Václav Riedlbauch, ministr kultury

Reportéři Radiožurnálu podrobně sledují, proč už Česko nevyhledávají zahraniční filmaři. Od roku 2005 jich z Česka odešlo mnoho. Česká republika také ztratila punc jakési vyhledávané země. Filmaři ze Spojených států nebo z Británie odcházejí dál na východ, hlavně do Maďarska, které má filmové pobídky, a také Rumunska, které je už také zavedlo. Česko je jednou z mála zemí na světě, které filmařům žádné finanční výhody nenabízí. To by se ale mohlo změnit. Kdy a co pro to dělá ministerstvo kultury? Budeme se ptát. Hostem Dvaceti minut radiožurnálu je ministr kultury Václav Riedlbauch. Dobrý den, pane ministře.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Dobrý večer spíš.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nebo už večer možná, ono je 17.35 přesně. Řekněte mi, kdo za to může podle vás, že tady přestaly točit zahraniční filmové štáby? Čí je to vina?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Možná, že to byla taková obava, aby se někdo nezvýhodňoval, ale když jsme to celé prověřovali, já jsem tam krátce, tak se zjistilo, že už jedenáct evropských zemí tyto pobídky dávno má zavedené a že to je velmi úspěšné. A přeci jenom ty zahraniční produkce dneska počítají každý dolar nebo euro a když dostanou nabídku o dvacet procent výhodnější, tak co by ze staré známosti chodili k nám na Barrandov a jiné, jiné služby používaly? Čili my jsme trochu zaspali dobu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A kdo zaspal, řekněte mi, kdo zaspal?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, řekněme, všichni zúčastnění, ale hlavně teda garnitura vládní, respektive parlamentní, protože to si vyžadovalo určité kroky legislativní ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A to byla která vláda? To bylo v tom roce 2005?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
2005, no, tak to počítejte zpátky ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
No, tak to víme, víme, která to byla vláda, ano ...

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ale je fakt, že se mnozí přede mnou starali. To není jako, že bych to já vymyslel a udělal. Já jsem jenom zvednul tu, ten problém a spolu s mými kolegy jsme se pokusili jít cestou, dostrkat to až do samého konce. Legislativně se nám to nepodařilo udělat, jako že by to bylo zákonné opatření. Ale našli jsme pochopení jak u ministra financí, tak potom ve vládě. Kolegové pochopili, že to je ve prospěch nejenom té kultury, tady nejde skutečně jenom o filmaře jako takové, je to podpora i malého podnikání, řemesel. Tyhlety profese nám beznadějně začínat utíkat, stárnout a nebude ani dorost. To znamená, jestli tady nebudeme mít za chvilku perfektní zbrojíře a kostyméry a já nevím, které všecky profese souvisí s filmem, tak nám ten, ani ta nabídka potom nebude stačit, protože nebudeme mít lidi. Čili ono šlo o to, zachránit i to, co tady bylo vždycky na špičkové úrovni a dostat sem zpátky tuto produkci. Čili my jsme to nakonec vyřešili po dohodě ve vládě, že je to vypsaný vládní program, který jsme dostali my do správy, jako resort kultury, ale nejsme v dokončeném procesu. Celé to proběhlo, vláda to schválila, šlo to do rozpočtu, rozpočtový výbor sněmovny souhlasil, máme to schváleno ve státním rozpočtu. Ale teďko přijde kolečko mimo Českou republiku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, právě. To jsem se chtěla zeptat, protože to je návrh vlastně, který teď musí schválit Evropská komise. Nerozumím tomu, proč nám do toho Evropská komise mluví? To je přece naše věc.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To není naše věc. Právě tady jde o posouzení konkurence, to znamená, nesmíme zvýhodňovat nad míru proti ostatním a tak dále. Je potřeba říci, že ten Brusel není negativní proti tomu, ale musí se tam vychytat ještě věci, které jsou kompatibilní s ostatními. Naši už tam byli ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A Evropská komise, pardon, vy už jste tam byli a Evropská komise to ale na poprvé neschválila, pokud se nepletu.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ne, to nebyla ještě Evropská komise, pardon, to vždycky se to probírá na nejnižší instanci, aby se ověřily všechny formální náležitosti a v těch formálních náležitostech, tam bylo potřeba dovysvětlit nehezké české slovo, ale asi čtyři věci. Tak dvě byly celkem vysvětleny bleskurychle, dvě si vyžadovaly ještě nějaké další komentář. Takže to už tam odešlo, teď čekáme na reakci a myslíme si, že v průběhu února to bude posvěceno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže v průběhu února by mělo být jasno, jestli budeme moci nabízet ty pobídky nebo nikoliv?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ano. Čekají na to, to jste správně říkala, že zahraniční filmaři zejména na to čekají. Je tady několik zajímavých nabídek i na velké seriály, já zatím nebudu říkat, o co jde, ale jsou to velmi zajímavé projekce, produkce i do budoucna. Ale my to neděláme jenom pro zahraniční produkce. Stejně tak se to týká podpory domácího průmyslu filmového.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jenom mi ještě řekněte, abychom se zastavili u toho, vy tedy teď čekáte na to, až Evropská komise už teď se k tomu vyjádří definitivně?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ano, čekáme na tento souhlas, takový ten poslední ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Štempl.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
... štemplíček na tu listinu potřebujeme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A od února tedy by všechno mohlo začít fungovat?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Může to jít okamžitě, jakmile to budeme mít.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A v únoru tedy, jak přijde razítko, může to začít fungovat, to znamená, že potom producent George Lucas, který údajně chce v Česku točit stodílný seriál Hvězdných válek za sto padesát miliónů dolarů, tak děláte to i z toho důvodu, aby mohl začít učit?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Určitě, protože ty nabídky on dal i na jiné země k našim sousedům. Vy jste jmenovala Maďary, je to i u Poláků, je to i jinde. Je škoda o to přijít, protože on má zájem točit tady u nás.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A víte ještě o někom dalším, kdo má taky ...?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Víme asi o třech dalších věcech.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A můžete být konkrétnější, pane ministře?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já jsem slíbil, že to nebudu vyzrazovat. Vydržte, to je ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A co to je za tajemství?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Obchodní, obchodní tajemství. Jsou tam dvě velké produkce právě seriálové, takže čekáme na rozhodnutí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A máte představu o tom, o kolik jsme zatím přišli peněz? Jde to do miliard korun?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, spíš vidíme, o kolik se zmenšil za těch posledních let ten celkový objem. Jestli jsme, předtím jsme se bavili o nějakých pěti miliardách, sedmi miliardách, jsme dneska tak na dvou, tak si spočtěte, jakej je tam asi úlet těch peněz, které tady mohou zůstat. Jako přímo ten program je stavěn tak, že se neplatí nic dopředu. To, co tady skutečně ta produkce utratí v našich podmínkách, odvede de facto našemu státu, tak se vrací do výšky dvaceti procent, pokud je to pod takzvaným kulturním atestem. Což znamená, že komise, rada, která je na to ustavena, odborníků, to nedělá žádný úředník, to dělají odborníci filmoví, tak posoudí, zda skutečně to má přínos i kulturní, že to není jenom pro to, dělat nějaké, s prominutím, krváky nebo nějaké zabíjení pro zabíjení. O to skutečně nejde. Jde o posouzení kulturní kvality toho projektu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká ministr kultury Václav Riedlbauch, který je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. V posledních týdnech plní média informace o tom, že ministr se chce zbavit Milana Knížáka. Kdy si ministr představuje Knížákův odchod z čela Národní galerie? I na to se budeme ptát. Pane ministře, vysvětlete, proč jste se tak pustil do Milana Knížáka?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
A vy to všichni novináři otáčíte na Milana Knížáka. Tohlento vzniklo obráceně. Dovolte malý komentář. Já to vidím pořád v jiném gardu. Je na čase se zabývat tím, jak bude vypadat řízení a celkové směřování Národní galerie. To byl impuls k tomu celému. A protože je to, ta souvislost s tím ředitelem dosavadním Milanem Knížákem je jasná, čili ministr neudělal nic jiného, než že se Milana Knížáka zeptal na jeho představu. A ta byla nějak řečena ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A Milan Knížák vám právě řekl, že on si představuje, že samozřejmě ví, že odejde, že už taky není nejmladší, ale že má rozjeté ještě nějaké projekty a rád by ještě dva roky v čele Národní galerie zůstal.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ano, a to řekl i on, to je jeho názor. Já jsem říkal, ano, v pořádku. V říjnu, na konci října, začátkem listopadu probíhalo hodnocení činnosti, byl jeden mezi pěti jinými řediteli, to nebyla záležitost Národní galerie jenom, a budou pokračovat další. To jako je takzvané periodické hodnocení konceptů, se kterými do těch funkcí nastoupili. A on tam byl, je tam deset let teďko už, takže je to poměrně dlouhá etapa. Takže součástí toho jsem mu říkal: Počkáme si na hodnocení a dohodneme se určitě na tom, jak to bude vypadat s tím, že jsem mu říkal rovnou, v roce 2010 vybereme nebo respektive začneme výběrové řízení na vaše nástupce. Já také chci znát jeho názor, to není prostě, že on by byl mimo hru, tohleto celé jako je třeba připravit velmi důkladně. A až budeme znát, kdo by to měl být, jaké jsou jeho časové možnosti, tak se budeme bavit o odchodu Milana Knížáka z funkce. Protože není možné nechat tuto velikánskou instituci bez řízení ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A pro vás je nepřijatelné, aby on tam byl ještě další dva roky? On, když vám to říkal, tak prý jste se na to tvářil docela přívětivě.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ale pro mne to není nepřijatelné, já jsem to taky nikdy netvrdil. To je komentář, který dávají k tomu jiní lidé. Nevyberemeli někoho lepšího, který by tam mohl dosednout dříve, než do těch dvou let, tak je tam limit dvou let. Budemeli mít někoho jiného, tak se určitě dohodneme na tom, kdy bude prosazen. Ale já pořád tvrdím, ti nejkvalitnější lidi, o ty přeci jde, proboha zlatého, tak ty nemáte z týdne na týden volné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To je jasný, ale řekněte nám, teď tedy to je jak, v jaké fázi? Vy jste přesvědčen o tom, že teď začnete do voleb ještě vybírat nástupce Milana Knížáka?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
My jsme začali už jednu věc, protože to je na výsost odborný problém, tak já jsem si dovolil 21. ledna svolat takových dvanáct lidí, třináct lidí tam sedělo u mne u stolu, pili jsme vodu a kávu a skutečně jsme přes hodinu diskutovali na téma naprosto odborně, jak vypadá perspektiva Národní galerie, co by bylo potřeba zlepšit. Prostě normální, řekněme mapování názoru odborné veřejnosti. Dohodli jsme se, že toto, řekněme neformální grémium, to není žádná výběrová komise, to je grémium odborníků, byli tam zástupci akademické obce, galerií, zástupci kunsthistoriků a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Také třeba i Jiří David, kterého zrovna Milan Knížák nemusí a hlavně Jiří David nemusí Milana Knížáka.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To je jedno, ale to je jedno, prostě nesmí to být na nějaký osobní animozitě. My jsme také řekli, že se nebudeme bavit na téma, kdo má rád a nemá rád práci Milana Knížáka. To není nikam, to nikam nevede. Spíš obecná rozprava o tom, co se od galerie očekává, jestli vůbec ještě plní tu funkci, s jakou byla kdysi založena před, a ono už je to hodně dlouho, jo, to je po válce a tak dále. Čili dohodli jsme si určité postupy. My jsme se shodli na tom, že bychom měli v tom pokračovat, v té debatě a máme, nejbližší možný termín, který šel, je polovina února, dřív to prostě nedáme dohromady. Teprve poté z toho může vypadnout nějaký názor, jakým způsobem budeme pokračovat, jak se udělá výběrové řízení, kdo by měl sedět v té výběrové komisi. Protože nejpodstatnější je, kdo sedí, jak je odborně kvalifikován a bude hledat toho vhodného kandidáta.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Je možné, že by ve výběrové komisi byl i Milan Knížák?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já to dneska nevylučuju, ale nebývá to zvykem, že by ředitel stávající vybíral svého nástupce, ale ani to není mimo hru, tohle.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže dovedete si to představit, že by i Milan Knížák jako odborník, což nepochybně je odborník ...?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Dovedu, ale počkejte si, počkejte si, po 16. únoru jsem schopen vám říct, jak vypadá názor na tohleto složení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ztratila jsem se trochu v tom proudu těch slov. V polovině února se sejde znovu ta komise?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ano. To není komise, je to neformální sdružení výtvarné obce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Můžeme tomu říkat dvanáct ...

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Není to žádná komise.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
... dvanáct moudrých.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Třeba, chceteli. Možná jich bylo třináct, já jsem to nepočítal.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A možná je sporné, někdo bude zase říkat, že nejsou moudří. Prostě dvanáct lidí, kteří se s vámi sejdou zase v polovině února a tam tedy doladíte tady ta fakta, kdy tedy byste vybrali nástupce, jestli byste, v jakém výběrovém řízení, kdo by byl součástí té výběrové komise?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Za prvé, forma toho výběrového řízení, zda to bude otevřené, na výzvu a tak dále, jak by mělo vypadat složení té komise, třeba ještě bez tipů, ale jak ji asi udělat, termínový nějaký harmonogram. Všecko tohleto je potřeba připravit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A na ty termíny já se právě chci zeptat, protože samozřejmě vy máte mandát jasně omezen. Vy skončíte po volbách, nebo si myslíte, že by, že nějakou záhadou byste tam zůstal?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Kdo to ví? Jestli je to záhada, nebo není záhada, to zatím nevím, ale nabídka nepřišla.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy byste rád?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já bych rád docela, mně se to líbí a baví mne to.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vám se to líbí?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
A dalo by se tam udělat kus práce, takže ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A bavíte se se sociálními demokraty v tomto směru, že byste třeba ...

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já se nebavím ještě s nikým, to je ještě brzo, víte?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
... dál zůstal? Ale každopádně, velmi pravděpodobné je, že tam, že po volbách skončíte v této funkci a v tu chvíli vy byste byl rád, kdyby už do těch voleb bylo jasno, kdo by mohl, kdy by se to rozeběhlo takzvaně, to výběrové řízení na nástupce Milana Knížáka?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Takhle, spočítané to mám s kalendářem v ruce. Takže kdyby se skutečně pracovalo intenzivně, jako že /nesrozumitelné/ by se to dělalo, tak by se dalo to výběrové řízení skutečně uskutečnit ..., někam do toho konce května bychom to mohli mít, ale ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Do konce května i jasno nebo vypsáno?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ne, řízení ... Ne vypsané, vypsané a snad i na stole ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Snad i s výsledkem.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ne, mít na stole návrhy a jestli to dokončíme, nedokončíme, to je otázka. Já bych rád, kdyby se dokončilo i výběrové řízení. To nemůžu dneska říct, jak to budu probíhat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A není to náhodou tak, že je trochu na Milana Knížáka objednávka z Lidového domu, tedy od sociálních demokratů, protože vy jste ministrem, kterého nominovala ČSSD. Sociální demokraté Milana Knížáka za jeho pravicové postoje zrovna moc nemají rádi a třeba byste se vy tak zalíbil v Lidovém domě, oni by si vás tam potom nechali.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, já už jsem tuhletu verzi slyšel mockrát, takže to odmítám. Já jsem s nikým z Lidového domu na to téma nemluvil. To je výsostné rozhodnutí ministra kultury, ať tam sedí Petr nebo Pavel, tohleto, jestli má ředitele takového nebo onakého. Já vím, že kolem Milana Knížáka se vždycky hemží ještě tyhlety politické příběhy a názory, ale to mohu potvrdit, že se na tohleto téma nikdo ani zprava, ani zleva, ani ze středu, svrchu, zdola se nikdo na mne neotočil s tímhletím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Milan Knížák se nedávno setkal s prezidentem Václavem Klausem a prezident řekl, že se mu nelíbí, co se kolem Milana Knížáka teď děje, doslova řekl: "Myslím si, že je směšné, co se odehrává kolem pana Knížáka. S agresivitou, která se vynořuje proti jeho osobě, nemohu zásadně souhlasit." Řekl Václav Klaus. Jak vy hodnotíte tady tato slova?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ani já nesouhlasí s agresivitou, která se vynořuje kolem Milana Knížáka, protože my jsme nic takového do éteru nepustili. Na základě toho, že proběhlo vyhodnocení, jak říkám, před Vánoci a nebylo ani uzavřeno ještě v té době, když tohleto problesklo, tak prostě se okamžitě objevily titulky, jak Milan Knížák končí. To nikdo z nás neřekl tohleto, jo. Takže já znovu opakuji, že my jsme skutečně se začali zabývat intenzivně myšlenkou, co dál po tom, až on skončí. Nikdo neřekl, kdy skončí, jo. Takže okamžitě šťavnatý titulek "Milan Knížák končí", teď to šlo zprava, zleva, tak já celkem chápu jeho rozladění, že to nikomu nedělá dobře, tohleto.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kdy vy se s ním setkáte?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To vám neumím říct přesně, já jsem teďko na cestách, budu až právě v té druhé polovině února. Dnes jsem od něj dostal dopis ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A setkáte se s ním ještě předtím, než potom zasedne zase ta rada rádoby moudrých nebo ... ?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To já dneska nevím, ale říkám, to není podstatný. Prostě to může být naprosto paralelně. To spolu na sebe vůbec neváže, to je ... Jestli to bude v úterý nebo ve středu se setkám s druhým, to přeci není podstatné vůbec.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jaký by to měl být člověk, který nahradí Milana Knížáka v čele Národní galerie?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, to jsou právě názory, jestli by to měl být znovu umělec, který ..., Milan Knížák je umělec, který je schopen řídit, to jako všichni ví zase, to jako není tak, že by to byla nějaká novinka, ale jestli znovu hledat umělce nebo jestli hledat spíš novou profesi, ani to nebylo dokončeno, tahleta debata. Jestli by to byl čistý manažer, který má třeba vztah jenom k výtvarnému umění nebo jestli to má být třeba odborník z této výtvarné sféry, který má zkušenosti s řízením, to je prostě úplně dvojí směr. Takže ani tohleto jsme neuzavřeli. A dokonce myslím si, že je legitimní vznést i takový názor, že by to nemusel být zrovna Čech. Jako kde je dneska psáno, že Národní galerie musí být s českým ředitelem v čele. Ani ta varianta není vyloučena.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy si dovedete představit někoho zahraničního, kdo by to mohl dělat? Myslíte, že byste ho zaplatili, takového člověka?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, tak to je věcí všech dohod. Jako já jsem byl v České filharmonii osm let a měli jsme šéfa, šéfdirigenta Vladimíra Aškenazyho, což je umělecký ředitel, a teď tam je Eliahu Inbal, další cizinec a všecko může fungovat. To je věcí prostě schopnosti komunikace toho člověka s tím okolím. A to může být a nemusí to být zrovna cizinec, který neovládá třeba český jazyk, to může být i někdo, kdo třeba působí v cizině.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A máte už v hlavě nějaké takové jméno?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To víte, že máme, několik jmen máme v hlavě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A řeknete nám jméno toho cizince?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Neřeknu, neřeknu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jména lidí, kteří vás napadají z České republiky?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Nezlobte se, to se fakt nedá říkat dopředu, to je ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale já myslím, že některá jména zazněla v tisku. Například Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie, šéf Galerie Rudolfinum Petr Nedoma, galerista Jiří Švestka. Jsou to jména, která nosíte v hlavě?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, tak Jiří Švestka seděl například v té vybrané společnosti, ale neprojevil zájem, že by chtěl sedět jako za stolem ředitele Národní galerie. Ale nezlobte se, ono to někdy bývá takzvaný polibek smrti. Když někoho takhle řeknete dopředu, tak mu strašně znevýhodníte pozici. Tak já si myslím, že by nebylo úplně fér tyhlety lidi předem ocejchovat, že jsou ti potencionální adepti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy to nebudete, pane ministře?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já to nebudu určitě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ministr kultury Václav Riedlbauch je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Hrozí Praze vyškrtnutí ze seznamu UNESCO? Budeme se ptát. 20minut@rozhlas.cz, pište nám, prosím, své názory a otázky na ministra kultury Václava Riedlbaucha. Za chvilku se k nim dostaneme. Pane ministře, pozorovatelé UNESCO dnes ukončili návštěvu Prahy. Experti hlavní město navštívili na základě znepokojení Výboru pro světové kulturní dědictví, který neměl dostatek informací o velkých projektech v centrální části Prahy. Řekněte, vy sám jste se setkal se zástupci UNESCO?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Vůbec ne, oni ani nemají zájem, oni si chtějí dělat vždycky svůj názor. Ale protože se to přeci jenom dotýká resortu i v té špičkové podobě, tak byl tam jeden z mých špičkových kolegů, který je provázel a byl jim k dispozici na jejich dotazy. To jsme teda udělali, tenhleten servis s tím, že ani oni s ním nemluvili naprosto otevřeně, oč jim jde. Oni mají podle svých regulí právo nekomunikovat s tím dotyčným okruhem lidí, kterých se to týká, udělají si své závěry ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže oni si to prohlídnou.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Jistě. A oni diskutovali i s občanskými iniciativami. To všecko podnikají, ale výsledek nechávají až na to svoje sezení a hlavně, to je až někdy v Brazílii a já si nepamatuji, jestli je to červenec, nebo kdy mají to zasedání onoho Výboru pro světové kulturní dědictví, a teprve tam bude padat rozhodnutí. Čili i kdyby tady cokoliv pronesli takového, tak to nemá platnost, to je jenom sondáž.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Oni tady zkoumali například stavbu tunelu Blanka a jeho vliv na památky v historické části Prahy. Podle vás, je té stavbě co vytknout?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Tak já jsem tam v té díře nebyl, tak já těžko můžu soudit. Já jenom čtu jako vy nebo sleduju to, co se děje. Samozřejmě, že lidé, kterých se to dotýká nejvíc, to znamená ti, kteří tam mají, chudáci, ty domy a byty kolem a ve dne v noci jim tam něco pod nohama práská, anebo se jim tam klepe stěna, tak asi z toho nadšení nejsou. Důležitá je věc toho konce. Já si myslím, že Praha jako celkově trošičku zaspala to, že se doprava dávno už měla odklonit anebo dostat pod zem, aby se ulevilo tomu, co je na té Praze nejkrásnější, abychom konečně mohli chodit taky ulicemi, kde dneska jezdí proudy aut a mohli tam chodit pěšky, to, co jsem kdysi viděl, jsem viděl tu simulaci, která byla kdysi na výstavě na Staroměstské radnici. Jestli se všecko povede dotáhnout, tak jak tam je naplánováno, včetně těch nových zelených zón, těch parků, tak si myslím, že to Praze naopak přinese ještě cosi pozitivního. Takže já jsem spíš v tomto optimista, ale ten porod je samozřejmě vždycky krutý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Mohou nás vyškrtnout ze seznamu UNESCO?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
No, tak snad nedopadneme jako ty Drážďany, ale ani s těmi Drážďanami to není ještě definitivní. Jistě asi víte, o čem mluvím, o tom mostu, kterej tam teda zpochybňovali. Ta Praha je tak silný magnet, že si myslím, že to v nejbližší době nehrozí. Ale nesmíme si to sami zničit ničím jiným.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže myslíte, že to nebude závěr v červnu, že byste se třeba dozvěděli, že ta dvojice úředníčků z UNESCO tedy nakonec nás nechá vyškrtnout?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Jak jste říkala před chvilkou, kdybych byl škodolibý, řeknu, v červenci se mne to už týkat nebude, ale mne se to týká jako občana, jako člověka, kterej to má rád. Takže mně by to jedno nebylo. Ale já si myslím, že takhle daleko ta otázka není.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ministr kultury Václav Riedlbauch je stále hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. "Bude v Praze někdy stát knihovna podle návrhu Jana Kaplického?" to je otázka od Františka Nováka, který poslouchá Radiožurnál v Plzni. Za chvíli se dozvíme odpověď ministra kultury. 20minut@rozhlas.cz mail, kam nám posílají posluchači svoje otázky. Jak je to s tou Národní knihovnou podle návrhu Jana Kaplického? Bude pane ministře, v Praze někdy stát?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Neříkám, že v Praze. Tam na tom místě, kde byla projektována, to znamená na té pláni Letenské, to nevidím reálně z důvodu, že tam pozemek není v pořádku a není ..., ten zmíněný tunel Blanka úplně znemožňuje podle mne tu stavbu v tom místě dokončit. Druhý problém, který je, je právě to /nesrozumitelné/ ..., pardon, je to rok od smrti architekta, věci jsou jako vypořádány, čeká se ještě na dokončení dědického řízení, aby bylo také s kým jednat. Dokonce ani ta cena z té soutěže nebyla moc, nebylo možné vyplatit, protože nebyl subjekt, kterému by to bylo možné poukázat, ačkoliv je to deponováno u notáře. Ale na tom místě samém to nevidím absolutně reálně. Byly tu nápady postavit to jinde. Ale to nemůžeme udělat bez nositele autorského práva, to znamená, ten projekt by se musel přizpůsobit novým podmínkám. Čili takhle já zase daleko nepřemýšlím. Nevím, jestli se povede někomu tenhleten projekt zvednout a postavit ho skutečně někde, někde na jiném vhodném místě, ale ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A někde jinde, myslíte jako někde jinde v Praze nebo někde jinde?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ty věci tady přeci byly, jako že se nabízelo ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, já vím, že se spekulovalo o tom, že by mohla stát tam, jak stojí palác kultury například, ...

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Například.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
... tak hned vzpomenu na první dobrou, o kterých místech se mluvilo. Když nebudete tedy "chobotnice", tak opravíte Klementinum nějak?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Ono je to jináč. Tam to šlo, celý ten záměr byl vybudovat nové fondy a nové služby Národní knihovny, to byl ten záměr.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
A protože tato cesta Kaplického nové budovy nebyla jako na pořadu dne, tak se musela Národní knihovna soustředit na to, co může tomuhle problému jako udělat. To znamená, buduje se nový depozitář v Hostivaři, veliký, moderní s báječnými službami, logistika toho mezi tím depozitářem a Klementinem a současně revitalizace Klementina, což je nádherná barokní památka.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vám se ten návrh pana Kaplického líbil?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Líbil. Já jsem odvážnej člověk a mám rád moderní architekturu. Takže já bych se bejval jako za ni rád vzal, ale bohužel ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
I když to bylo drahé docela?

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
To byl velký problém financí taky, protože ten odhad, ono to nebylo nikdy spočítáno na korunu, ten odhad byl minimálně dvojnásobek toho původního odhadu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže ten odhad byl dvě miliardy, pokud si správně vzpomínám.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Necelé, jedna devět, jestli si pamatuju správně, ale asi na tři a půl to vycházelo prvním odhadem po tom návrhu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže i čtyři miliardy by to celkem ...

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Tři a půl, čtyři to vypadalo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
... celkem mohlo vycházet. Já ještě rychle vezmu otázky, které tady vidím. "Dobrý den, pane ministře," píše Adam Novák, "také si myslíte, že zvukaři, kteří jsou za každé natočení písně ve studiu placeni, mají nárok i na tantiémy, autorskou odměnu, tak jako textaři a hudební skladatelé z autorského zákona?"

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Já bych proti tomu nebyl, ale je potřeba posoudit taky kvalitu té zvukařské práce, protože někdy je to pouhá, pouhá, řekněme služba tomu, té nahrávce, jindy je to opravdu výkon. A já si myslím, jako mají kameramani svým způsobem hierarchii té své kvality práce, tak myslím, že zvukaři jsou na tom obdobně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ministr kultury Václav Riedlbauch byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky za to. Na shledanou.

Václav RIEDLBAUCH, ministr kultury:
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku vás čekají další zprávy na Radiožurnálu. Helena Šulcová vám přeje klidný pátek, klidnou sobotu, klidnou neděli. Užijte si víkend. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio