Stávka na železnici

16. březen 2006
O kom se mluví

Hostem je předseda federace strojvůdců Petr Čechák. Dobrý den. Dnešní stávkou protestujete proti tomu, že by, podle připravovaného zákoníku práce, mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen z nejsilnější odborovou organizací. To by, například, v Českých drahách poškodilo právě vaši slabší federaci strojvedoucích. Proč mají, pane předsedo, železničáři víc než jednu odborovou organizaci? K čemu je to dobré?

Host (Petr Čechák): Protože dané organizace zastupují určité profese, které na dráze, je jich velký počet a jsou svým způsobem velice specifické. Mají určité rozdíly na požadované vzdělání, požadované kvalifikace. To znamená, že mají i určitou změnu v pracovní době, jinak nástupy než je obvyklé. Čili pracujou v nerovnoměrně pracovním režimu práce.

Moderátor (Jan Pokorný): Strojvůdce ale sdružuje jak vaše federace, tak odbory Jaromíra Duška. Tedy odborové sdružení železničářů. Jak tomu mám rozumět?

Host (Petr Čechák): My jsme obnovili svoji činnost v roce 1989, kdy vlastně ukončili jsme z bývalého ROH a osamostatnili jsme svoji organizaci, protože my právě toto sdružení ROH nějakým zvláštním způsobem nehájilo zájmy a požadavky profese strojvedoucí při různých kolektivních vyjednáváních a jednáních i na úrovních výkonných jednotek.

Moderátor (Jan Pokorný): Strojvedoucí by tedy v žádném případě, kteří jsou zastoupeni ve vaší federaci, nevstoupili do odborového sdružení železničářů?

Host (Petr Čechák): Pokud jsou zastoupeni v naší organizaci, tak předpokládám, že asi ne. Pokud tam jsou kolegové strojvedoucí u pana Duška, tak je to jejich rozhodnutí. Já jim to v žádném případě nevyčítám.

Moderátor (Jan Pokorný): A nevyvolává to, pardon, nějakou řevnivost mezi touto profesí?

Host (Petr Čechák): To já nevím. Možná, že nějaký jev, vliv tady může nastat, ale tak vážně bych to neviděl. Víte, některé, některé ROH a ty požitky, které tenkrát ty odbory dávaly, ať už to bylo formou nějakých kolekcí, my jsme od těchto nějakých dalších benefitů upustili. Opravdu jsme začali se věnovat především hájení zájmů a prosazování té profese strojvedoucí tak, aby byla nějak patřičně oceněna za svoji práci, aby byly zlepšeny pracovní podmínky pro strojvedoucí a to je, podle mne, daleko větší deviza než nějaké ty vedlejší produkty.

Moderátor (Jan Pokorný): Stávka, kterou protestujete proti jednomu z paragrafů novely zákoníku práce, proti § 27, je půl hodinová. Stačí to? Stačí to k tomu, abyste prosadili vaše požadavky?

Host (Petr Čechák): Určitě je předpoklad, že určitě to stačit nebude. Nicméně jedná se § 24 a my tak ani nestávkujeme proti zákoníku práce. My stávkujeme proti tomu, že vlastně zde dochází k porušení toho ústavního práva podle ústavy a listiny základních práv a svobod a článku 27, ve kterém se tato pasáž hovoří, že by teda, pokud jsou odborové organizace nebo u zaměstnavatele, tak by neměla být jedna z nich nebo některé z nich zvýhodňovány na úkor těch druhých. My jsme byli rozhodnuti stávkovat minimálně 3 hodiny dnešní den. To, že nakonec z toho bylo třicetiminutová výstražná stávka, tak k tomu jsme dospěli po včerejším jednání s managementem Českých drah, kdy jsme pochopitelně taky deklarovali, že ta stávka není vedena ani proti zákoníku práce jako celku. Není vedená ani proti podniku Českým drahám a.s. Je to, víceméně, jak už jsem jednou se zmínil, porušování ústavního práva.

Moderátor (Jan Pokorný): Ten článek 27 listiny základních práv a svobod odstavec 2 hovoří jasně. Odborové organizace vznikají nezávisle na státu. Omezovat počet odborových organizací je nepřípustné stejně, jako zvýhodňovat některé z nich v podniku nebo v odvětví. Vy jste přesvědčeni, že nový zákoník práce s takovým paragrafem by vedl k likvidaci menších odborových organizací. Uvažujete o nějakém společném postupu s kolegy z dalších, menších odborových organizací?

Host (Petr Čechák): Pochopitelně vedli jsme už několik jednání na této úrovni. Samozřejmě ten protest asi tak, jako momentálně nahlas dneska zvýrazníme. Tyto organizace se k tomu nějakým způsobem ještě nepřipojily. Nicméně máme od minimálně deseti, patnácti základních organizací menších morální podporu písemnou, kde nám teda vyslovily přání podporu, aby tato záležitost byla vyřešena, aby se našel tento postup. Protože samy cítí, že v dané situaci, kde působí více těch odborových centrál by vlastně byly potom dávány na spolek, nechtěl bych se nějak dotknout, ale na spolek holubářů, rybářů, kde vlastně by ani neměly možnost a právo hájit ty požadavky svých členů.

Moderátor (Jan Pokorný): Pokud taky sledujete situaci v Senátu, tak se zdá, že horní komora může ten kontroverzní § 24, kvůli kterému jste dneska protestovali, neschválit. Nebyla by tedy ta stávka v takovém případě úplně zbytečná?

Host (Petr Čechák): Já si nemyslím, že ta stávka je zbytečná. Žijeme v demokratickém státě a můžeme, kdo jiný by měl hájit nebo dbát na porušování ústavy a těchto věcí než zákonodárci. My jsme přesvědčeni, že tady zákonodárci nějakým způsobem asi udělali chybu, poněvadž několik týdnů předtím v novelizaci zákona 120, ten byl, ten byl, byť sice třemi hlasy neprošel a týká se tohoto samého problému. Poslanci, kteří ho zamítli, tak v tom následném hlasování o té případné novele hlasovali pro přijetí. Je zarážející, že tady došlo i k určitému podvodu na těch menších organizacích, které jsou sdruženy v Asu, kdy vlastně šly demonstrovat před úřad vlády za podporu zákoníku práce toho 26. listopadu. Ten vládní návrh obsahoval, ten pozměňovací návrh neobsahoval. Ten pozměňovací návrh se tam dostal vlastně až po této demonstraci, takže spousta těch menších odborových organizací, které tam přišly na tu podporu toho zákoníku práce, se cítí dneska podvedeni.

Moderátor (Jan Pokorný): Myslíte si, že může jít opravdu, třeba jenom o chybu poslanců a nebo o, řekněme, výrazný tlak těch největších odborových centrál?

Host (Petr Čechák): Je zde jednoznačně výrazný tlak těch odborových centrál, poněvadž pan předseda jednoznačně přiznal, že tento pozměňovací návrh vzešel z jejich pera. Je taky pravdou, že v připomínkovém řízení zákoníku práce tento návrh dávalo také sdružení OEŽ, ale sama legislativní rada tento návrh z toho návrhu dala pryč, že to, svým způsobem, není v souladu s ústavou. Navíc už i vlastně je to třetí vláda, která se tímto podobným návrhem zabývá. Všechny tři legislativní rady vlády těchto vlád tento návrh vždycky zamítlo. Poněvadž to bylo protiústavní.

Moderátor (Jan Pokorný): Hostem dnešního rozhovoru O kom se mluví je předseda federace strojvedoucích Petr Čechák. Odborové sdružení železničářů ještě včera ústy Jaromíra Duška přemýšlelo o stávce na podporu zákoníku práce. Co tomu říkáte?

Host (Petr Čechák): Víte, mne nepřekvapuje, že když jsem si dneska otevřel pár denních novin, kde se hovoří, že je stávka na železnici a pod každým hlavním titulkem začíná fotka pana kolegy Jaromíra Duška. Ne, že bych mu záviděl tuto prezentaci navenek, ale nicméně on momentálně a jeho organizace zatím nestávkuje. Pokud má k tomu takové názory, my zastáváme, že by to asi bylo poprvé v historii, kdy by někdo stávkoval proto, že lze porušovat ústavní právo v této republice. Bylo by to takovým, nějakým pojištěním té legislativy, že vlastně dneska by si mohli zákonodárci dělat, co uznají za vhodné. Pokud jsem nadále trošku poslouchal i v médiích určité informace o dnešní naší stávce, tak je tam spoustu, spoustu nepravd a lží. Trošku mne toto překvapuje, poněvadž rozhovory, které jsme činili a informace byly trošku jiného, v jiném duchu vedeny. Mám takový..

Moderátor (Jan Pokorný): Na co konkrétně narážíte, pane předsedo?

Host (Petr Čechák): Narážím, narážím konkrétně na to, že se stále někde uvádí, že to je boj mezi odbory, že víceméně je to jenom válka mezi odbory na železnici.

Moderátor (Jan Pokorný): A že to odnesou cestující.

Host (Petr Čechák): A já tvrdím nadále, že toto není jenom problém dvou organizací nebo čtyř nebo pěti u železnice. Ale je to problém celostátní a těch malých organizací. Někde jsem četl, to jsou pouze 2 % a je jich určitě daleko víc a že těch 98 % s tím souhlasí. Já určitě tak o tom přesvědčen nejsem, poněvadž nevím, odkud tyto čísla jsou tak důvěryhodné. Ale beru to jako informaci. Proto si myslím, že některé informace, které pan Dušek dává, ať už ohledně stávky a napadení, tak beru to jako informaci. Někdy mě to trošku, jak se řekne, nadzvedne ze židle. Někdy se nad tím pousměju, poněvadž my ty informace dáváme takové, aby byly, jak se říká, vyrovnané a ne a to co se nakonec objeví, jak se říká na papíru, v rozhlasu nebo v televizi, to už nejsme schopni ovlivnit.

Moderátor (Jan Pokorný): Zkuste co nejpřesněji popsat, pane předsedo, momentální vztahy federace strojvedoucích s odborovým sdružením železničářů.

Host (Petr Čechák): Já si myslím, že ty vztahy nejsou zas tak špatné, jak to tak možná vypadá. Jsem dokonce ochoten říci, že ani naše vztahy, byť mi to bylo několikrát naznačeno, že naše soukromé vztahy jsou nějaké vyhraněné. Já o tom nejsem přesvědčen. Je pravdou, že někdy na sebe útočíme, zvýšíme hlas. To je sice pravda, ale mně osobně vadí a nejvíce mne teda nadzvedla ze židle v loňském roce situace, kdy si naše jednání na ústředí OEŽ pan Dušek nahrával a tajně nahrával. Potom to, víceméně, myslím, že z některého studia Radiožurnálu řekl na veřejnosti, tak to víte, to už já osobně ztrácím důvěru k tomuto člověku. Poněvadž jsou určitá jednání, které se vedou na úrovni dvou, tří, čtyř lidí a když si ten člověk dělá nějakým způsobem tajně záznam, tak z toho už mám trošku divné pocity. Pro mne, jako taková, je to osoba nedůvěryhodná a nemůžu ji věřit tak, jak bych chtěl, naplno. To je jako můj osobní postoj k panu kolegovi Duškovi. Já se s ním kdykoliv schopný se pobavit i sednout k jednomu stolu. To mi problém v žádném případě nedělá. Jemu určitě také ne. Vadí mi určitě některé jeho manýry a některé jeho takové, divné postupy.

Moderátor (Jan Pokorný): Poslyšte, pane předsedo, není pro zaměstnance českých drah, mírně řečeno, komplikací to, že federace strojvedoucích a odborové sdružení železničářů už nějaký ten rok netáhnou za jeden odborový provaz?

Host (Petr Čechák): No tak, toť otázka?

Moderátor (Jan Pokorný): Ano, toť odpověď.

Host (Petr Čechák): Samozřejmě je na tom trošku, trošku kus pravdy. Ale tady vždycky bylo a tady velice dobře si pamatuji výrok pana kolegy, který pronesl, když nastoupil do funkce, že profesi strojvedoucích, pokud on bude u moci, se nepřidá ani desetník. A to by mohli dokázat určitě i pamětníci a kolegové z našeho prezidia, kteří byli v předchozích letech v mé funkci. Je pravdou, že kdykoliv jsme cokoliv něco prosazovali a bylo to i pro více zaměstnanců, tak jenom z toho důvodu, že to byl náš návrh, tak se to, svým způsobem, z té druhé strany začlo bojkotovat a nějakým způsobem znevažovat. My jsme naopak byli vstřícní určitým věcem. My jsme si vybojovali 36 hodin pracovního týdne pro strojvedoucí a některé další zaměstnance. Dneska, dneska, když se člověk podívá do té kolektivní smlouvy, tak zjistí, kolik těch profesí tam naskočilo, daleko víc. Bylo to také tím, že jsme se k tomu nějakým způsobem nebránili, aby se ten prostor pro ty další profese rozšířil.

Moderátor (Jan Pokorný): Vy říkáte kolektivní smlouva. Jaromír Dušek je zase toho názoru, že zaměstnanci Českých drah přišli, jak říká, o stovky milionů korun kvůli tomu, že menší odborové organizace můžou zablokovat uzavření kolektivní smlouvy pro všechny zaměstnance Českých drah, čemuž by prý nový zákoník práce zabránil.

Host (Petr Čechák): Podívejte se. Stávající legislativa umožňuje, aby u zaměstnavatele v jednom podniku byly i ty kolektivní smlouvy dvě nebo tři. Samozřejmě za určitých podmínek. Ty podmínky jsou, pokud se ty odborové organizace nedohodnou jinak, tak můžou uzavřít kolektivní smlouvu. Pokud máte na mysli konkrétní rok 2004, 2005, kdy byla podepsáno pěti centrálami a zaměstnavatelem kolektivní smlouva. My jsme čekali pouze na jeden dotaz. Souhlasíte s touto kolektivní smlouvou, aby byla pro tyto zaměstnance, který spadají pod tu centrálu, aby ji měli. My bychom řekli ano. Ano, ale za podmínek, že my si se zaměstnavatelem uzavřeme svoji kolektivní smlouvu a ten zaměstnavatel to při tom vyjednávání dvakrát nabídnul. Ale v momentě, kdy to dvakrát nabídnul, tak to byli právě zástupci té největší centrály, kteří řekli, že v žádném případě to takto nestojí. Já se ptám proč? Jako jestli měl obavy, že by ten, že bychom si něco vybojovali něco navíc. To v žádném případě. Ano, mohou tam být nějaké úpravy, třeba v pracovní době. Ta je trošku odlišná. Ale kdyby, pokud by to nastalo, tak ti zaměstnanci vlastně měli od 1.1.2005 kolektivní smlouvu a ti, kteří by ji neměli, tak to by byli pouze ti, kteří jsou sdruženi v naší centrále a ti by na tom byli jako, jak se říká, nejvíc biti. Taky, že jsme tuto, toto nepodepsání nebo ten problém taky, že to naši členové nejvíc odnesli, to je nasnadě. Můžu říci, že byli členové, abych byl úplně objektivní, kteří v danou situaci nám jako neděkovali za ten stav, že přišli o určité finanční prostředky. Ale většina a to jsem byl opravdu překvapen, většina kolegů, pokud jsem s nima hovořil, tak naopak nám držela palce a říkali. My o ty peníze jsme ochotni a kdykoliv se jich vzdát, jenom vybojujte nějaké lepší podmínky pro tu danou profesi, která momentálně dneska je a je stále trošku tak dávaná a znevažovaná právě někdy i se strany kolegů z VŽ.

Moderátor (Jan Pokorný): Hostem rozhovoru O kom se mluví byl předseda federace strojvedoucích Petr Čechák. Děkuju za odpovědi a nashledanou. Živé telefonáty, které teď budeme vysílat, nejsou redigovány a vyjadřují osobní názory posluchačů.

Moderátor (Jan Pokorný): Hostem byl tentokrát předseda federace strojvedoucích Petr Čechák. 221552155 nebo 221552255. Na těchto telefonních číslech čekáme vaše názory. Dočkáváme se? Dobrý den. Jste ve vysílání, posloucháme váš názor.

Dotaz posluchače: Zdeněk Slíva, Ostrava. Já bych měl takovej názor. Já si myslím, že prostě strojvedoucí dělají to samé, co dělají naši doktoři soukromý a majitelé lékáren. Berou si za rukojmí lidi, kteří s tím nemají nic společného. Oni mají plné kapsy, jak již strojvůdci mají nadstandardní platy, vymoženosti, protože jako bývalý zaměstnanec ŽOS to vím. To samé doktoři. Vystudovali za naše peníze. Dneska by chtěli, abychom platili. Prostě jsou to řvouni a nemyslí vůbec na druhé.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za názor a hezký den. Další telefonický názor.

Dotaz posluchače: Já bych chtěl říci, že s tím pánem předtím nesouhlasím. Protože všichni ti, co o nich mluvil, tak všichni museli studovat. Všichni mají vysoký školy, těžký školy a práci jim taky nezávidím. To je všechno. Děkuju a nashledanou.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkuju za názor a na slyšenou. Tady je pořad O kom se mluví.

Dotaz posluchače: Petr z Tábora. Já mám takovej názor, že ti, co by měli stávkovat jsou hlavně cestující. Protože České dráhy, to je opravdu velmi zajímavý podnik. Jestli jste jel někdy za poslední dobu českými drahami, tak víte, že je to samá špína. V zimě to skoro netopí a jezděj taky s půl hodinovým a víc zpožděním, takže měli by stávkovat čeští cestující, aby si konečně České dráhy uvědomily, pro koho tady jsou?

Moderátor (Jan Pokorný): Na slyšenou. Dobrý den.

Dotaz posluchače: Zdravím vás. Tady Franta Dlaždič. Bejvalej jáchymovák. Já souhlasím s tím řečníkem z Ostravy. Jestliže, studovali za naše peníze. Nemuseli studovat, mohli kopat pražce na železnice a doktoři mohli třeba opravovat auta. Nikdo je nenutil. Ale jednou za naše peníze studovali, tak nás jsou povinni ošetřovat a vozit. Kdyby se nehádali, tak určitý platy měli strojvedoucí i posunovači nebo uklízečky. Tak, ať se podle toho taky řídí. Děkuju.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme. Další prosím, dobrý den.

Dotaz posluchače: Procházková z Prahy. Já jsem jenom chtěla říci, že já plně podporuju federaci strojvůdců, protože je to naprosto nemorální. I když je jich méně, ale za to jsou daleko kvalifikovanější, aby pan všekomunistickej Dušek si stavěl na svým svazu kariéru. To je naprosto nemorální a nezákonné.

Moderátor (Jan Pokorný): Hezký den přejeme. Prosím další telefonát. Vítejte.

Dotaz posluchače: Hanuš. Já teda nejsem příznivcem oboru všeobecně. Nicméně v tomto sporu bych fandil všem, prostě strojvůdcům. Mám pocit, že když bude mít všechno v rukou jedna velká odborová centrála, že to dopadne tak, jak bývá zvykem. To znamená, že tam vopravdu můžou bejt tlaky různý. Ať si každý vybojuje, co umí. Když máme svobodnou volbu mít více odborovejch organizací, tak snad má mít každá stejná práva. To je můj názor.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za něj a mějte se hezky. Dobrý den. Pořad O kom se mluví.

Dotaz posluchače: Hanásek. To je tak trošku ne k věci. Ale já jen reaguju na toho prvního, patrně velmi levicového pána z Ostravy, který tam řekl krásnou větu. Kteří jsou vystudovaní za naše peníze. Já si myslím, že to je úplně učebnicový příklad toho, proč by mělo být zavedeno školné v Česku? Děkuju moc.

Moderátor (Jan Pokorný): Mějte se hezky. Pořad O kom se mluví, kde byl hostem Petr Čechák, předseda federace strojvedoucích.

Dotaz posluchače: Vintr, Prachatice. Já bych chtěl jenom říci, že se mi zdá, že některé profese, které jsou nezastupitelné, jako strojvůdci, letci, lékaři využívají svého postavení, aby vlastně zamezovali těm ostatním v tom, aby uplatnili svoje práva. Pochopitelně, že mají vyšší kvalifikaci, mají jiný postavení, ale měli by respektovat i ty druhý, bez kterých se neobejdou.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za váš postřeh. Hezký den. Pořad O kom se mluví a vy, poslední telefonát.

Dotaz posluchače: Kalvoda z Ostravy. Já jsem chtěl akorát říci, že fandím strojvůdcům. Tady toto, že bude vláda jednat jenom s nejsilnějším odborovým svazem, to mi připomíná, jak jsem nedávno četl knížku o mafii. Tam vlastně mafie ovládla odbory a tím pádem velela státu, Že jo? Takže mafie, ta největší vláda se bude bavit jenom s mafií taky největší, která ovládá odbory, ti největší. Ti ostatní prostě budou muset dělat, co si ti dva domluví.

Moderátor (Jan Pokorný): Dlužno dodat, že v tom inkriminovaném paragrafu nejde snad o jednání vlády s odbory, ale o jednání zaměstnavatele s odbory. Děkuju a pochopil jsem, co jste měl na srdci. Děkuju za telefonát a hezký den. To byl závěrečný telefonát do dalšího vydání pořadu O kom se mluví. Hostem byl předseda federace strojvedoucích Petr Čechách, s nímž jsme hovořili pár minut poté, co skončila stávka strojvedoucích na Českých drahách.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jap
Spustit audio

Více z pořadu