Velký skok pro vesmírnou biologii. Američtí vědci vypěstovali první rostliny v měsíční půdě

19. květen 2022

Vědci z Floridské univerzity jako první vypěstovali rostliny v měsíční půdě. Ve svém výzkumu použili vzorky, které na Zemi přivezli astronauti z misí Apollo. Podle NASA jsou nové výsledky významné například pro budoucí cesty do vesmíru.

Vědci z Floridské univerzity svůj výzkum publikovali v prestižním časopise Communications Biology. Použili huseníček rolní, což je drobná plevelná rostlina, která často slouží jako modelový organismus v molekulární genetice rostlin. Semínka zasadili do malých vzorků měsíčního prachu a pak přidali vodu, živiny a také světlo. Následně vůbec poprvé v mimozemském materiálu vyrostla rostlina.

Vědci měli k dispozici vzorky z misí Apollo 11, Apollo 12 a Apollo 17 – vždy čtyři gramy měsíční půdy. Semínka prý vyklíčila do dvou dnů.

A jak vypěstované rostliny vypadají? Rostliny v měsíční půdě a rostliny v kontrolních vzorcích z půdy tady na Zemi se zhruba do šestého dne nijak nelišily. Pak se ale přeci jenom začaly objevovat rozdíly – rostliny vypěstované v měsíční půdě začaly vykazovat stres, vyvíjely se pomaleji a skončily zakrnělé.

Výzkum má zásadní význam

I tak se podle výzkumníků jedná o průlom, a to hned ze dvou důvodů. Jak uvedl na webu amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír jeho šéf Bill Nelson, výzkum zásadní význam pro dlouhodobé cíle NASA, protože jednou bude zapotřebí využít zdroje nalezené na Měsíci nebo na Marsu k vývoji zdrojů potravy pro budoucí astronauty.

Výsledky vědců z Floridské univerzity navíc můžou přispět k zemědělským inovacím, které pomohou s pěstováním rostlin v těžkých podmínkách.

autoři: Ondřej Vaňura , als