Velký comeback? Magnetofonové kazety se vrací, objednávají je hlavně hudebníci

Kazeta, magnetofonová páska, tužka, přetáčení
Kazeta, magnetofonová páska, tužka, přetáčení

Ještě před 20 lety jste si na zvuk mohli sáhnout. Éra vinylů, cédéček a kazet ale s novým tisíciletím skončila a staré záznamové nosiče ustoupily neviditelné hudbě v digitálním formátu. Ovšem ne nadobro. Vinyl si už před pár lety prorazil cestu zpátky do hudebního byznysu. A teď se o comeback pokouší i kazeta.

Dnešní teenageři už většinou kazety neznají. S přehrávačem na rameni nebo walkmanem v uších ale vyrostly celé dvě předchozí generace. 

Kazeta loni oslavila 55. narozeniny. O tom, že ještě ani v roce 1990 ji v tehdejším Československu nebylo lehké sehnat, svědčí i tato zpráva z rozhlasového archivu: „V centru Prahy se dnes obchodovalo se vším možným i nemožným. V Havelské, v Kocích, v Rytířské nabízeli vietnamští občané i kazety. Proslýchá se ovšem, že kazety nakoupili prázdné a tady u nás do nich natočili pásky Emgeton.“

Když na konci 90. let nastoupily nové zvukové formáty, začaly kazety odsouvat kazety na okraj zájmu. Připomíná to i Zdeněk Roubíček ze společnosti DSG, která se zabývá právě výrobou zvukových nosičů.

„V okamžiku, kdy se objevil formát MP3 a další záznamová média, to měla kazeta už prohrané. Od let 2000 nebo 2005 už se ani příliš neobjevovaly mechaniky na přehrávání kazet. Ať už v autech nebo hi-fi sestavách a podobně,“ připomíná.

Kryštof na kazetě

Dnes se zdá, že se kazeta – byť v mnohem menší míře než dřív – vrací. Zájem o kazety sílí hlavně ve Spojených státech. V roce 2016 tam podle dat společnosti Nielsen stouply prodeje o 74 procent. Do oběhu se tak dostalo 129 tisíc kazet. 

Audiokazety se vrací. Je za tím nostalgie i touha po fyzickém vlastnictví hudby

Audiokazeta

„Nejlepší návraty v šoubyznysu jsou ty nejméně očekávané,“ píše deník Wall Street Journal, podle něhož hudební průmysl momentálně zažívá neuvěřitelný comeback. Na prodejních žebříčcích raketově stoupají klasické nahrávací audiokazety. Na páscích dnes zveřejňují svá díla Justin Bieber, Eminem, Metallica a další. Na kazetě vyšel i mimořádně populární muzikál z Broadwaye Hamilton. Prodej sice není nijak astronomický, ale roste. Loni se ve Spojených státech prodalo 129 tisíc kazet, předloni to bylo jen 74 tisíc.

Podle ředitele české pobočky Universal Tomáše Filipa se tahle móda do Česka vrací taky. „My jsme, myslím, že před třemi lety, poslední desku kapely Kryštof dokonce prodávali na kazetě. Takže jsme s tím experimentovali, a dokonce jsme i dovyráběli, takže je pravda, že na to poptávka vznikla a lidi na to reagovali. Zvažujeme ještě možnost, že bychom i u dalších titulů udělali kazetu.“ 

Tuto zkušenost potvrzuje i Zdeněk Roubíček z DSG:  „Zákazníci se na kazety ptají jako na doplněk k výrobě cédéček nebo vinylových desek.“

Prodávají se i magnetofony

Jdou dnes vůbec kazety na něčem přehrát? Rozhodně ano. Podle Patricie Šedivé ze společnosti Alza můžete takzvaný magneťák ještě stále sehnat. A kdy se nové přístroje nejčastěji kupují, dodává Iva Pavlousková z Datartu: „Dlouhodobě zájem o tyto přehrávače stagnuje. Větší zájem je vždy před Vánocemi a potom na konci školního roku.“

Zatím si magnetofonové kazety objednávají hlavně skupiny. Ty je pak prodávají na svých koncertech. Ve starém autě si tak dnes můžete kromě novinky od kapely Kryštof pustit třeba Lucii nebo skupinu Jelen.