Svítit či nesvítit v letních měsících na silnicích
Denní svícení automobilů je v České republice ze zákona povinné v zimním období. Nástupem letního času tato povinnost přestává být povinností a stává se volbou. Můžete se sami rozhodnout, zda-li budete svítit či nikoliv. Podle některých průzkumů i podle pouhého pohledu na situaci na silnicích vidíme, že stav je tak přibližně půl na půl. Někteří svítí, protože jsou vyznavači hesla: Nejen vidět, ale být viděn. Patří mezi ně i plukovních Stanislav Huml, šéf Středočeské dopravní policie.
Stanislav Huml: A já si o svícení myslím, že bychom měli svítit celoročně. Ten argument je několikanásobný, řekl bych. Ono, i když svítí sluníčko a zdá se být krásný jasný den, máte-li to slunce v zádech, tak máte potom jistotu, když si rozsvítíte světlo, že i přes to slunce vás uvidí ti, co vás vidět mají. To znamená, vy jedete po hlavní silnici, někdo vám má dát přednost v jízdě, pokud se do toho směru podívám a vidím slunce, mohu přehlédnout auto, které není osvětlené, ale nemohu přehlédnout auto, které svítí těma tlumenýma světlama a prostě přednost v jízdě tomu autu dám.
Stanislav Huml připouští, že problémem mohou být špatně seřízená světla, pak totiž oslňují toho, kdo jede proti, což bývá častá výhrada odpůrců denního svícení. Dobře seřízená světla jsou nutností a u moderních vozů také vyvážení světel podle zatížení vozidla. Další argument odpůrců denního svícení, řekněme ekonomický, spořivý aspekt, v očích odborníka neobstojí.
Stanislav Huml: Spotřeba určitě trošku stoupne. Nicméně ty hodnoty té zvýšené spotřeby jsou tak nepatrné, že se nedá ani argumentovat ekologií nebo zvýšenou spotřebou pohonné hmoty. Ono na těch 100 kilometrů je to zanedbatelné množství několika gramů benzínu, i když to pak vynásobíme počtem ujetých kilometrů, tak to nestojí za řeč. Já si myslím, že ta bezpečnost je v tomto případě na prvním místě a i když bych měl zaplatit na kilometr jízdy o deset halířů víc, tak mě to nezruinuje a je to o tom, že zkrátka mám větší jistotu o tom, že mě ostatní účastníci vidí a tedy, že dojedu do cíle bezpečně.
Peter Halovič je psycholog masové komunikace a řekl mi věci, nad nimiž by každý, kdo usedá za volant, asi měl zbystřit. Posuďte sami.
Peter Halovič: Je dokázané ze studií psychologie vnímání, že zhruba každé šesté auto v otevřené krajině a při normálním denním světle jednoduše nevidíme mezi stromy a podobně, ve stínu. Konec konců, podle policejních statistik, kde to evidují, přibližně polovina dopravních nehod je ve skutečnosti spojená s vyjádřením toho viníka nebo účastníka dopravní nehody: Neviděl jsem ho nebo neviděl jsem ji. A pokud se budeme bavit o křižovatkách, tak dokonce také to vyjádření najdete v osmi případech z deseti.
Peter Halovič připouští, že diskuse českých řidičů na téma svítit či nesvítit přes den je překvapivě živá až vášnivá. On sám nemá pochyb a jasně zastává názor svítit vždycky.
Peter Halovič: Když shrneme všecky pro a proti, pro mě je nejdůležitější jeden jednoduchý argument a sice: Pokud skutečně v našich zeměpisných šířkách a v naší rozloze krajiny a hustotě cestovního ruchu má celodenní svícení snížit počet smrtelných dopravních nehod o deset až patnáct procent, to představuje více než 100 lidských životů na našich cestách a tam si myslím, že by měly skončit všecky debaty o tom, zda tím vypínačem mám otočit nebo nemám otočit. Myslím si, že z tohoto pohledu potom ztrácí všecky argumenty o spotřebě a žárovkách a podobně smysl. Tak jako v mnohých jiných opatřeních nikdy nevíte, jestli v té stovce tento rok, budoucí měsíc, za dva týdny, nebude někdo z našich blízkých nebo vy osobně.
Takže, vážení přátelé, svítit přes den je v zimě povinné, v létě máte možnost volby. Jestli vám Vaše téma pomohlo získat nové informace na misky vah vašeho rozhodování, jsme rádi.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Smutný konec pro těžce zraněného ředitele dopravní policie, vedení sboru ho muselo propustit
-
Elitní vojáci obžalovaní kvůli smrti zajatce před soud nepůjdou. Pavel stopnul trestní stíhání
-
Exministryně Chidašeliová: Gruzínská vláda se bojí Ruska. Neustále přemýšlí, jak bude reagovat Moskva
-
Pivo za 15 korun. No a co? Jarmarky SPD ukazují, jak to může být bez marží řetězců, říká Ševčík za SPD