenského. Paní profesorko, chtěla byste být teď v kůži studenta Univerzity Jana Amose Komenského, který má před státnicemi v magisterském oboru speciální pedagogiky - učitelství?

Čtěte také

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Tak samozřejmě asi v kůži toho studenta bych být nechtěla, na druhou stranu já si myslím, že i ti studenti vcelku tušili, že na té škole mohou být určité problémy, protože, kdyby se podívali třeba i do zápisů hodnocení Akreditační komise nebo akreditací, tak by viděli, že se tam opakují, řekněme, určité výtky i u nejrůznějších oborů. Většinou ty výtky se týkaly toho, že je tam příliš velké množství studentů na příliš málo, mnoho učitelů. Tak možná se mohli rozhodnout ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím, paní profesorko, a myslíte, že toto dělá běžný student, který se hlásí na vysokou školu, že by se probíral stanovisky Akreditační komise?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Takhle, já si myslím, že pokud se student rozhoduje, kam jít studovat, tak je velmi dobré si zjišťovat informace a zjišťovat si informace jak třeba z médií, tak z Akreditační komise, protože tam ty informace jsou zveřejněné a jsou zveřejněné právě proto, aby veřejnost mohla sama se nějakým způsobem rozhodovat. A případně člověk se může přijít podívat na tu školu, pohovořit s lidmi, kteří už tam studovali nebo kteří tam studují a nějakým způsobem se rozhodovat. Každopádně ale odpovědnost nese univerzita, není to odpovědnost těch studentů. Studenti šli do oboru, který v té době byl akreditován.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
K nám přišla řada e-mailů a dotazů přímo od posluchačů-studentů, kterých se týká především často tedy ona nutnost doplnit si pedagogickou kvalifikaci, jak plyne zákona o pedagogických pracovnících, cituji z e-mailu paní magistry Ivety Kišové: "Řada z nás je absolventem státní vysoké školy, avšak třeba učitelství pro jiný stupeň, než kde působí. Máme třeba i 20 let praxe ve školství, mnozí se blížíme věkové hranici 50 let, do studia Univerzity Jana Amose Komenského jsme vložili finanční prostředky, plnili studijní požadavky. Přeřazení na státní školy není možné, studijní obor speciální pedagogika - učitelství je na státní škole pouze v Brně a zde takové množství studentů dostudovat nemůže. V případě, že nebudeme moci dostudovat, proč nám ministerstvo školství tento program schvalovalo a doporučilo k doplnění chybějící kvalifikace? Museli přece vědět, že Univerzita Jana Amose Komenského se potýká s problémy." Vaše reakce?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Tak tam je velká řada věcí a velká řada otazníků, který ta paní učitelka říká. Samozřejmě ti studenti šli studovat speciální pedagogiku, nevím, jestli všichni ti studenti, kteří studují speciální pedagogiku a jsou učitelé, jestli působí v oblasti speciální pedagogice. Oni si tam velice často doplňují jiné vzdělání, třeba vzdělání pro první stupeň, aby získali teda obor učitelství, ale nebo třeba učí i na jiném stupni a učí prostě některé předměty, ale potřebují si dodělat jakýsi ten učitelský stupeň. Já se přiznám, že já nejsem velký příznivec toho, aby se za každou cenu dodělávalo vzdělání v momentě, kdy má někdo za sebou mnoho let praxe, tam si myslím ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Každopádně zákon o pedagogických pracovních toto ukládá s jistými výjimkami samozřejmě.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Jestli s těmi výjimkami, já přesně teď nemůžu citovat ten zákon, protože jsem se nepřipravovala na to, abych se na to přesně podívala.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
O to nejde, jde o to, opravdu o tu otázku paní posluchačky, proč nám MŠMT toto schvalovalo, tento program, proč nám ho doporučovalo k doplnění kvalifikace, přece věděli, že na UJAK jsou nějaké problémy?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Já si nejsem jistá, že ministerstvo školství přímo doporučovalo a říkalo - běžte na tenhle ten program. Tam je řada programů, které jsou akceptovatelné, některé jsou na veřejných vysokých školách, některé jsou tedy na UJAKu a zároveň bych chtěla říci, že už loňský rok byl navýšen ... určitá možnost nebo prostor pro přijímání studentů na veřejné vysoké školy pro ty učitele, kteří si chtějí dodělat vlastně to vzdělání nebo tu potřebnou kvalifikaci a že ta kvóta, která tam byla na těch veřejných vysokých školách v různých oborech, že nebyla naplněna.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To je zajímavé, že to říkáte, promiňte, protože další e-mail od paní magistry Lokajové říká, která je rovněž studentka kombinovaného magisterského studia speciální pedagogiky na UJAK: "Mnozí z nás se snažili dostat na veřejné vysoké školy, prošli jsme přijímacími zkouškami, ale byli jsme nepřijati z důvodu příliš vysokého počtu. Pro všechny z nás se jedinou možnou cestou k získání kvalifikace stala soukromá vysoká škola v Praze." to, že se ti lidé dostali do takové situace, podle vás ...

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Já tohle to opravdu nemůžu posoudit, protože bych musela vidět, kam se hlásili, jestli v tom případném oboru byla jako naplněná kvóta nebo nebyla naplněná, vím, že ty kvóty nebyly obecně naplněny, v jakých oborech konkrétně jich, jako opravdu nemohu říct a na kterých fakultách. Samozřejmě, pokud člověk studuje při zaměstnání, tak se snaží najít prostě, kde to je pro něj výhodnější, kde je organizace času, která mu bude lépe odpovídat. Zároveň je nutné říci, že tam byla lhůta 10 let, během níž si učitelé, kteří učí bez patřičné kvalifikace, mohli tu kvalifikaci dokončit. Ale mně teďko nejde o to, já spíš cítím s těmi učiteli a vím, jak je to velmi obtížné třeba při zaměstnání s rodinou, většinou se jedná o ženy, nějakým způsobem si dokončovat tu kvalifikaci. Já chci říct jednu věc, to, co my sledujeme, je, aby ti lidé, kteří si tedy zvyšují kvalifikaci jako učitelé a jsou pod tlakem zákona a nebudu rozebírat, jestli zákon je dobrý nebo špatný, aby si ji zvýšili, tak nám jde o to, aby nezískali jenom jakýsi titul, který je oprávní, ale aby opravdu si zvýšili tu kvalifikaci, protože ten cíl byl mít lépe kvalifikované učitele a není možné jako získávat pouze nebo tu kvalifikaci získávat tím, že si prostě napíšu před jméno magistr, nebo mnozí z nich třeba i toho magistra mají, ale potřebují si udělat ten obor učitelský, a tam je potom nutné dohlídnout na to, aby ta kvalita odpovídala tomu, co se vlastně požaduje, a to je ta jediná věc, kterou my sledujeme. Pro nás je důležité, že vlastně Univerzita Jana Amose Komenského tím, že začala nabírat neuvěřitelné množství studentů, na něž nemá personální zabezpečení, tak, aby vlastně bylo možné říci, že ti studenti, kteří to absolvovali, splňují takové ty základní standardy, které jsou potřeba proto, aby mohli říci, že jsou speciální pedagogové.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomu rozumím, zároveň rozumím těm posluchačům, těm studentům, kteří zkrátka říkají - tak ta akreditace tady byla, když jsme to začali studovat. Jak je možné, že teď bude odebrána a nám bude odebrána možnost dostudovat. Můžeme uklidnit tyto studenty třeba po dnešním jednání Akreditační komise s vedením pedagogických fakult? Změnilo se něco? Je tu možnost dostudování těm studentům, prodlouží akreditaci Akreditační komise?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Takhle, já bych především těm studentům doporučila, aby se ptali vedení univerzity, proč přijímali takové množství studentů, na něž neměli kapacitu z hlediska personálního zabezpečení, to je naprosto ta klíčová otázka. Ta druhá věc, kterou jste se ptala a která samozřejmě ty studenty zajímá obrovsky a zajímá řadu lidí, je, jestli bude možné, aby dokončili to studium. To bude opět záležet na Univerzitě Jana Amose Komenského. My jsme i na základě doporučení pana ministra jednali se zástupci pedagogických fakult, šlo o 3 pedagogické fakulty, které mají doktorské studium v daném programu, to znamená, kde jsou koncentrovaní odborníci. Dohodli jsme se, že by nám nanominovali lidi, kteří by šli do pracovní skupiny, to znamená, špičkové odborníky a ti by se podívali na několik věcí, které jsou pro nás zásadní z hlediska vlastně kvality dostudování a tam my vidíme v tuto chvíli, nemůžeme prozkoumat všechny zkoušky, jak vypadaly zápočty, ale dvě věci, které považujeme za důležité, první je, jak absolvovali praxe, jaká byla kvalita té praxe a jestli ta praxe se opravdu dotýkala speciální pedagogiky. Ti lidé speciální pedagogové by měli být schopni diagnostikovat poruchy učení, a to právě k tomu ta praxe je nesmírně významná. Takže prověřit průběh praxí u jednotlivých studentů. A druhá věc je, prověřit, jaká jsou témata diplomových prací, prověřit, kdo ty práce vedl, jestli jsou to kvalifikovaní lidé, lidé, kteří jsou z oboru, kteří mají za sebou určité publikace nebo může jít případně i o určité odborníky, ale opravdu dobré odborníky z praxe, kteří třeba nemají doktorát, ale skutečně špičkovými odborníky. Toto bude to, co ta komise bude vlastně nějakým způsobem posuzovat, dá si k tomu vlastní kritéria, jsou to odborníci, my jim nediktujeme přesně, jak má co vypadat, oni to vědí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké jsou termíny, kdy má přijít, kdy mají přijít tito odborníci s nějakými závěry, aby se řeklo - ty nemůžeš ke státnicím nebo vůbec nikdo nemůže ke státnicím nebo ty můžeš ke státnicím, protože jsi splnit jak tu praxi, tak tu diplomovou práci?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Tak ty termíny jsou, řekněme, trošku našponované. My za prvé do 1. 3. chceme mít jasně nanominovanou tu skupinu, jména v zásadě známe, ale musí oni opravdu potvrdit, že chtějí v té pracovní skupině pracovat, to je první věc. Poté teda ta skupina se sejde a bude ty věci projednávat. My počítáme, že navštíví Univerzitu Jana Amose Komenského někdy v průběhu března, podívá se na studijní dokumentaci, podívá se na právě ty otázky z hlediska praxí, podívá se z hlediska diplomových prací. Zároveň my chceme od Univerzity Jana Amose Komenského, aby splnila nějaké požadavky, jeden z nich je třeba, aby byly zveřejňovány nebo přístupné práce i s oponenty a posudky tedy vedoucí práce a oponentů, to, aby bylo zpřístupněno na internetu, oni to zpřístupňují zatím pouze v knihovně, což je velmi obtížné pro třeba i toho, aby byla svým způsobem ta univerzita pod kontrolou, takže máme takovéhle i technické podmínky. A potom by to mělo být v tom, že vlastně ta komise projde celou tu studijní dokumentaci a může říci, že se domnívá, že třeba tato praxe neodpovídá tomu, jak by měla vypadat praxe pro speciálního pedagoga a doporučí, aby ten dotyčný ještě splnil jakousi praxi.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale je tady ...

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Nebo řekne, že ten vedoucí není odpovídající, tak, aby se změnil vedoucí diplomové práce. A pak by se pravděpodobně to ukončení toho ročníku udělalo v určitých vlnách, tam, kde by to probíhalo v pořádku, protože tam je řada kvalifikovaných lidí, kde můžou být ty věci zcela v pořádku, tak tam, kde by to bylo v pořádku, by mohli jít ke státnicím již v průběhu, já nevím, června, kdy státnice jsou, někteří další by mohli jít třeba v průběhu září, až by splnili třeba některé tyhle dodatečné podmínky, jiní v průběhu třeba prosince, ale aby se mohlo postupně ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
/Souzvuk hlasů/ že ta škola potřebuje akreditaci, to znamená, že prodloužíte tu akreditaci na dostudování, pakliže budou splněny tyto podmínky, o kterých jste mluvila ze strany Univerzity Jana Amose Komenského plus tedy studenti budou muset počítat s tím, že třeba budou muset změnit téma diplomové práce nebo si zopakovat praxi?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Ano, jako v momentě, kdy budem mít garance a zasedání Akreditační komise je v půlce dubna, proto my chceme, aby ta základní ..., základní pohled a ty základní informace, které máme dostat od univerzity, jaké kroky učinila, byly učiněny v průběhu března, tak v polovině dubna by potom Akreditační komise rozhodla o tom, jestli může dát akreditaci na dostudování stávajících studentů. Já nemohu předjímat samozřejmě rozhodnutí Akreditační komise, ale my to posuzujeme podle určitých kritérií a standardů. Řekli jsme, co považujeme za takové to minimum standardů, které musí být splněno, takže v případě, že to bude opravdu splněno nejenom jako formálně na papíře, ale skutečně budeme mít jistotu, že takhle to probíhá, tak si myslím, že asi Akreditační komise by to takto doporučila, protože to je to naše stanovisko.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
V půlce dubna budou mít studenti jasno, jestli budou moci udělat závěrečné zkoušky na Univerzitě Jana Amose Komenského?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Já si myslím, že v půlce dubna budou vědět, jestli byla prodloužena na určitou dobu ta akreditace na dostudování stávajících studentů a zároveň to, kdo by šel na které zkoušky, nevím, jestli bude už jasné úplně v půlce dubna. My jsme tam nějaký termín dávali, ale teď přesně nevím, ale myslím si, že do konce dubna by rozhodně studenti měli vědět, jestli se mají připravovat na studium. Tam jde o to, že akreditace v rámci programu končí 25. 4., takže do té doby ti studenti i z toho oboru učitelského jsou převedeni na obor neučitelský ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Neučitelský, který ...

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
V rámci toho programu víceméně mohou fungovat, takže pak by se teda rozhodlo, co dál.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je předsedkyně Akreditační komise Vladimíra Dvořáková. Paní profesorko, na kolik ale vlastně ještě vůbec přetrvávají ty důvody, které Akreditační komise považovala za stěžejní, když tedy odebrala nebo doporučila odebrat tu akreditaci, protože mluvčí Univerzity Jana Amose Komenského Červenka tvrdí k tomu, když vy jste říkala, že nabírají tolik studentů a nemají potom na to mít tolik kvalifikovaných odborníků, aby je vedli: "Snížili jsme počty studentů i kvůli zrušení regionálních poboček, které kritizovala Akreditační komise. Jednou z největších výtek bylo, že univerzita nabírá mnohem více studentů, často se operovalo s tím číslem, že na seminářích je 60 až 120 studentů, UJAK se brání, že to se netýká seminářů, ale přednášek v kombinovaném studiu." Není na čase přehodnotit tenhle ten argument hlavní ohledně těch počtu studentů v souvislosti s tím, co říká pan Červenka?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Tak já bych řekla, že to je asi možná už taková hra, kterou Univerzita Jana Amose Komenského s Akreditační komisí hraje několik let v různé podobě. Je pravda, že my jsme donutili univerzitu, aby snížila počty studentů, to bylo zejména, že se zavřely ty pobočky ve Starém Hrozenkově, které teda opravdu měly s univerzitním vzděláváním velmi málo společného. My jsme upozorňovali několikrát, že je tam příliš velké množství studentů a vždycky, když se objevila jakási možnost, tak stejně univerzita to udělala, přijala studenty a poté třeba hrála i na to, že se nějakým způsobem podaří zabránit tomu, my jsme většinou říkali, že bude omezení akreditace, že nebudou smět přijímat nové studenty, a zrovna teďka jsem si uvědomila, že v dubnu 2011, kdy jsme chtěli omezovat akreditaci ze stejného důvodu, málo učitelů na určitý počet studentů, tak v oboru andragogika, tak tenkrát ředitel odboru vysokých škol, doktor Nantl dokonce zamítl náš návrh, což bylo naprosto protizákonné jednání, to prostě není možné, aby tento krok učinil, potom se to teda přes rozkladovou komisi jako zase podařilo, ale zároveň se protáhla ta doba a univerzita zase mohla přijmout nějaké studenty a údajně tam byl zájem na některých speciálních studentech, aby mohli být přijati. Nevím. Jako ten boj s univerzitou o počty studentů, respektive o počtu personálu a zabezpečení, který ta univerzita má, je vlastně trvalý, takže ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Další argument, promiňte, UJAKu, když vy říkáte, že ty závěrečné kvalifikační práce nevedou experti, Jan Červenka vypočítává práce v daném magisterském programu nyní vede 7 profesorů, 15 docentů, 24 lidí s ostatními vědeckými hodnostmi, tak to nejsou odborníci, nebo je to zase hra UJAKu, jak vy říkáte?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Ano, jsou to odborníci, ale těch prací je 400, takže, když si potom vezmete, kolik asi těch prací mohou ti lidé vést a že nevedou pouze diplomové práce, ale vedou práce bakalářské na stejném oboru a často vedou práce i na oboru andragogika v magisterském i bakalářském, tak vám najednou, když si vezmete, kolik 1 člověk může asi vést těch prací, máme takový ten limit, ten strop asi těch 20 prací, a když to vezmete, jako kolik ještě dalších studentů stovek je na vlastně těch dalších oborech, tak je to o něčem jiném a ty argumenty jsou vlastně přesně takto zavádějící, protože podle údajů, který jsme dostali při tom posledním posuzování, více jak 200 prací z těch asi 400 lidí, kteří nyní teda jako budou končit, vedou lidé, kteří nejsou v pracovním poměru k Univerzitě Jana Amose Komenského, na mnohých školách externisté vůbec nesmějí vést práce a tady víc jak polovinu to vedou lidé, kteří nejsou v pracovním poměru, pouze jsou tam na dohodu, a to o něčem velmi svědčí a je to trošinku nějaký jiný čísla, než který tady ukazuje, byť ta čísla jsou správná, ovšem bohužel jsou mimo souvislost.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi, bylo tu ve hře omezení akreditace, Akreditační komise na nedostatky, co se týče UJAKu, upozorňovala už od roku 2010. Publicista Petr Žantovský, který na škole 10 let působil, odešel v momentě podle svých slov, kdy zjistil, že se se studijními výsledky nakládá nepoctivě. Kritizuje činnost Akreditační komise, když tvrdí, že komise od roku, komisi od roku 2001 zásobovala, takto, promiňte, že Akreditační komise od roku 2001 univerzitu zásobovala akreditacemi včetně doktorského studia, a že to, že dnes chcete tu akreditaci vzít, není vlastně chyba UJAKu, jakkoliv nějaké dělá, ale chybou Akreditační komise.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Tak jako pan Žantovský tam zodpovídal za mediální studia, velmi dlouho nás přesvědčoval, jak ta mediální studia jsou velmi dobře nastavena. Je nutné říci, že Akreditační komise do značné míry musí vycházet z toho, co jsou písemné podklady, to znamená, když ta škola doloží písemně i s nejrůznějšími podpisy, že takto je to personálně zabezpečeno, že Akreditační komise to schvaluje. Pro nás byl ten největší problém, že vlastně vždycky ty počty těch studentů najednou začaly přesahovat tu míru, než jaký to byl schválen, protože já, když schválím v personálním zabezpečení pro určitý obor a počítám, že tam bude 50 lidí v ročníku, tak to personální zabezpečení vypadá jinak, než když jich tam je 200 v ročníku nebo 300 nebo 500.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A čím si vysvětlujete, že jaksi Univerzita Jana Amose Komenského dokázala vždy nějakým způsobem tedy ty výtky Akreditační komise, dá se říct, uhrát?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
No, ona je úplně nedokázala uhrát, protože mnohdy byly omezení akreditace, říkala jsem, někdy to teda bylo ve spolupráci s ministerstvem školství, tehdy za pana ministra Dobeše a pana vrchního ředitele Nantla.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tedy UJAKu s ministerstvem?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Ano, ano, tak prostě to uhráli, kdy se řeklo ve svý podstatě naprosto nesmyslný rozhodnutí, že se náš návrh zamítá, ale nebo nějakým způsobem teda není platný, já už si přesně nepamatuju to vyjádření, ale bylo to v rozporu se zákonem. Mnohdy se protahovaly ty věci, že prostě neustálé odvolávání a vždycky se znova nabrali učitelé a poté přišlo to, že nám oznámili a ukázali smlouvy s dalšími lidmi, takže najednou se řeklo - ano, tak oni jako přijali další lidi, takže to bude pravděpodobně na ten počet těch lidí nějakým způsobem odpovídat, ale za půl roku my jsme zjistili, že jiní lidé odešli. Jo, je to prostě taková opravdu velmi zvláštní hra, která ukazuje na jednu věc, a to, že ta škola nemá nastaven systém vlastního hlídání tý kvality, ale vlastně vychází úplně jasně z tý představy nabídka ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vidíte tu tlak na finanční příjmy, řekněme, majitele školy na to, že zkrátka čím víc studentů tady budu mít, tím více budu mít peněz?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Já si myslím, já si to nedokážu jinak vysvětlit. Nemůžu říkat, jaké jsou pohnutky majitele, ale popravdě řečeno, většina těch oborů programu byla nastavená v pořádku, takto vypadají další obory. Ty hlavní problémy, neříkám, že nebyly nějaké dílčí, ale hlavní problémy byly v tom, že vždycky bylo přijato mnohonásobně více studentů, než kolik by ta škola potřebovala, než na kolik škola měla kapacitu a řešilo se to způsobem, že třeba my jsme najednou zjistili, že při obhajobách prací ať bakalářských nebo magisterských vůbec nejsou oponentský posudky, jednu dobu tam byly pouze posudky vedoucích.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinými slovy na závěr, tedy o tom, jestli budou moci dostudovat, udělat státnice studenti, se rozhodne tedy v půlce dubna. Hodláte také na příští schůzce Akreditační komise navrhnout úplné odejmutí UJAKu oprávnění působí jako soukromá vysoká škola, jak jste měli v plánu?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Ano, my ten podnět chceme udělat, protože ty problémy jsou prostě dlouhodobé a je vidět, že škola nemá nastaven ten samotný vnitřní systém hodnocení kvality a není schopna to vlastně uhlídat. Co s tím bude potom dělat ministerstvo školství, už je jiná věc, ale rozhodně v dubnu to zpracujeme a předložíme Akreditační komisi k projednání.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byla předsedkyně Akreditační komise Vladimíra Dvořáková. Děkuji vám za návštěvu ve studiu. Na shledanou.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, předsedkyně Akreditační komise ČR
--------------------
Na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová.

autor: kko
Spustit audio