Václav Aulický: Transgas nemá obdobu, mohl se revitalizovat

Demolice Transgasu na Vinohradech pokračuje, dělníci rozebírají také dominanty brutalistního komplexu.

S demolicí komplexu Transgas se architekt Václav Aulický nechce smířit – rozhodnutí považuje za velkou chybu. Připouští ale, že žádný dům nemá neomezenou životnost a důležité je, co se bouráním odstraní a co přijde potom. „Domy se bourají a stavějí, města rostou a věci dožívají,“ říká architekt v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

Transgas považuje Aulický, ale i řada dalších odborníků, za areál, který když zmizí, tak nemá v Praze další obdobu a jako mezník by měl zůstat zachovaný. „Byť má v sobě obsažená určité negativa,“ připouští.

Chátrajících staveb jsou v Česku desetitisíce. Můžou za to systémové chyby, říká Petr Zeman z projektu Prázdné domy

Petr Zeman, spoluzakladatel projektu a databáze Prázdné domy

Okna s vytlučenými skly, vyražené dveře a rozpadlá střecha. Napadá vás někdy, proč kolem sebe potkáváte tolik opuštěných, přestože kdysi krásných domů? Petr Zeman se ptal po tom samém. A tak spoluzaložil projekt Prázdné domy – databázi opuštěných historických staveb. „Prázdných domů je v řádu desetitisíců. Zmapované v Česku máme čtyři tisíce,“ říká v rozhovoru s Petrem Králem.

Velice těžce také nesl bourání Hotelu Praha na Hanspaulce, který patřil rovněž k „čistokrevnému brutalismu“. A podobně jak Transgas mohl být přestavěný a revitalizovaný.

Poukazuje také na to, že v Česku jsou určití lidé zodpovědní za to, jak má Praha vypadat – stavební úřad snadněji rozhodne o tom, že zbourá Transgas, než aby rozhodl o tom, že ho postaví.

A jak se Aulický dívá na technologie očima architekta? „Architektura hi-tech pro mě není to, že je vidět výtah po fasádě nebo roura od vzduchotechniky, ale zejména a hlavně vnitřek technologie,“ popisuje.

Kaplického chobotnice? Velice sofistikovaná věc 

Lituje také, že se v Praze nepostavila knihovna Chobotnice od architekta Jana Kaplického. „Myslím si, že to je to tragédie, že se to nepovedlo. Byla to stavba, kterou mám rád, velice dobře a sofistikovaně udělaná věc,“ zdůrazňuje s tím, že šlo o funkční a promyšlený dům – Kaplický nikdy nedělal nic jen tak.

K největším prohřeškům v Praze naopak patří podle Aulického doprava, která město sešněrovává a vytváří různé bariéry. „Stále není jasný regulační plán Prahy, kde věžáky a kde ne,“ uzavírá.

Související