Střet rodiny a školy ministerstvo nevyřeší, shodují se Lukáš Vaculík a skutečný školský ombudsman
Ve studiu Radiožurnálu se sešli dva školští ombudsmani: ten skutečný Slávek (Ladislav) Hrzal z ministerstva školství a Lukáš Vaculík, který školského ombudsmana hraje v seriálu České televize Ochránce. Vydala by reálná situace na školách na další díly seriálu? A co herec a pedagog považují za esenci zdravého školství?
Desítka kauz v seriálu je inspirovaná skutečnými příběhy. Kdyby se měla vybrat všechna závažná témata, na kolik dílů by to vydalo?
Slávek Hrzal: Víc už by jich nebylo. Jsou to vybraná témata za několik let, možná za desítky. Nestávají se každý den ani každý rok. Třeba za minulý školní rok se taková kauza nevyskytla žádná. Některé věci jsem ani nezažil.
Který moment v seriálu je herecky přitažlivý?
Lukáš Vaculík: Po přečtení scénářů jsem byl nervózní, některé díly mi přišly fádní. Chybělo mi tam něco dramatického a toho jsem se obával. Třetí díl mi přišel nejvíc nijaký: andílek, který tyranizuje okolí. Ale na projekci jsem zjistil, že to funguje.
Slávek Hrzal: Nezvladatelné děti se řeší každou chvíli.
Co rolí skutečného ombudsmana získal Slávek Hrzal?
Zjistil jsem, jak to chodí ve školách. Dříve jsem organizoval anketu Zlatý Ámos a znal školu jen z kladné stránky, teď poznávám i tu druhou. Kdybych dělal jen ombudsmana, viděl bych jen to špatné, co se děje. Naštěstí znám i bezvadné učitele, žáky i spolupráci s rodiči.
V seriálu zazní, že ministerstvo některé věci nevyřeší. Existuje nějaký příklad?
Slávek Hrzal: Lidské vztahy. Pokud vztahy učitel, žák a rodič fungují, je to bezva. Učitel by to měl umět tak, aby všichni spolupracovali. Podle zákona ale za výchovu a vzdělání zodpovídají rodiče. Při řešení problémů si všímám, že většinou je chyba v rodině a v rodičích.
Lukáš Vaculík: V praxi se střetává svět rodiny a školy. Dítě přichází z rodiny a vy nevíte, jakou filozofii tam zastávají. Škola například razí zásadu nepředbíhat, ale v rodině platí spíš „proč bys zbytečně čekal ve frontě“. Střet těchto dvou světů na sebe může narazit a rodiče se pak diví, proč má jejich dítě ve škole nějaký problém.
Jaký byl Lukáš Vaculík ve škole? A jak se dostal Slávek Hrzal v roce 2016 do křesla školského ombudsmana? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Zastaralým přístupem učitelé i rodiče zabíjí nadání dětí, myslí si odborníci na vzdělávání
Eva Vondráková a Martin Konečný ze Společnosti pro talent vysvětlují, jaké chyby dělá současné školství, jak se dá situace zlepšit nebo jak funguje vzdělávání ve Finsku.
-
Bob Kartous: Za poznání světa dětí zodpovídají rodiče, ne škola
Budoucností bude proměnlivá identita, adaptabilita na změnu je klíčový faktor, říká Bob Kartous. Za poznání vnějšího i vnitřního světa svých dětí jsou zodpovědní rodiče.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.