Umělá inteligence v našich životech: Jak ovlivní školství, sport nebo zpravodajství?

Nemáte žádné limity! Tvorba s AI kreativně obohacuje, říká hudebník. Jak zní hudba, kterou složila umělá inteligence?

Pro někoho „strašák“ – pro jiného výzva k objevování. I tak reagují lidé na příchod počítačových systémů, které mají znaky umělé inteligence. Podobné programy budou moci v budoucnu pomáhat k běžným, ale i kreativním úkolům. Jak už si to ostatně vyzkoušeli programátoři na klasických skladbách. Do počítače jim stačilo zadat jen krátký začátek hudebního díla a systém si s tím už poradil sám.

Stačí pět not a umělá inteligence vám vymyslí úplně novou Chopinovu skladbu. I tak málo stačilo už před pár lety důmyslným programům, které dny a týdny analyzovaly hudební partitury známých umělců, než dokázaly napodobit velikány klasické hudby – mezi nimi i Ludwiga van Beethovena.

Symfonie, kterou Beethoven nikdy nenapsal

Takto zní jeho desátá symfonie, kterou Beethoven nikdy nenapsal. Je výsledkem snahy umělé inteligence napodobit jeho styl. V tom jí pomáhal také skladatel Walter Wezowa.

Čtěte také

„Dostával jsem k ruce desítky, nebo možná i stovky různých souborů. Bylo to, jako kdyby vedle mě seděl Beethoven a dával mi zapsané různé nápady a části partitur. Mým úkolem bylo tato data, zapsaná do specifické notace, připravit pro orchestr. To bylo velmi zábavné,“ popsal rakouský hudebník na nedávné konferenci o využívání AI při skládání.

Dvořákova symfonie Z budoucího světa

„Při práci s umělou inteligencí nemáte žádné limity. Je to zatím podle mě jenom začátek něčeho mnohem většího. V jádru mě tvorba s AI kreativně obohacuje. Ukazuje mi to nové možnosti, které by mě třeba ani nenapadly. I u toho ale musíte být stále kreativní a používat nástroj smysluplným způsobem,“ vysvětluje Walter Wezowa.

Skladby vytvořené umělou inteligencí můžou zpočátku znít uměle a roboticky. Pokud ale tyto tóny zahraje živý muzikant, rázem získají jiný rozměr.

„Novinku“ Antonína Dvořáka zahrál klavírista Ivo Kahánek. Desátou symfonii nazvanou Z budoucího světa dopsal za skutečného autora složitý počítačový systém. Ten učili programátoři skládat hudbu několik let.

První posluchači pak mohli symfonii slyšet v podání Pražské komorní filharmonie v Dvořákově síně pražského Rudolfina před třemi lety.

AI v populární hudbě

Počítačové jazykové modely si našly cestu také do populární hudby. „Byl jsem prostě zvědavý, co umělá inteligence dokáže,“ popsal před pár dny pro americkou stanici CNN známý DJ David Guetta. Ten si za hodinu s pomocí složitých programů napsal a nahrál text oblíbeného rappera Eminema – aniž by se s ním potkal nebo ho ke spolupráci oslovil.

„Stroje ale nikdy nebudou mít hudební vkus, jako mají lidé. Mnoho tvůrců zase bude na umělou inteligenci naštvaná, protože budou mít pocit, že je ohrožuje, že jim bere práci. Je to ale podobné jako míchání desek. Taky mě hudebníci začali kritizovat, že vystupuju, že jsem známý, aniž bych uměl hrát na nějaký nástroj. Do budoucna bych rád s AI pracoval, mám podobné novinky rád,“ uzavírá David Guetta.

Podle světoznámého DJe je ale zatím brzo na to, aby ve Spojených státech Amerických vznikly zákony, které práci s umělou inteligencí omezují.

autoři: Martin Hrnčíř , vma
Spustit audio

Související