Václav Marhoul ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Když v roce 1965 vyšel v Americe román polsko-amerického autora Jerzyho Kosinského Nabarvené ptáče, okamžitě se strhla lavina bouřlivých reakcí. Na východní straně železné opony byla kniha na indexu, na západní byla přijímána rozpačitě. Aktuálně vypustí Nabarvené ptáče režisér Václav Marhoul na filmové plátno. Podařilo se mu získat práva. V roce 2013 dostal v Cannes cenu za scénář. Jak převede do filmu román, který se vyznačuje drastickým popisem lidské brutality. Proč si zvolil pro svůj nový snímek tak kontroverzní předlohu? Hostem Dvacet minut Radiožurnálu je filmový režisér, producent a scénárista Václav Marhoul, vítejte, dobrý den.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak s přípravou na nabarvené ptáče jste začal v roce 2008. Jen dva roky trvalo sehnat práva. V jaké fázi filmu jste teď na konci roku 2016?

Čtěte také

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já se dostal do fáze, kdy vlastně finalizuju tu vůbec asi nejstrašnější přípravu etapy filmu a to je to financování, protože jak jste řekla správně v úvodu, ta kniha je obrovsky kontroverzní a samozřejmě mohou lidí má, řekněme, v uvozovkách z toho až strach jako. Ono se mi jako režisérovi velmi těžko vysvětluje, jak já to vlastně budu ztvárňovat, protože mnoho lidí po přečtení té knihy se tak řekněme zhroutí, doslova a do písmene, ale vlastně se nedostanou dál přes jakousi formu, protože řekněme, to násilí tam je opravdu tedy docela dost obludného charakteru, a vlastně není to násilí, není to kniha, která by nějakým způsobem, aspoň tedy pro mě, se nějakým způsobem se v tom vyžívala.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
K tomu se ještě pane režisére dostaneme. Ale vrátím se k tomu financování. Sám jste říkal tedy, že se na to opravdu velmi těžce shání peníze.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
To bezesporu, tak ono jako vůbec se těžce shání peníze na kulturu nebo i na filmy. Ne, že bych byl nějakou výjimkou, to vůbec. Jenom je to, řekněme, o trošku těžší. Určitě je to těžší, než sehnat peníze na nějakou komedii.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a chybí vám teď kolik na to, abyste mohl rozjet nebo víte, kdy už bude první klapka?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Mně tedy ještě stále něco chybí, ale říkat to nechci. Ono totiž je s tím problém, že ty rozpočty toho filmu jsou docela dost jako velký a nemyslím jenom toho mého filmu, ale vůbec. A moje zkušenost je taková, že lidi mají pocit, že potom, když řeknete tu částku, a řeknu třeba částku za Tobruk, který stál 80 milionů a Nabarvené ptáče stojí tedy ještě víc.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
150 milionů, tak to jsem si přečetla.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Tak nějak, tak potom lidi mají jakýsi pocit, že jako ty peníze jsou vaše, nebo že si je snad většinu necháte nebo něco na ten způsob.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Že to je váš výdělek.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
No, přesně tak.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale řekněte mi, v únoru vám údajně chybělo ještě třetina, tak teď je to menší?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Tak teď je to míň, teď už je to míň. Opravdu to všechno spěje k tomu, že ten příští rok začneme točit. To je pravda, ale takovou tu oficiální tiskovku, kdy vystřelím, řekněme, to signální světlo, tu zelenou, že tedy jdeme do toho a včetně toho, že oznámím herecké obsazení, tak to bych asi tak někdy v únoru viděl přibližně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili ta první klapka by měla být podle vašich ideálních představ?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ta by měla být na konci března určitě na Ukrajině, kde jsme se tedy před měsícem jsme tam byli se štábem už a v těch finálních obhlídkách s Vláďou Smutným a Honzou Vlasákem a Káčou Špurovou. To znamená, kameramanem, architektem a produkcí. Bude to tedy popravdě řečeno, drsný, hodně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A budete natáčet dva roky?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Rok a půl. My dotočíme v červnu 2018 v Polsku. Ale vlastně, jak jsem říkal před chvílí, to nejtěžší nás čeká určitě na Ukrajině. Ten začátek nebo respektive ta lokace pro ten film je úžasná, ale není to pro slabší povahy. Ona vůbec ta Ukrajina je taková docela dost složitá země. A vlastně, když tam vstoupíte, nevím, jestli máte vy sama tu osobní zkušenost.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nemám. Podívám se na Nabarvené ptáče.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
No, ale ne, já jsem chtěl říct, jakože vlastně ta země je na tom jako opravdu celkem špatně. A vlastně, když studujete historii Ukrajiny, tak vidíte, kolik vlastně neštěstí tou zemí prošlo a nemyslím teď v současné době, ale vůbec, tak to prostě jen cítíte, takový jako zmar trochu, takže citlivá duše docela trpí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To je ale ideální prostředí pro Nabarvené ptáče.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Pro ten film je to tedy úplně skvělá lokace, úžasná.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak jste tedy vybíral lokace, říkáte Ukrajina, Polsko.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ukrajina, Polsko, Česká republika.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak těžké to bylo, když vlastně v tom románu to prostředí není úplně specifikované. Pohybujeme se prostě ve východní Evropě.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Takhle, když tu knížku čtete, tak z nějakých různých indicií jako tam jsou popisy různých kostelů nebo nějakého prostředí, tak vlastně z toho nějak vlastně vyvodíte, že se to odehrává asi pravděpodobně na pomezí Ukrajina a Polska nebo někde v těch částech, takže vlastně úplně logicky ty první kroky, já jsem najel dohromady asi na Ukrajině na opravdu tři tisíce kilometrů a v Polsku asi něco o něco více jako při těch obhlídkách. Tam jsme tedy nic ne našli v tom Polsku, jako vůbec. Jako hezký krajiny, ale ty stavby vůbec, to neexistuje. Všechno je opravený, všechno je čistý, všechno funguje a všude je nápis: Postaveno, rekonstruováno s pomocí Evropské unie. A když jsme třeba byli v Bieszczadech, což byla svého času vůbec nejvíc zanedbaná část Polska, tak věřte nebo nevěřte, ale já jsem za 14 dnů v těch Bieszczadech neviděl koně. Všichni mají ty americký traktory, ty JohnDeery nebo jak se to jmenuje.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A kde jste našel, nebo kde jste natáčeli v České republice, abychom si třeba dokázali představit.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Takhle, my budeme natáčet určitě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nebo kde jste našel to místo pro natáčení?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
No, my budeme určitě natáčet v Boleticích, což je vojenský prostor. Nebo aspoň doufám hned po novém roce tedy mám schůzku s panem ministrem, tak nevím, proč by vlastně nevyšli vstříc, ale vlastně jakoby Boletice jako vojenský prostor je tedy úžasná skvělá věc. Vůbec ty vojenské skvělé újezdy jsou správné, protože vlastně ta příroda je tam netknutá svým způsobem. Není ještě taková civilizovaná. Takže hodně tam. Potom na Českokrumlovsku a pravděpodobně potom někde na Podyjí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste říkal, že obsazení oznámíte někdy v únoru. Prozradíte jména?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Neprozradím, protože já nechci být za hlupáka tedy úplně upřímně řečeno.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Domníváte se, že ještě to nemusí úplně klapnout?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Nemusí. To je právě to, proč to nechci říkat, protože je to strašně. Takhle, asi je dobré říct, že to obsazení je mezinárodní a že já opravdu usiluju o hodně slavná jména. Tam vlastně to jednání neustále probíhá a byť si ti herci ten scénář přečetli a strašně se jim líbí, tak samozřejmě v tom druhým stupni narazíte na ty agenty a ti agenti dokáží být tedy skutečně ostří jak břitva. To není legrace.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě v rozhovoru v únoru jste mluvil o dvou mezinárodních hvězdách.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Teď už jich je tam pět.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Které máte přislíbeny. A kdybyste třeba řekl alespoň jména vícero jmen, v jakém horizontu se pohybujeme?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ne, já to chápu, jako kam mě chcete dostat, ale nedostanete mě tam. Já opravdu, jako já to nechci i zakřiknout, ne že bych byl pověrčivý, tím netrpím, ale jako cítím, že bych to neměl říkat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když se tedy budeme tomu obsazení věnovat ně konkrétně, ale obecně určitě bylo velmi těžké vybírat hlavního hrdinu, dětského hrdinu, tak jak jste k tomu vůbec přistupoval?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Tak hlavního hrdinu máme tedy popravdě řečeno, to říct můžu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaké je národnosti?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Je to Čech, je to Čech. Já jsem si totiž potom uvědomil jednu věc, nebo ze začátku respektive jsem trpěl takovou iluzí, že vlastně toho kluka můžu najít kdekoliv, ale potom jsem si uvědomil, že v případě toho natáčení je neuvěřitelně důležitý ten náš osobní vztah, jakoby mezi mnou a jím. A že to prostě nepůjde přes jakéhosi překladatele. Kdyby to byl, dejme tomu kluk, teď plácnu, dejme tomu, z Anglie, nebo z Německa a byť bychom se asi domluvil anglicky, tak by to vlastně nešlo, nebylo by to správně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili máte české dítě, které takzvaně ustojí roli Kosinského malého v Nabarveném ptáčeti?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
To myslím, že ustojí, protože za prvé knížka je knížka a můj film je film a samozřejmě já nechci točit popisně, řekněme, byť jsou to násilné scény, tak to dítě v nich vůbec nebude. Ani to dítě ten film nikdy neuvidí, dokud mu nebude osmnáct, to je také jako věc.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To jste říkal, to by mě právě zajímalo, jak je možné, že to dítě u těch násilných scén vůbec nebude, když je hlavním protagonistkou častokrát.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Protože jeho oči jsou ta kamera. To znamená, že ve chvíli, kdy se dívá on, tak se dívá kamera a vlastně on tam v tu chvíli vůbec být nemusí, protože tam je zastoupen nebo kamera ho zastupuje.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to povědomí o tom, co se mu vlastně v tom příběhu děje, přece být musí.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
To tedy bezesporu. Takhle, já jsem si potom uvědomil, že ve chvíli, kdy s ním budeme pracovat, že to vůbec zdaleka nemůže být jenom jakoby na mě. Je tam vlastně pět lidí, kteří jsou nějakým způsobem okolo něj a ke kterým on má jakoby vlastně nejblíž. Řekněme, to jsem tedy já, ale já jsem pochopil, že já vlastně nemůžu být ani v pozici toho, kdo se s ním bude nejvíc kamarádit, protože natáčení s dítětem je docela dost složitá věc a někdo tam prostě musí mít respekt a ve chvíli, kdy vy se s tím dítětem, řekněme až moc, dáte dohromady, tak potom to zase nemusí fungovat, takže nejdůležitější vlastně se ukazuje být někdo z rodiny ten tam jako musí být. Potom jsem měl dvě zcela zásadní schůzky s jedním z nejlepších tedy klinických psychologů s panem doktorem Václavem Hertinem, kdy jsme se spolu domluvili, jakým způsobem vlastně se bude pracovat jakoby s tím dítětem a vlastně on jednoho ze svých studentů vlastně, kterému on sám věří, tak on ho pověřil tím, aby byl po celou dobu natáčení s námi na place. Takže tam bude dětský psycholog, který bude neustále jakoby ho hlídat. Potom tam bude dětská koučka, to znamená, někdo, kdo se tomu dítěti bude neustále věnovat a vlastně neustále ho zabavovat a tak dále. A potom ještě můj pomocný režisér Martin Stáník, který má tu nějakou zázračnou, řekněme, vlastnost, že jakékoliv dítě ho potká, tak mu okamžitě ve vteřině bezmezně věří, ale bezmezně. Takže těchhle těch pět lidí vlastně okolo něj tvoří jakýsi obranný val, a potom samozřejmě obranný val tvoří i ten štáb. A myslím, že to takhle určitě zvládneme, že to bude v pořádku.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik je vašemu představiteli let?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Teď je mu devět, takže ve chvíli tedy, když točit, tak mu bude deset.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A když už ho máte jistého, prozradíte jeho jméno?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Neprozradím, protože jsme to ještě nepodepsali.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrá. A má nějakou předchozí filmovou zkušenost?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Nemá, samozřejmě, že vůbec, jako vůbec, vůbec nemá filmovou zkušenost, ale na těch kamerových zkouškách, co jsme dělali někdy 6. listopadu, tak tedy musím říct, že tedy večer předtím jsem se úplně zhroutil, protože já jsem na něj vsadil bez castingu, já jsem vůbec nedělal casting. Já jsem ho potkal vlastně náhodou před rokem a vlastně jsem se tak jako v uvozovkách do něj zakoukal, a nejednou jsem tak intuitivně vycítil, že to je on, že to musí být on a vlastně jako trouba jsem se na to spolehl jenom na tu svoji intuici.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi jí můžete důvěřovat.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Asi zrovna v tomhle případě ona někdy dokáže zklamat, ale v tomhle případě, protože byly ty kamerový zkoušky 6. listopadu a já jsem v tu sobotu večer jsem se úplně zhroutil. A sedím doma a říkám si, tedy Václave, co když se mýlíš, co když ta intuice jako co potom bude dělat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale vy jako takhle intuitivně vybíráte i ty náměty. Je to tak?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Je to tak, já jsem hodně. Já jsem vlastně takový doktor /nesrozumitelné/. Já mám v sobě jakoby obě dvě ty povahy, tu anarchistickou intuitivní a zároveň tu neuvěřitelně pragmatickou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ona ta schizofrenie je i v tom, že jste režisér, scénárista a producent.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Právě, ale zase všem těm chlapíkům věřím.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takových je Dvacet minut s Václavem Marhoulem. Od toho obsazení se posuňme vlastně ke způsobu natáčení. Vy jste už řekl, že budete natáček černobíle, ale barva přeci v Nabarveném ptáčeti hraje přímo ústřední roli. Nezanikne ten rozměr v černobílém pojetí?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Naštěstí tedy nezanikne, protože málokdo třeba ví, že v černobílé škále to znamená od čisté bílé do čisté černé, máte víc odstínu než máte v barevný škále, v barevném spektru, daleko víc odstínu máte v černobílý, takže my si s tím stoprocentně poradíme, stoprocentně, to nebude problém.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže v černobílém filmu budou barvy.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
V černobílém filmu dokážete vidět i barvy.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste tedy i svým způsobem minimalistický nejen co se týče barevného pojetí, ale z celkové délky filmu 115 minut se má dohromady, jak jsem si přečetla mluvit pouhých devět a to ještě speciálním jazykem. Je to tak?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ano, je to tak, protože vlastně jen devět minut. Víte co, ono takhle, já když někdo říká: Hele, ale to je přeci šílená věc, ty natočíš film, kde se tedy vůbec jako v podstatě nemluví. A já říkám: No, tak jako nenapsal jsem ty dialogy proto, protože jsem pro vyprávění toho příběhu je dost dobře nepotřeboval a už na FAMU nám jako říkali, nekecej, ukazuji, protože to filmařský řemeslo je přeci o obraze a ne o slově. Proto jsou tak strašně těžký na filmové plátno převádět divadelní adaptace nebo vlastně i tu knihu právě, protože tam vlastně zápasíte s tím slovem a snažíte se ho dostat pryč to slovo.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A co je to za jazyk, který používáte a jak jste ho vytvořili?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Promiňte, já jsem odbočil. Jak Kosinski píše v tý knížce: Lidé mluvili podivným nářečím. Tak jsem si říkal, ta ukrajinština tedy opravdu podivný nářečí není a ani polština. A tak jsem různě přemýšlel a nakonec jsem se spojil s docentem Merunkou, což je tady takový velmi řekněme, slavný slavista a domluvili jsme se, že on vytvoří úplně nový umělý slovanský jazyk, kterýmu já pracovně říkám slovanské esperanto, ale ono to není správně. Ono se to vlastně jmenuje novoslovanština, nebo novoslověnština jako. Takže ten film bude titulkovaný jak v Čechách tak v Polsku, tak na Ukrajině, vlastně všude bude titulkovaný, ale je tam toho tak málo, že vlastně to každý úplně v pohodě zvládne.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když budeme mluvit o zobrazování té brutality a násilí, kterého je kniha plán. Sám jste v úvodu říkal o tom, ale není. Tak jak k tomu přistoupíte vy, aby právě toto jaksi neupoutalo diváka především?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Tak naštěstí právě je to otázka obranotvornosti, že některé věci prostě nemusíte ukazovat a necháte to na divákovi, aby si to, dejme tomu, sám domyslel, jen to naznačíte nebo to dohrajete ve zvuku, řekněme, a což třeba, někdy bývá horší. Já mám s tím násilím jako my vlastně takovou zkušenost, že takhle v Nabarveném ptáčeti bude daleko míň násilí než dneska lidi vidí v jakémkoliv akčním filmu, daleko míň, daleko míň. Problém je v tom, že v tom akčním filmu to nikdo nebere vážně. Zatímco tady, když natočíte vážný film a ukážete vlastně míň, tak ty lidi se dokážou z toho víc zhroutit, protože to je ta pravdivost toho příběhu. Jinak jsou ti diváci dneska neuvěřitelně otrlí tedy.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Uvidíme, co s nimi dělá Nabarvené ptáče ve vašem podání.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Každého zničí prostě ta pravda, nebo ne pravda, ale pravdivost. Je rozdíl mezi pravdou a pravdivostí a já vždycky říkám, můj film nemusí být pravda, ale musí být pravdivý.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A když si člověk čte Nabarvené ptáče, tak mu v hlavě samozřejmě utkví ty obrazy vydloubnutých očí, oběšeného koně, chlapce v bečce se zelím a tak dále. Tak vynecháte některé scény?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já jsem vynechal jenom tu scénu, z těch velkých scén jsem vynechal scénu vykolejení vlaku. Ne proto, že bych se toho bál nebo že by to nešlo natočit, ale prostě proto, protože vlastně ten vlak vykolejí vlastně ne ten kluk jakoby hlavní hrdina, ale jeho vlastně kamarád ze sirotčince a vlastně v tu chvíli mně se do toho dostala další silná dětská postava, takže a on ho vykolejí ze msty, ze msty ho vykolejí, to je nutný říct, jakože to dítě vlastně, všechny ty děti jsou tou válku neuvěřitelně poškozený. Takže to není jako vykolejení toho typu. Neradi jsme přehodili výhybku a přehodili jsme jí schválně. Takže to jsem vynechal, ale jinak vlastně všechny ty scény, ty nejvíc kontroverzní, ty tam jsou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili ty vy zobrazíte jen v náznaku. Vy to často přirovnáváte vlastně k tomu, že to násilí je takový rám k obrazu.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ano, přesně, rám k obrazu a říkám o to násilí nejede. To násilí je jen forma, a samozřejmě to násilí, pokud ten film nezkazím a bude to stejně jako ta knížka takhle silný, tak to přece není o tom, abychom se hroutil z toho příběhu, ale tam jde o to.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
O čem bude ten váš obraz v tom rámu?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já bych strašně rád, jestli se mi ten film podaří udělat, tak jestli se mi podaří to, co lidi cítí po dočtení knížky, to znamená, že si začnou klást neuvěřitelnou spoustu otázek sami sobě, tak se mi to tedy podaří ten film a problém je v tom, že si to každý musí ty odpovědi najít sám za sebe. Ten film nedává nikomu návod, jak vidět svět, jak vidět lidstvo, jak vidět jeho úděl, jak chápat víru, jak chápat náboženství, jak chápat předsudky, je to složitá i psychologický film a já jen doufám, opravdu udělám všechno pro to, prostě abych ho nezkazil, sám Kusinski říkal, že ještě tedy když byl naživu, tak říkal, že by to vlastně svěřil jen dvoum režisérům a to bylo Bugnuelovi a Fellinimu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je závazek tedy.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
No, tak já jsem jenom Marhoul, tak udělám všechno pro to jako abych to opravdu jako dokázal.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Kusinskému bylo vyčítáno, že násilí ve své knize sám takto přímo neprožil, on také neříká, že úplně je autentický a scény záměrně rozpínal do těch drastických rozměrů, že chtěl šokovat. To vám nevadí, nepodezíral jste ho z toho také?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Ne, já jsem ho z toho jako nepodezíral, protože vlastně ta kniha je napsaná neuvěřitelně zvláštním až jakoby takovým dokumentárním stylem. Ona neoplývá nějakými velkými, řekněme, epickými řekněme postupy nebo něco na ten způsob, je to vlastně strašně zvláštní literatura. Ne, nepodezřívám ho z toho, jako vůbec. Notabene ta kniha sice, jak jste na začátku říkala, způsobila neuvěřitelnou kontroverzi, ale na druhou stranu je tedy pravda, že je zařazena mezi sto nejvýznačnějších děl světové literatury 20. století a do dneška se ta kniha vlastně neustále vydává. V Německu měla reedice poslední před dvěma roky, ve Francii, teď jsem kupoval. Já si doma dělám sbírku totiž, víte těch vydání, takže teď jsem třeba kupoval japonský vydání Nabarvené ptáče. Takže teď budu kupovat v turečtině budu kupovat Nabarvené ptáče. Dělám si takovou sbírku všech vydání. Odhadem ta kniha má asi 100 milionů čtenářů po celém světě. A kdyby, ten trh je neúprosný, kdyby ta kniha nefungovala, tak se prostě nebude vydávat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi, vy jste přiznal, že váš velký inspirační zdroj je František Vláčil a jeho filmy. To se odrazí i v Nabarveném ptáčeti?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já tedy shodou okolností tu poetiku ty markety tedy jako hodně cítím i pro to ptáče. Ne, že bych jako nějak chtěl na to navazovat, to vlastně ani nejde, ale musím tedy říct, že vnitřně tedy opravdu strašně hluboce cítím že ta cesta je správně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdybyste mi mohl stručně prosím už říci na závěr, tak přece jen musíte počítat s určitou zkušeností českého diváka, tak jistě Vláčil je velmi uznávaný a ceněný.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
To bezesporu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale přeci jen zajímá vás to, jestli nebo kolik lidí tím filmem zasáhnete?

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já vám to řeknu úplně upřímně. Jako producenta mě to zajímá. Jako režiséra mě to nezajímá.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože Vláčil opravdu není přístupný všem.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Jasně, to není. Ale víte, problém jakoby vlastně člověka, který tvoří nebo dělá nějaké umění, tak jako nejlepší vlastně je, když to děláte ze sebe a pro sebe, protože to je vlastně váš niterní pocit.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A váš niterný soubor, režisér, producent, schizofrenik.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Přesně tak, a potom samozřejmě jste ráda, když to někdo pochopí a někdo s vám souzní. Ale vlastně to svým způsobem tedy bohužel je jakoby dost sobecká věc. Protože jinak potom jste nádeník a děláte jen něco na zakázku, na objednávku, a necítíte to v sobě, nenosíte, tak marná sláva. Vy musíte být v situaci, kdy to žijete sama v sobě, což vás docela někdy slušně může rozervat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nad producentem převáží ten režisér určitým způsobem.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já tedy musím říct, že tedy režisér Marhoul vždycky převáží nad producentem Marhoulem.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takových bylo Dvacet minut Radiožurnálu s filmovým režisérem, producentem a scénáristou Václavem Marhoulem, děkuji vám za to, na shledanou.

Václav MARHOUL, filmový režisér, producent, scénárista
--------------------
Já děkuji.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio