Štěpán Košík ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Dobré odpoledne. Před rokem se o tom hodně diskutovalo, podnikatel, ale taky šéf politické strany koupil významný vydavatelský dům. Patří mu například Mladá fronta DNES, Lidové noviny a další média sdružená pod značkou Mafra. Do firmy nastoupili zkušení manažeři. V Mladé frontě DNES se zatím vyměnili dva šéfredaktoři a několik redaktorů. Co řekne o situaci v Mafře teď a jaká bude v budoucnu, její předseda představenstva? A tím předsedou představenstva je Štěpán Košík.

Jan POKORNÝ, moderátorDobrý den. Vítám vás v rádiu.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraHezké odpoledne vám i posluchačům.

Jan POKORNÝ, moderátorMě by stejně zajímalo, jak to bylo před rokem s tou zprávou pana Babiše na Twitteru "zítra asi něco koupím"?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTo je otázka, kterou je asi nutno položit panu Babišovi.

Čtěte také

Jan POKORNÝ, moderátorVy nevíte?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraJá jsem ji nepsal, takže neumím okomentovat.

Jan POKORNÝ, moderátorKolem toho se potom strhl velký humbuk, jednak na to média většinově naskočila, všechna říkala, že koupí Ringier, on mezitím koupil Mafru a nastala tedy fáze dvě, že se prolomilo jedno tabu, politik s nemalými ambicemi kupuje vydavatelství, které vydává, jak už jsem říkal, Mladou frontu DNES, Lidové noviny a další. Bral jste to taky tak?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraPro mě to bylo v podstatě řeknu byznysový a manažerský zadání, to znamená moje jakoby klíčová kompetence je v tom jako věnovat se řízení firem, hledat tam, kde by měly mít potenciál do budoucna, podívat se na jejich jako současný, současnou kondici a podle toho hledat další směry, to znamená pro mě to zadání bylo a i moje vnímání takové, že jsem se snažil nějakým způsobem hledat ten směr, jestli je to úkol, který pro mě je řeknu z nějakého pohledu realizovatelný, jestli se s ním budu schopen vypořádat a takto jsem k tomu přistupoval. A co se týče ...

Jan POKORNÝ, moderátorA tu politiku jste neřešil?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraA co se týče politiky, tak od toho se já úmyslně držím velmi jakoby upozaděn a tu záležitost v podstatě neřeším.

Jan POKORNÝ, moderátorVy jste krizový manažer, kovaný krizový manažer, i proto jste vstoupil do tohoto byznysu na trhu, který se proměňuje takřka z hodiny na hodinu?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTo je, v podstatě to říkáte správně, já jsem se věnoval předtím krizovým zadáním v rámci Agrofertu v potravinářské divizi a v určitý okamžik, kdy Agrofert vstoupil do oblasti médií, tak já jsem se toho v úvodu neúčastnil a v nějaký okamžik, kdy prostě i ten projekt jako uvnitř se nevyvíjel správným směrem, to znamená projekt AGF Media, tak to byl ten okamžik, kdy mě pan Babiš oslovil se zadáním restrukturalizovat společnost AGF Media, a to byl v podstatě můj příchod do médií, pak to pokračovalo zadáním v Mafře.

Jan POKORNÝ, moderátorTakže vy jste zkušený manažer, který je zvyklý pracovat s termíny konkurence, byznys plán, dlouhodobé, krátkodobé, střednědobé cíle. Kdo je dnes největší konkurent Mafry, je to Ringier?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTahle ta specifikace toho, kdo je největší konkurent, v podstatě těch v médiích máte konkurenci buď přímou v rámci daného média typu, anebo nepřímou, což jsou ostatní média typy. I v té přímé konkurenci na základě toho, jak si každý řeknu z těch soutěžících vydefinuje svoje portfolio a co je ten jeho cílový segment, tak se někteří konkurenti můžou do jistý míry doplňovat, míjet něco.

Jan POKORNÝ, moderátorNěkdo si leze do zelí, někdo si neleze do zelí, abych to přeložil.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraPřesně. To znamená, já, když budu vnímat, co je největší konkurence pro Mladou frontu DNES, Lidové noviny, což vnímáme jako seriózní tituly, tak to budou určitě soutěžící zase v tomto segmentu. Jestliže někdo se věnuje tom, že ta doména je v bulvárních titulech, tak to jsou záležitosti, které se do jisté míry ne zcela překrývají.

Jan POKORNÝ, moderátorA teď jste se chtěl té odpovědi spíš vyhnout, nebo to takhle je, že Mafra s Ringierem až tak nesoupeří, že je ten trh rozdělený?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraDo jisté míry soutěžíme, samozřejmě pereme se do velký míry i o stejné čtenáře, ale jakoby část se jakoby nepřekrývá, takže já z tohohle pohledu to vnímám jako konkurenci dílčí.

Jan POKORNÝ, moderátorTen mediální trh v České republice je malinkatý, redaktoři přecházejí z novin do novin. Poslední ten významný přestup byl právě z Mafry do Ringieru, přešel komentátor Karel Steigerwald a ten říká v týdeníku Reflex: "Není normální, aby noviny vlastnil přední politik země, a to ani v případě, kdyby ten politik byl anděl, on navíc anděl není, je to Babiš a tahle cesta je plná nejrůznějších rizik, jež se začínají naplňovat," říká Karel Steigerwald ještě nedávno v Mladé frontě DNES, teď v Reflexu. Odhlédněme od toho, pane Štěpáne Košíku, jestli je to, nebo není pravda, ale ono jde o image vašeho produktu, jak ji chcete vylepšovat?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraJá zkusím teda odpovědět na ten začátek otázky k panu Babišovi, odpovídal jsem na to několikrát. Dneska ta struktura je vydefinovaná tak, že naše mateřská společnost je Agrofert Holding, to znamená, řeknu jakési moje řídící struktury jsou na Agrofert Holdingu. Pan Babiš v tuhle chvíli se výkonně neúčastní řízení ani Agrofert Holdingu, notabene potom dalších dceřiných společností, takže v tuto chvíli já, jestli tam vnímám své zadání jako byznysové, tak řeším prostě byznys, řeším ho se svými partnery na Agrofert Holdingu, nikoliv s panem Babišem a řeknu, to jsou ty otázky byznysové, kde jako řeknu, ten vlastník má asi nejsilnější zájem nebo akcionář. Co se týče obsahového směřování toho, těch titulů nebo když dám paralelu toho, jestli bude v párkách z Kosteleckých uzenin jako víc pikantní příchuť nebo méně, to jsou záležitosti, který skutečně s tím akcionářem jakoby na dané platformě neřešíte a úmyslně uvádím tu paralelu, protože tam na tom je dobře vidět ten odskok, co jsou ty záležitosti, který jakoby uvnitř tý společnosti řešíte, a kdy zase, řeknu, se s tím akcionářem na tomhle tom míjíte a není jakoby šance s ním tyto záležitosti diskutovat a myslím si ani, že by to nebylo správně. To znamená, z tohohle pohledu já si myslím, že se tady prostě jakoby v tomto směru démonizuje nebo přeceňuje jakási virtuální otázka, kdyby bývalo něco mohlo být, ale podle mě to není skutečně ten směr, který se jednak odehrává, jednak máme za sebou dneska /nesrozumitelné/ zkušenost z toho, jak to může v reálu fungovat, to znamená, o tu skutečnost se můžeme opřít a já jsem přesvědčen, že tyto problémy nám ani jednou nenastaly a myslím si, že všichni kolegové, kteří v rámci vydavatelství fungujou, jsou schopni toto potvrdit.

Jan POKORNÝ, moderátorTakže s akcionářem řešíte třeba v té praktické rovině až témata od výměny šéfredaktora výš?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraJá s ním v podstatě řeším, když se s ním potkám jako řeknu na třeba měsíční bázi, co bude další směřování vydavatelství, jakýsi strategický přesah, jak probíhá restrukturalizace, kde bysme se měli posouvat v efektivitě a co jsou jakoby ty klíčový milníky, neřeším s ním personální záležitosti.

Jan POKORNÝ, moderátorTakže to, že třeba šéfredaktorka Sabina Slonková končila, jste neřešil s akcionářem?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraDával jsem mu tu informaci na vědomí, ale je to v rovině, že dám to na vědomí, aby v podstatě nenastávalo jakoby nějaký překvapení, ale není to záležitost, kde, kdybych to jakoby nějakým způsobem konzultoval či si nechával odsouhlasit. To je ve finále moje kompetence. Já už ze svoji pravomoci jsem zodpovědnej jako za výsledky té společnosti a ve chvíli, kdyby vám tam někdo říkal máte dělat něco jinak. A ty výsledky ve finále třeba se zhoršovaly nebo dělo se něco, tak je to vaše kompetence a od toho vás žádný vlastník jako ve finále jako nezachrání, to znamená je to o řeknu, jakémsi svéprávném rozhodování v managementu a o jakýsi integritě a ty záležitosti musí zvládnout.

Jan POKORNÝ, moderátorA jen tak mezi námi dvěma, proč ta Sabina vlastně odešla?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTo se asi musíte zeptat ...

Jan POKORNÝ, moderátorPočkejte, já se ptám předsedy představenstva Mafry.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTo se musíte zeptat asi kolegyně.

Jan POKORNÝ, moderátorZa panem Babišem?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraJá vám řeknu důvod, který jako v podstatě mi oznámila a kde přišla ...

Jan POKORNÝ, moderátorTak tu známe tu verzi.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraPřišla, přišla s tím návrhem, verzi znáte, já jsem asi připravenej opakovat tu verzi, protože takto to proběhlo.

Jan POKORNÝ, moderátorTak se tím nezdržujme. Hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu je předseda představenstva společnosti Mafra Štěpán Košík. Za prvních 7 měsíců roku 2014 vaše firma meziročně zdvojnásobila zisk před úroky, zdaněním a odpisy na 151 korun. EBITDA, to je v poslední době, v posledních několika letech takový populární ukazatel. O čem zejména vypovídá?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraBylo to 151 milionů korun.

Jan POKORNÝ, moderátorA co jsem řekl?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti Mafra151 korun. To bych ...

Jan POKORNÝ, moderátorTo bych byl /nesrozumitelné/, omlouvám se, 151 milionů korun.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraA v podstatě je to ukazatel, který nějakým způsobem hodnotí provozní hospodaření společnosti, to znamená, ukazuje asi nejlépe výkonnost společnosti a v podstatě nějakým způsobem je schopen dokumentovat to, jakým směrem probíhá, řeknu, restrukturalizace společnosti, že pod řeknu novým vlastníkem a novým vedením dneska jako jsme schopni dosáhnout jako významně větší efektivity a v podstatě tu společnost v rámci jakýhosi konkurenčního boje profilovat tak, aby se dostávala do řeknu situace, kdy se začne po tý restrukturalizaci potencovat strategický vývoj, což je ta nosná část, kterou bysme měli nějakým způsobem navázat. Takže my si tím jakoby dneska kontrolujeme to, jestli parametry restrukturalizace jsme nastavili správně, jestli oproti řeknu předchozím obdobím dosahujeme lepších čísel a v podstatě nějakým způsobem si i otvíráme prostě příležitosti, včetně finančních zdrojů na to, abysme měli nějakým způsobem z čeho financovat další rozvoj a posouvat se na trhu.

Jan POKORNÝ, moderátorKdyž jsem se bavil s některými kolegy novináři a říkal jsem, že dneska si budeme povídat spolu, že tady bude Štěpán Košík, předseda představenstva společnosti Mafra, tak oni řekli rozhodně se ho zeptej na to, co s tím chce dělat, aby to nekrachlo? Co s tím chcete dělat, aby to nekrachlo? Protože povědomí je takové, že tištěné tituly jaksi zacházejí na úbytě a že se tady objevuje možná malé světlo na konci tunelu, ale to je velice malé. Jaké je pro vás to světlo na konci tunelu?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraJá zkusím poopravit tu informaci v úvodu, Mafra dnes není společnost, která by byla etablovaná jenom v printových produktech. Je to řeknu už dneska stojí na více stojných nohách. Jednak jsou to ty printové tituly, který, jak jste řekl správně, se potýkají nebo potýkají s klesajícím trendem, je tam část gratis titulů, což jsou zdarma rozdávané tituly, ty se řeknu z pohledu střednědobého vývoje chovají stabilně, to znamená, to není segment, který by klesal. Mafra zároveň disponuje poměrně silnou digitální větví, což bych řekl, že je velká konkurenční výhoda oproti jiným soutěžitelům, to znamená, iDNES jakoby nosnej brand a potom další, který na to navazují, tak opět není segment, který by klesal, ten je rostoucí. A v neposlední řadě Mafra disponuje tiskárenskou divizí, a tam v tuto chvíli jakoby tam mířila jakoby taky nosná část té restrukturalizace a dneska se pohybujeme v situaci, že získáváme nové zakázky a oproti loňskému roku opět budeme mít poměrně zásadní nárůst.

Jan POKORNÝ, moderátorA jen to ještě klidně doplňte, máte jednu menší televizi a máte velice úspěšné rádio, klidně to tady řekněte na tom Radiožurnálu.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraChtěl jsem k tomu ještě jenom doplnit, že kdybysme se na to koukali jenom pohledem těch printových médií, tak ta situace, jak jste říkal, možná konkurz je asi to slovo, který je příliš silný a je asi brzo, tak ta situace by byla složitější. Ve chvíli, kdy se vám jakoby daří skládat jakoby silnější mix z titulů media typů, tak jako je to prostě potom o vhodné kombinaci toho, aby řeknu ty rostoucí křivky jako minimálně překonávaly tu klesající a tam prostě musíte buď nastavit dobrej obrannej scénář anebo v podstatě hledat potenciál na to, jak v podstatě získávat novej potenciál pro čtenáře.

Jan POKORNÝ, moderátorSelský rozum by velel například k tomu, aby si vydavatel získával pro tištěná média dlouhodobé předplatitele, anebo už je to překonaná forma získávání čtenářů?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraMafra disponuje poměrně silným předplatitelským kmenem a je pravdou, že v předchozích letech, a tam já vnímám velké rezervy, se k dlouhodobým předplatitelům nechovala Mafra úplně ideálně, to znamená byla nějaká motivace pro nové předplatitele, čímž se jakoby doplňoval ten předplatitelský kmen, co se týče stávajících, už nám to trošičku drhlo a to je ta změna, kterou bysme teď do toho chtěli vnést. Naší ambicí je jednak stabilizovat ten současný nebo ten dlouhodobý předplatitelský kmen, to znamená, nabídnout těm dlouhodobým čtenářům zásadní benefity, a to je věrnostní program, který budeme letos na podzim spouštět a bude opřen o řeknu tři nosné partnery, které do toho věrnostního programu budeme zapojovat. Bude to řekněme ...

Jan POKORNÝ, moderátorKdyž do zjednoduším, tak, když si někdo dlouhodobě předplatí Mladou frontu DNES, tak dostane třeba ...

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraVyplatí se předplatit.

Jan POKORNÝ, moderátor... Litr benzinu nebo něco podobného?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraNěco podobného. Dostane nějakou asistenční kartu, která v sobě bude mít jakoby poměrně zásadní benefity, já tomu říkám ne prostě tříprocentní sleva někde u nějakýho velkoobchodníka, ale skutečně něco, kde zavnímá, že se vyplatí s Mafrou být jako v dlouhodobém vztahu.

Jan POKORNÝ, moderátorJá jsem narážel na to, že vy chystáte od října společenskopolitický týdeník, který má vycházet právě v pátek.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraTak to vnímání, že přes víkend člověk má víc času a víc chuť si přečíst buď společenský, rodinný témata, kam cestovat a podobně, tak určitě tohle jsou informace, který zase naopak přes ten víkend člověk má mnohdy chuť čerpat z tištěných médií, nikoliv z toho internetu. Vezměte si, že přes týden, když právě máte času málo a vstřebáváte ty informace přes internet, pracujete v práci s počítačem, tak, že byste měl chuť jako si v sobotu po obědě sednout a zase si otevřít počítač a v podstatě vám to evokuje zase to pracovní tempo v týdnu, tak už je, jak říká, člověk je toho lehce přesycen. Tam ty noviny zase můžou mít v tomhle tom určitý potenciál, že prostě to je jiná forma a člověk ji má svým způsobem s tím, že ne jako ne úplně si čte knížku, ale trošičku odpočívá. To je ta změna, kde my to vnímáme, že bysme rádi lidem poskytli víc toho, řeknu, servisního čtení i v těch novinách a rádi bysme se posunuli v tom, že v Mladé frontě se budeme víc směřovat k jakémusi magazínovýmu čtení a ten časopis Týden, pardon, časopis ...

Jan POKORNÝ, moderátorKupujete Týden?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraNe, ne, to byl skutečně jenom přeřek.

Jan POKORNÝ, moderátorTéma se jmenuje ten časopis.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraČasopis Téma. Skutečně chceme směřovat podle řeknu asi jakoby strukturou nejblíž rakouskýmu časopisu News, který by měl mít jako řeknu velmi široký zásah, velmi široký spektrum a skutečně jakoby jakési víkendový čtení, který prostě člověk jakoby skutečně je schopen načerpat informace prostě v celku, jaksi v globále.

Jan POKORNÝ, moderátorA to ještě čtenářům řekněte, v jaké podobě vedle sebe můžou i nadále efektivně žít tituly jako je Mladá fronta DNES a Lidové noviny?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraBude to o cílení těch titulů. Lidové noviny, v podstatě titulu, který tady má letos už řeknu 121letou historii, tak je to titul, který by měl směřovat na skutečně hlubší čtení, hodně provázáno na kulturu, na jakési ekonomické názory, vůbec na širší celosvětové pojetí, to znamená, ten si bude hledat jakousi cílovou skupinu mířící nebo prostě preferující témata, které jsem řekl. Mladá fronta DNES by se měla odlišovat v tom, že by to mělo být víc noviny, který řeknu jakýmsi způsobem v sobě mají servisní informace, kde v podstatě bude velmi silný sport a další jakoby ta nosná část, kterou bysme tam rádi jako řeknu od toho podzimu zvládli a budeme přicházet na začátku října s novou tváří Mladé fronty DNES, tak je, že bysme pro čtenáře chtěli přinést čtení přes magazíny, říkáme tomu magazíny, ale v podstatě by to měl být dá se říct každý den plnohodnotný časopis vkládaný do novin, to znamená řeknu s novinami časopis zdarma a každý den by ten časopis se měl nějakým způsobem dále profilovat a přinášet zase prostě jako řeknu jakýsi, jakousi hodnotu pro ty čtenáře navíc.

Jan POKORNÝ, moderátorTakže vy printy ještě neposíláte k ledu? Ještě nenastal ten čas a podle vás nenastane?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraUrčitě ne, a ono tak jako, že jo, slyšíte informace často o tom, že print je mrtvý a tištěný tituly, že tady za dva, za tři roky nebudou, si myslím, že to je skutečně jako velmi fatalistický pojetí. Ty tištěný tituly tady budou, je jenom otázka toho, co bude ta míra, kde řeknu se ten pokles zastaví a do nějaké míry jako určitý media typ, který, zase se vrátím k tý debatě o tom, jako když koukáte do počítače, anebo když si můžete něco přečíst jako z tištěného titulu, tak na nějaké úrovni se to zastaví. To znamená, já předpokládám to, že jestli se na to koukáme z pohledu střednědobého, tak že by tištěný tituly dramaticky nějak jakoby mizely z trhu jako plošně, toho se neobávám.

Jan POKORNÝ, moderátorA závěrem, dovedete si, Štěpáne Košíku, představit situaci, že se významní vydavatelé sejdou a hromadně nechají zpoplatnit obsah svých internetových aplikací, svých internetových mutací?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraMoc ne.

Jan POKORNÝ, moderátorProč ne?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraProtože ...

Jan POKORNÝ, moderátorBudete i nadále poskytovat obsahy iDNES zdarma?

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraVezměte si, jaká je konkurence v tom internetovém prostředí a že bych dneska věřil tomu, že řeknu s odpuštěním se zamkne iDNES, tak vám vedle vznikne takový množství konkurenčních projektů, třeba menších nebo něco, to je v podstatě řeknu ta konkurence je tak silná, že tady nevěřím na to, že by prostě řeknu zpoplatnění takhle jakoby silných hráčů na trhu online, že by přivedlo nějakou změnu, nemyslím si to. Lidi dle mého názoru na internetu, že by dneska měli jakoby ochotu platit za řeknu standardní obecnou rychlou údernou strohou informaci, to si myslím, že není ten trend.

Jan POKORNÝ, moderátorHostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu byl předseda představenstva společnosti Mafra Štěpán Košík. Děkuju. Hezký den.

Štěpán KOŠÍK, předseda představenstva společnosti MafraDěkuji vám i posluchačům, děkuju.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. NEWTON Media, s.r.o. poslechnout v iRadiu.

autor: jap
Spustit audio