Umělé inteligenci chybí intuice a emoce, je to jen marketingový tah, říká pedagog s nadprůměrným IQ

Karel Kostka

Naměřili mu IQ přes 200, ačkoli prý ve škole nebýval na špici. Karel Kostka je pedagog, ale také spisovatel a malíř. V čem je výhoda vysokého IQ a kde ho naopak brzdí? Co si myslí o tzv. umělé inteligenci? A co je důležité pro fungující školství? Ptal se Jan Pokorný.

Ve Vsetíně založil jednu z prvních soukromých škol v tehdejším Československu. „Měl jsem touhu dělat školu jinak, než se dělaly dosud.“ V Evropě podle něj převládá školství 19. století a školy se málo přizpůsobují tomu, co je potřeba. Kulhají za technologickým a společenským pokrokem. „Dřív se dvě stě, tři sta let nic nedělo, ale dnes se v řádu let mění celá společnost,“ konstatuje.

Aby školství dobře fungovalo, je třeba nechat hlavní práci na ředitelích škol. Sám se považuje za pedagogického nadšence. Kromě školství se věnuje také malování a psaní. Ve svých knihách se zabývá lehce esoterickými tématy.

„Věřím v globální inteligenci. Představte si pod tím éterické neuchopitelné prostředí naplněné myšlenkami. Jedna z teorií říká, že svět je jen myšlenka a hmota je iluze hmoty.  O světě toho víme velmi málo, ale podle mě je celý vesmír naplněn inteligencí.“

IQ je jen číslo, které zpomaluje

Svoje vysoké IQ nijak dramaticky neprožívá: „Je to jen číslo a neznamená to, že člověk s vyšším IQ je chytřejší než ostatní. Naopak to bývá spíš na závadu, člověk někdy přemýšlí zbytečně složitě a to ho zpomaluje,“ myslí si.

Sám dbá na soustředění a psychickou přípravu. Kromě rozumu považuje za důležitou také intuici. „Potřebuju mít chvilinku soustředění a potom začne fungovat nikoli rozum, ale intuice. To je stav, kdy nepoužíváte rozum, ale něco, co velmi rychle propojuje myšlenky.“

Také proto si Karel Kostka myslí, že tzv. umělá inteligence neexistuje. „Je to pokročilá statistika, ale nepodobá se lidskému myšlení nebo inteligenci. Robota nikdy nenaučíte intuici nebo instinktům. Inteligence je o imaginaci, intuici, předvídání, ne o vědomostech,“ myslí si.