Stromy a hluk z dopravy. Mohou lesy nahradit protihlukové stěny z betonu?
Žít v blízkosti lesů neprospívá zdraví jenom kvůli čistému vzduchu, podle expertů stromy tlumí také hluk z dopravy. Ten podle Světové zdravotnické organizace způsobuje nespavost, deprese nebo vysoký tlak. Tým brněnských vědců proto zkoumá, zda by právě stromy mohly sloužit jako protihluková bariéra. Jaké druhy jsou nejvhodnější? To se snaží zjistit měřením přímo v lese.
„My se snažíme přijít na to, jak pomocí vegetace podél silnice a železnice dotlumovat nebo přímo tlumit hluk z dopravy,“ říká Blanka Hablovičová z Centra dopravního výzkumu, která si v lese u Brna postavila na trojnožku futuristicky vypadající dvanáctistěn. „Má dvanáct reproduktorů a slouží jako všesměrový zdroj hluku, který budeme pouštět do lesa,“ upřesňuje výzkumnice. Pomocí mikrofonů pak změří, do jaké míry hluk stromy utišily.
Vědci takto budou měřit hluk na osmi dalších místech a v různých ročních obdobích. Chtějí zjistit, jaké druhové složení stromů se jako hluková bariéra hodí nejvíc. Podle proděkana Mendelovy univerzity Petra Kupce by měly mít nejlepší efekt jehličnany. „Neopadávají a celoročně tlumí,“ vysvětluje. „Problém je nicméně v tom, že v době klimatické změny se tam smrk neudrží. My tedy spíše směřujeme k hledání jakéhosi udržitelného lesa. To znamená lesa, který odolá dopadům klimatické změny,“ dodává Kupec.
Využívají se 3D snímky lesa
Čtěte také
Vědci ale musí zjistit také to, jak přesně se hluk mezi stromy šíří. Potřebují si tak vytvořit trojrozměrný snímek lesa. Martin Krůček z Výzkumného ústavu pro krajinu a okrasné zahradnictví proto v lese postavil na trojnožku laserový skener. „Ten skener má sobě poměrně výkonný laserový paprsek, který rozptyluje po okolí, a samozřejmě zaznamenává návraty těch vyslaných laserových paprsků,“ objasňuje. „Takto nasnímáme celé okolí skeneru, a z toho potom vytvoříme výsledný 3D obrázek.“
Výzkumníci pak tyto 3D obrázky spojí dohromady s daty o šíření hluku, a vytvoří tak modely různých typů lesa. Podle těch by za dva roky mohli lesníci vybrat ideální skladbu stromů kolem silnic a železnic, aby nejen dobře tlumila hluk, ale taky byla odolná v teplejším a sušším klimatu.
Související
-
Lesníka poznáte podle toho, že ho bolí za krkem, usmívá se lesní poradce
Lesník a poradce v lesnictví Aleš Erber mluvil s Lucií Výbornou o lesích, které budou odolné vůči klimatické změně i o rozdílech mezi rakouským a českým lesnictvím.
-
Dokonalý les. Slovenští lesníci prošli krajinou a vytyčili desítky nových pralesních rezervací
Pralesů už v Evropě příliš nezbývá. Kdo ale hledá, najde. Ochranáři na Slovensku před dvanácti lety rozložili staré uherské mapy a vydali se do terénu.
-
Hluk z dopravy má špatný efekt na naše zdraví. Řešením může být například nízkohlučný asfalt
Nízkohlučný povrch rychleji stárne a průměrně po pěti letech je stejně hlučný jako běžný asfalt. „Z toho důvodu se dává jen do kritických míst,“ objasňuje specialista na hluk v dopravě Křivánek.