Studium jazyků a předškolní děti

15. květen 2002
Dobrá rada

Rodiče se často ptají, kdy je ten správný čas na to, aby se jejich dítě začalo systematičtěji vzdělávat. Pokud jde o studium cizích jazyků, bez kterých se už opravdu neobejdeme, neměli bychom určitě ztrácet čas a klidně děti pomalu seznamovat s cizím jazykem už od malinka. S Miladou Hanzákovou, ředitelkou Berlitz School, jsme si na toto téma popovídali.

Hanzáková: Předškolní děti je potřeba seznamovat s cizím jazykem, jsou nadané a všem to půjde. Nebrání se když opakování věcí, dělá jim radost použít cizí slovo, přiřazovat zvuky k předmětům a hlavně je dobré mít rodilého mluvčího v rodině. S introvertním dítětem je práce těžší, protože málo komunikuje i v jazyce mateřském.

Podle jakých metod by se mělo dítě učit?

Hanzáková: Doporučuji audiovizuální výuku, je potřeba učit jazyk přes kreslení, hračky, činnosti kolem něho, výslovnosti básniček a písniček na dobrou výslovnost a rozvoj sluchového vnímání.

Je lepší jazykový kurz v mateřské školce nebo se máme snažit mu dát základy sami?

Hanzáková: Obojí je možné, jsou kvalitní jazykové školy mimo mateřských škol, které spolupracují s dobrými lektory a jsou maminky, které mají více času, čtou dítěti v cizím jazyce, ukazují obrázky. Musíme vyhradit čas na hry a na cizí jazyk.

Pokud se dítě narodí v dvojjazyčném prostředí, vyplatí se hned ze začátku ho druhému jazyku učit?

Hanzáková: S tím jenom souhlasím. Mám sama v rodině příklad, dítě ti je jeden rok, v současné době slyší jen akustickou výšku a hloubku řeči, rozumí spíše zvuku než přesným pokynům. V takovém prostředí si dítě samo určí jakým jazykem bude s kým hovořit, není to žádná mimořádná zátěž.

autor: anr