V Americe režisér nesmí do střižny, popisuje Marhoul, který natočil film Nabarvené ptáče

Režisér Václav Marhoul během natáčení filmu Nabarvené ptáče v Boleticích na Českokrumlovsku
Režisér Václav Marhoul během natáčení filmu Nabarvené ptáče v Boleticích na Českokrumlovsku

Režisér Václav Marhoul převedl román Jerzyho Kosińského na filmové plátno. Trvalo to jedenáct let. Letos v září jde do českých kin. „Kdybych od začátku věděl, co všechno nastane, co vše budu muset řešit, co vše mne potká, tak bych zaváhal… ale necouvl,“ přiznává v rozhovoru s Lucií Výbornou.

Václav Marhoul připouští, že v některých okamžicích byl naivní. Myslel si, že financování bude jednodušší, když jde o knihu, která se stala světovým bestsellerem a stále se vydává. „To jsem se z té naivity rychle vyléčil,“ říká.

Miloš Forman se vrací do Cannes. Díky Heleně Třeštíkové a jejímu dokumentu Forman vs. Forman

Miloš Forman

Tvářil se příznivě, ale neměl chuť vystupovat před kamerou, necítil se dobře. Tak vzpomíná na Miloše Formana dokumentaristka Helena Třeštíková, která společně se střihačem Jakubem Hejnou natočila dokument Forman vs. Forman.  Kde všude se našly záběry s oskarovým režisérem?

S herci je zvyklý pracovat a říká jim své představy, ale do natáčení netušil, že si v Americe režiséři herce nedovolí režírovat. Navíc měl na place velké hollywoodské hvězdy jako Stellan Skarsgård nebo Harvey Keitel. „Studio schválí film do výroby, někde v oddělení se napíše story board, což je něco jako bible, přes co nejede vlak. Režisér nesmí udělat žádný záběr navíc a jediné, co se po něm chce, je, aby to natočil tak, jak mu to předepíšou,“ popisuje.

V Evropě se točí autorské filmy a režisér je kapitánem, zatímco v  Americe se točí filmy na trh. „V Americe režisér třeba nesmí do střižny.“ Režisér je tam jenom takový realizátor a herci si hrají podle svého.

Film trvá dvě hodiny čtyřicet devět minut. Dohromady se v něm mluví devět minut,. Je černobílý, těžký a není tam hudba.
Václav Marhoul

On sám si ale během natáčení Nabarveného ptáčete dokázal prosadit svou. A v té souvislosti vzpomíná například na scénu s hercem Harveyem Keitelem. Právě ten byl překvapený, že se mu něco nelíbí a nastala diskuze. „Natáčel jsem s ním šest dnů a celý první den se odehrával tak, že si dva alfa samci vykolíkovávali své teritorium,“ vypráví s úsměvem.

Nabarvené ptáče bez barev…

Film se natáčel ve 43 lokacích v Čechách, na Slovensku, v Polsku a na Ukrajině. Kameraman Vladimír Smutný natáčel celý film na černobílý 35 mm negativ. Temné zpracování souhlasí s temným obsahem předlohy.

Román Nabarvené ptáče, jehož autorem je Jerzy Kosiński, se odehrává během Druhé světové války. Sleduje malého židovského chlapce (ve filmu hraje Petr Kotlár) a jeho osamocenou snahu přežít ukrytý na polském venkově. Mezitím se na pozadí odehrává nejen zlo válečné, ale také každodenní – lidské zlo běžných lidí.

Příběh s autobiografickými prvky po vydání vyvolal bouřlivou diskuzi o tom, do jaké míry je založený na skutečných událostech.