Tunel Blanka je odstrašující příklad pro všechny veřejné stavby, zaznělo ve Speciálu Radiožurnálu

V sobotu 19. září byl se čtyřletým zpožděním otevřen tunel Blanka, na jehož stavbu šlo z veřejných rozpočtů celkem 43 miliard korun. Přitom původní návrh počítal s 21 miliardami. Nejde o vyhozené peníze? A skutečně tunelový komplex odlehčí pražské dopravě?

„Praha si objednala další práce,“ připomíná mluvčí Metrostavu František Polák ve Speciálu Radiožurnálu věnovanému tunelu Blanka. Otevření komplexu by podle jeho slov mělo být spíš chváleno. „Je otevřen už teď. To, co dělalo vedení pražského magistrátu za minulé období, způsobilo zmatek. Stavba mohla stát ještě dalších pět let,“ domnívá se.

  • Speciál Radiožurnálu o tunelu Blanka. Hosty byli O. Mirovský z Trojkoalice, náměstek primátorky za ČSSD P. Dolínek, F. Lehovec z ČVUT, F. Polák z Metrostavu a komentátor J. Šídlo. Moderuje Karolína
    Koubová.
    " style="">
    Speciál Radiožurnálu o tunelu Blanka. Hosty byli O. Mirovský z Trojkoalice, náměstek primátorky za ČSSD P. Dolínek, F. Lehovec z ČVUT, F. Polák z Metrostavu a komentátor J. Šídlo. Moderuje Karolína
    Koubová.
    " style="">
    Speciál Radiožurnálu o tunelu Blanka. Hosty byli O. Mirovský z Trojkoalice, náměstek primátorky za ČSSD P. Dolínek, F. Lehovec z ČVUT, F. Polák z Metrostavu a komentátor J. Šídlo. Moderuje Karolína
    Koubová.
0:00
/
50:08

Jeho slova glosuje komentátor Hospodářských novin Jindřich Šídlo. „Otevření bylo opožděno o čtyři roky. To si pražský volič neobjednal,“ zdůrazňuje. Podle jeho mínění můžeme být „pyšní“. „Cena tunelu se rovná ročnímu rozpočtu Prahy. A mohli jsme si to dovolit,“ diví se. Zmiňuje ovšem, že i ve světě mají problémy s některými stavbami – třeba v Bostonu s tunelem a v Berlíně řeší dlouhé roky nové letiště. „Jde o to, jestli to má obyvatele Prahy uklidnit,“ dodává.

Čtěte také

Podle náměstka primátorky za ČSSD Petra Dolínka bude tunel Blanka fungovat jako odstrašující příklad pro všechny veřejné stavby. „Myslím, že je jedno, kolik volebních období se tunel stavěl. Je třeba se vyhnout politice v tak zásadních stavbách,“ domnívá se.

František Lehovec z ČVUT navíc připomíná, jak dobře je, že jsme překonali názor znevažující důležitost tunelového komplexu Blanka. „O Strahovském tunelu se také říkalo, že je nadbytečný,“ uvažuje. Aby se stavba vydařila, vyžadovalo to podle něj schopnost komunikace. „To se hrubě nedařilo,“ hodnotí.

Tunel Blanka

Ondřej Mirovský z Trojkoalice se však obává, že si řidiči uvědomí, že povrchová doprava je volnější a proto také rychlejší. „Nemuseli by chtít tunel využívat,“ myslí si. Podle jeho názoru je třeba přistoupit například také ke změně světelné signalizace.

Čtěte také

Tunel Blanka v datech

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: šše , kko

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.