Střídmost a myslet hlavou, to je pro zdraví to nejdůležitější, říká doktorka Čepová

5. prosinec 2018

Hostem Lucie Výborné byla MUDr. Jana Čepová z Ústavu lékařské chemie a Ústavu klinické biochemie. Povídaly si spolu o účincích vitamínů na lidský organismus a o tom, jaké vitamíny jsou pro tělo důležité. Jak poznat, který vitamín je potřeba? A je nutné kupovat potravinové doplňky v lékárně?

Za vitamíny a podpůrné látky v tabletách utrácíme čím dál víc. Někdy zbytečně

Antibiotika pilulky léky

Naše tělo ne vždy přijme v dostatečné míře látky z běžné stravy. Někdy potřebuje povzbudit třeba po větší fyzické námaze. I jako prevence před onemocněním nám mohou posloužit uměle nebo přirozeně vyrobené přípravky. Zapomeňte však, že plní funkci léků.

Předvánoční trh na nás útočí výkřiky o darování zdraví. Podle doktorky Čepové sice existují preparáty, které člověku pozitivně prospějí, vždy ale záleží na tom, co mu chybí:  „O zdraví si musí každý pečovat sám. Každý ví, co dělá dobře a kde dělá chyby, ve stravování nebo v pohybu,“ říká a varuje: „Řada lidí volí multitabletku na všechno. Raději bych volila konkrétní lék podle toho, co mě trápí.“

Inspirujte se třeba babičkou

Aby člověk věděl, co mu chybí, stačí se zaměřit na jídelníček: bílkoviny, tuky, cukry a dostatek ovoce a zeleniny. Hladinu živin sice můžeme změřit, ale mnoho z ní nepoznáme. Doktorka Čepová proto nabádá k inspiraci našimi babičkami: „Co dělala babička v chřipkovém období? Uvařila si čaj, chroupala k tomu jablko, mrkev, zelí, křen... Věděla, že v nich je velké množství vitaminu C a díky tomu ho přirozeně přijímala.“ Řada vitamínů je rozpustná ve vodě, což znamená, že při jejich nadbytku je naše tělo jednoduše vyloučí. Nemá tedy cenu dopovat se multitabletami, tělo je stejně nevstřebá.

Jinak je tomu s vitamínem K2, který je pro tělo velmi důležitý kvůli kalciovému paradoxu. Paní doktorka Čepová uvádí příklad: „Celá řada českých žen trpí osteoporózou, a tak užívají dostatečné množství vápníku. Jenže když budou mít nedostatek vitamínu K2, vápník jim ublíží. Nezabuduje se do kostí, ale přesune se do krevní stěny a způsobí její kornatění.“

Stejně důležitý je i vitamín D, protože účinkuje na mnoho různých tkání a chorob. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózu choroby, nebo chorobě předem zabrání. Vitamín D2 je rostlinného původu, najdeme ho na houbách plísních, rostlinách. D3 je původu živočišného a je zhruba čtyřikrát účinnější.

A rada na závěr: vždy je lepší přijímat vitamíny přirozenou cestou, ve stravě. „Naše babičky netrpěly osteoporózou. Běhaly po poli, jedly tvaroh a kysané zelí a žádné vitamíny navíc nepotřebovaly.“

autoři: Lucie Výborná, Tereza Škoulová