Stanislav Huml, poslanec

Doprava, velké téma, které zajímá snad úplně každého. Dálnice D1 se nelepší, někteří řidiči jezdí bezohledně a dopravní policisté mají stále pověst úplatných pacholků. Do sněmovny se teď dostal za stranu Věci veřejné člověk, který dopravě rozumí jako málokdo. Stanislav Huml šéfoval středočeskou dopravku a několik posledních let radil i politikům coby dopravní expert. Jak udělat české silnice bezpečnější? Budeme se ptát. Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je právě nově zvolený poslanec Stanislav Huml, já vás vítám, dobrý den.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jak se vám změnil život po zvolení do sněmovny?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Radikálně. Já jsem soutěživý typ, takže jsem v sobotu měl radost, v neděli to doznívalo a v pondělí jsem byl zděšen z toho, co se všechno kolem mě děje, protože ráno jsem si v podstatě uvědomil, že ve firmě, kde pracuji jako ředitel, tak asi nebudu moct na plný úvazek zůstat, no, a odpoledne cestou z prvního poslaneckého klubu po telefonátu se šéfredaktorem v Nově jsem se dozvěděl, že ani nemůžu moderovat dopravní servis na Nově.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Mrzelo vás to, co jsem se dočetla.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Což mě nesmírně mrzelo, protože to bylo takové moje dítě a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale na druhou stranu, asi se není čemu divit. Nebo jste se divil?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
No, musel jsem to strávit, takhle se přiznám, protože to, že mě škrtli z boďáku takhle natvrdo a hned druhý den po volbách, to bylo hodně špatný, ale pochopil jsem to, protože dnes jsem se stal tváří politické strany a oni mají ve svém etickém kodexu, že prostě nebudou prosazovat žádnou politickou stranu, takže pochopitelně muselo nastat to, co nastalo, takže zkrátka už dnes dopravu moderovat nebudu, byť se podílím na přípravě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A musel jste třeba s tím, že jste se stal poslancem, změnit svůj šatník? Ne, že byste se špatně oblékal, to v žádném případě tak nemyslím, ale třeba pořídit si nové obleky?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Tak, naštěstí oblek mám jeden.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy máte jenom jeden oblek?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Dva.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To vám nebude stačit na ty čtyři roky, jestli tam vydržíte.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já vím, že ne, já vím, že ne. Já používám tedy sak a k tomu nosím, když na to přijde, džíny a musím přiznat, že když jsem před pěti lety odcházel od policie pryč, tak jsem byl rád, že už to sako nosit nemusím, takže jsem ho dlouho, dlouho nenosil vůbec. No, a teď se to bohužel zase ta uniforma, byť trošku jiné barvy a trošku civilnějšího charakteru vrací a budu muset sako opět obléknout. Nerad.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste byl na kandidátce až na sedmém místě, to jste asi ani nepočítal s tím, že se do té sněmovny dostanete.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Nepočítal, bylo to celé tak, že jsem zkrátka v podstatě chtěl pomoct Radku Johnovi, aby v té celostátní kampani měli úspěch, protože jsem sympatizantem Věcí veřejných, no, ale dopadlo to tak, že lidé rozhodli jinak. No, a je to výzva, která se nemůže odmítnout.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Čím jste si to zasloužil?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
To je těžké. Já si myslím, že je to několikaletý asi výsledek mé práce, protože já s novináři komunikuji zcela otevřeně, zcela běžně, mé výstupy jsou v médiích pět, možná 10 let téměř pravidelně, takže lidé, kteří volili Věci veřejné, tak mě znali a znají i mé názory, znají mou osobu, vědí, co se za mnou skrývá. Nebyl jsem rozhodně neznámý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste před týdnem v České televizi řekl, že byste chtěl ve sněmovně někam, kde to bude, a teď cituji, "vonět benzinem a naftou", už je jasné, v jakém výboru zakotvíte?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ne, ne, ne, první schůze je až příští týden v úterý, to začíná, a samozřejmě bych rád do podvýboru pro dopravu, což je hospodářský výbor a nabízím Radkovi Johnovi, pokud se to stane a dostaneme ministerstvo vnitra, i spolupráci v bezpečnostní oblasti, protože jsem absolventem policejní akademie, mám titul magistra od nich a ta praxe těch 28 let v policii, ta si myslím, že se taky dá zužitkovat i tímhle směrem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A myslíte, že Věcem veřejným se podaří získat tento post?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já pevně doufám, protože my jsme hlavní, hlavní náboj Věcí veřejných je protikorupční balíček a vůbec boj s korupcí, to je hlavní věc. Stejně tak jako starostové mají hlavní náplň nebo hlavní takovou vlajkovou loď v programu to, že bude přímá volba, i když i to je program Věcí veřejných, ale prioritní, opravdu prioritní je protikorupční boj, boj s korupcí obecně a k tomu potřebujete mít nástroj, a to je ministerstvo vnitra.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A myslíte, že by tam šel opravdu Radek John, anebo třeba pan Bárta?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já si myslím, že to prohlášení bylo zcela čitelné, bylo jasně řečeno, že pan Bárta to nebude, a pokud předseda něco řekne, tak by to platit mělo, aspoň tedy v personálních otázkách určitě, takže já si myslím, že tam asi pravděpodobně půjde opravdu Radek John.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy už jste říkal v České televizi, že pokud by se získalo ministerstvo vnitra pro Věci veřejné a vy byste měl nějakým způsobem možnost Radku Johnovi radit, že byste mu radil, aby odvolal policejního prezidenta pana Oldřicha Martinů, co vám na ně tak vadí?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Osobně nic, to není osobní záležitost, to je o tom, že já si dokonce osobně myslím ,že zákony není příliš mnoho měnit, že to je spíš o tom, že policie je mnohdy neaktivní, nekoná v jasně ložených věcech, o kterých se dozví, byť z nějakého veřejného média, a o tom to je. Policie pokud není aktivní a nepracuje na plný plyn v těch věcech, které jsou jasné a ložené, tak kdo je za to zodpovědný jiný než policejní prezident v těchto případech?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A myslíte, že pokud by Věci veřejné získaly křeslo ministra vnitra, tak že by to měl pan policejní prezident Martinů definitivně sečteno?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
A tak, za sebe, za sebe, já to mluvím pouze za sebe, to je můj osobní názor.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To je mi jasné, ano, ano.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Jako nemůžu, nemůžu říct, že by to měl spočtené, to ani náhodou. Já jenom říkám, že sám za sebe bych novému ministru vnitra radil, aby policejního prezidenta vyměnil, ano. Já pro to mám víc důvodů, ne jenom ten jeden, ale jestli ho chcete slyšet.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Chci slyšet všechno.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Víte, dřív platilo pravidlo, že funkcionáři si nesmí mezi sebou rozdávat odměny, protože ty odměny jsou tak nějak určeny na všechny policisty v rámci toho útvaru, který řídí, a protože bylo jasné, že jaksi když k těm penězům můžete mít přístup, tak máte tendenci to dávat kamarádům, tak platilo pravidlo, že roční odměny policisty nesmějí přesáhnout 1,5 násobek měsíčního platu. To je dneska docela dost peněz. A několik posledních let je toto pravidlo absolutně porušováno, byť už není psané. Už se zrušilo toto nařízení, už někdy od 92. možná 93. roku a já mám informace, že dnešní funkcionáři u policie běžně dostávají až milionové odměny mezi sebou ročně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A to vidíte jako chybu policejního prezidenta, který je za to zodpovědný.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já to vidím jako jednu ze zásadních chyb, protože ti lidé potom místo aby opravdu spíš se snažili ty prostředky rozdělit těm lidem, kteří nasazují život na ulicích, kteří by měli aktivně nějakým způsobem ovlivňovat to dění v trestní činnosti a tak, tak si spíš mezi sebou přehazují peníze a na ty lidi dole se téměř nedostává.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A koho byste viděl na jeho místě, na místě policejního prezidenta místo pana Martinů?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
To bude také těžké, platí služební zákon a tam jsou přísná pravidla, kdo se může přihlásit do výběrového řízení. A já si osobně myslím, že samozřejmě by mělo proběhnout řádné výběrové řízení a ten nejlepší by měl to místo dostat. Já to být nemůžu, já to být nemůžu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To je mi jasné, že vy to být nemůžete, vy teď budete ve sněmovně, budete mít jiné starosti.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já že jsem měl reakce takové ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Že byste to měl vzít, ale to jsem nechtěla říct. Ale chtěla jsem se zeptat na jinou věc, přece jenom, jedno jméno řeknete alespoň, kdo by to mohl být?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Koho bych si uměl představit?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já bych si uměl představit pana Komorouse třeba.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To by byl podle vás dobrý policejní prezident.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Dnes, dnes policista, který sice dělá náměstka, ale v úřednické vládě, je morálně čistý a já si myslím, že by to dělat mohl on.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká dopravní expert a také poslanec Stanislav Huml ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Jak zatočit s úplatnými policisty? Budeme se ptát. Vy jste léta vedl středočeskou dopravní policii, nabídl vám někdy někdo úplatek?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vy jste třeba zažil někdy případ, kdy někdo z vašich podřízených vzal úplatek?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co jste dělal?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Propustili jsme je ty lidi na hodinu, ale byl to tedy spíš dar nějaký takového typu, že si v podstatě za to, že přehlédli přestupek u řidiče nákladního auta, vzali nějaké zboží z ložné plochy nákladního auta. Velmi nepříjemné. Zadokumentováno Inspekcí ministra vnitra tenkrát a ti lidé byli na hodinu postaveni mimo službu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A proč si myslíte, že to ti policisté vůbec dělají? Teď neberme tento konkrétní případ, ale obecně.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Obecně?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jsou málo, jsou špatně placeni třeba?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já si nemyslím, že to je o penězích. Já si myslím, že to je spíš o morálce a o tom, kdo se k policii dostane, jakým způsobem jsou prověřeni, jakým způsobem k tomu přistupují.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
O prázdninách by se měli objevit dopravní policisté, kteří budou při dopravních kontrolách používat diktafon, to by mělo podle některých zastánců tohoto nařízení zabránit řidičům, aby policistům nabízeli úplatky, pomůže to?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ty diktafony už mají prošlou záruční lhůtu, to vím určitě, protože už pět let jsou nakoupeny. A to, že se uvádí do života až teď, mě docela překvapuje, ale osobně si myslím, že diktafon nepomůže. Diktafon není řešením, diktafon může do určité míry jaksi bránit i toho policistu při zákroku, to ano, dokonce určitě znáte z filmů, že americká policie, ta natáčí celý zákrok v kameře, která je stále zapnuta za předním sklem, aby bylo vidět, jak ten zákrok probíhá, byť to nemají zřejmě se zvukem, ale to už není pak problém ten zvuk k tomu dohrát, může tedy chránit policistu, protože pokud někdo na ně zaútočí, byť verbálně nebo jiným způsobem, tak je to potom snadno dokazatelné. Ale aby ten, kdo ten záznam ovládá, tedy policista, jaksi díky tomuto přístroji se začal bát a nebral úplatky, to já nepovažuju za příliš účinné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená, myslíte si, že třeba ten policista by prostě vzal diktafon, přetočil zpátky, smazal tu nabídku toho úplatku třeba a v pohodě, že to je možné, že by to ti policisté dělali.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Třeba. Zakryje mikrofon a nebude to nahrávat v ten moment, když si o něj řekne nebo nějakým způsobem vidí, že ta akce k tomu směřuje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já jsem slyšela o jednom případu policisty, který se nenechal uplatit, tuším, že to bylo na Kolínsku, a dostal za to odměnu od nadřízených, to skoro vypadá, že to byla výjimka, kterou je potřeba odměnit za hrdinský čin. To se tak běžně berou úplatky?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
No, zřejmě se v poslední době málo stává to, že to policista oznámí, jestli mi rozumíte, jo, protože ona by to v podstatě měla být jeho úřední povinnost. Tady někdo páchá trestný čin a policista to vidí a úplně automaticky bez jakéhokoliv přemýšlení by měli rovnou napsat úřední záznam a toho člověka v podstatě zatknout a předat ho orgánům činným v trestním řízení, kteří budou konat v té věci. A to se zřejmě neděje, tak proto ta policejní mašinérie přistupuje k tomu, že odměňuje.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já, to vůbec nezávidím tomu policistovi, že dostane odměnu, ale přeci jenom mi připadá zvláštní odměnit někoho za to, že nevzal úplatek.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Tak, mně to až přijde, že se úplatkem jakoby uplácí nebo uplácí se to, že někdo koná to, co konat má. Ano, je to špatně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
V Mladé frontě Dnes jste se vyjádřil, že vidíte spíš cestu v boji s úplatky u dopravních policistů ve vytvoření speciálního týmu, který by pokusy o uplácení sám vyvolával. Jak přesně si to představujete?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já tomu říkám kontrolní nákup, protože stále ten agent provokatér mně jako přijde špatně. Já si myslím, že ať je to agent provokatér nebo policista, který koná tyto věci, které, o kterých mluvíme teď, tak by neměl sám provokovat a vyvolávat tu situaci, ale na to, aby potom soudce věřil policistům, že opravdu jsou čestní, neúplatní a že to, co říkají, je opravdu pravda, tak by policista osobně měl být schopen podstupovat testy tělesné integrity, nazývejme to tak. A potom tady musí být nějaká skupina lidí, u těch dopravních přestupků je to asi nejsnadnější, která jaksi ze zákona v uvozovkách má právo páchat přestupek, není problém, aby nadřízený přesně těm lidem řekl, kde se pohybují nebo si je odsledovat, kam jedou, a potom zkrátka zcela ze zákona a legálně překročit rychlost v obci o 20 kilometrů v hodině, bez toho, že bych někoho ohrozil samozřejmě, a potom nechat toho policistu, ať se projeví. A pokud se projeví způsobem ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená, že on by zastavil takové auto, ve kterém by jeli tady ti falešní policisté, anebo ne, praví policisté v roli toho agenta.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ano, v roli civilisty, který prostě má samozřejmě obyčejné doklady jako každý jiný, a soukromé auto.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A on by prostě zastavil to auto, řekl, pánové, nezlobte se, překročil jsem jízdu, ale tady máte 2 tisíce korun, kdybyste se neurazili.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Můžu začít smlouvat, tak jako to dělají běžní lidé. Každý z nás má tendenci, když něco provede, tak se snažit toho policistu umravnit a říkat ne, ne, ne, já nechci, to je na mě moc, zkrátka chovat se jako běžný standardní občan a nechat policistu, ať se projeví.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na druhou stranu, ale je dobré provokovat takové jednání? Nemělo by se to nasazovat jenom ve chvíli, kdy vlastně už je nějaké podezření?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já vím, já vám rozumím, to je ta kontraindikace, která zase říká, že to je možná příliš, to, co říkáme, ale pokud naše společnost už tou korupcí je prolezlá tak, jak je, tak na druhou stranu jiná cesta nevede. Bez toho se podle mého soudu v současné době nedostaneme bez problémů.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Jak trestat nebezpečné řidiče? Co pro to politici udělají? Budeme se ptát. Minulý týden rekonstruovali policisté dopravní nehodu, která se stala v březnu na dálnici D1. Všichni si určitě pamatují takový ten otřesný záběr, kdy řidič vytlačil z dálnice auto, v tom autě jeli dva lidé, vyletělo do vzduchu, několikrát se dokonce otočilo, spadlo do pole u dálnice, asi vám šel taky mráz po zádech, a vy jste viděl ledasco.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Viděl jsem to video a šel mi mráz po zádech, protože ta rychlost byla poměrně velká a ti lidé opravdu vyletěli úplně rychle do pole, měli velké štěstí podle mého soudu, že se téměř nic nestalo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Říká, ten řidič říká, že nehodu na dálnici nezpůsobil úmyslně, že šlo o řidičskou chybu, co vy si myslíte o tom případu?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Pokud mám všechny informace a bylo to před tím blikání dálkovými světly, nemravná gesta na tu řidičku, tak to už je výmluva. Úplně evidentně výmluva, byť vím, že v rámci trestního řízení to bude těžké dokazování, je to dobrá obhajoba říkat, že to byla řidičská chyba, nicméně kdo dlouhou dobu jezdí, a ten řidič nemá praxi 2 dny ani dva měsíce, mám pocit, že má dokonce několikaletou praxi jako řidič, tak víte, když máte vy větší rychlost než to auto před vámi, tak přesně víte, kdy se máte vrátit do pravého pruhu a tentokrát to bylo opravdu natvrdo. A pokud ještě k tomu došlo ke kontaktu mezi oběma vozidly, tak tam pak vůbec není o čem mluvit. Ta nehoda je plně v jeho režii.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže trest by měl být jaký?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Trest by měl být přísný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já bych to viděl hlavně na několikaletý zákaz činnosti jako nejpodstatnější trest v tomto případě, no, a pokud potom tam máme nějaké následky, byť třeba se dá posoudit i ve stádiu pokusu o ublížení na zdraví, tady to už bylo úmyslné, to nebyla nedbalostní záležitost, kdy jste něco nedobrzdila, protože najednou přišlo někde nějaké náledí, ale bylo to úmyslné vytlačení ze silnice, tak tam už by to mělo být možná i nějaký měsíc nepodmíněně odnětí svobody.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ano, není celý problém vlastně způsoben tou dálnicí D1, která není v dobrém stavu, je samá díra, samá různá objížďka, uzavírka a tak dále? Vy už jste teď v Poslanecké sněmovně, bude schůze příští týden, vy složíte slib, dáváte sobě třeba i nějaký závazek, že pohnete konečně s tím, aby se ta D1 zlepšila?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já si myslím, že v době krize D1 by neměla být prioritou, protože ať je to, jak je to, je to sice dálnice, ale dělat tam, dálnice špatná tedy tak, příliš přetížená, ale dělat tam třetí pruh, mi přijde v době krize jako krok, který není dobrým směrem. Prioritou dopravy je, určitě potřebuje pražský dálniční okruh, ten chybí, protože když vidíte ráno kolony ve všech příjezdových trasách, dálniční okruh by tomu hrozně pomohl. Jižní spojka stojí jenom proto, že není vlastně kudy tu Prahu objet jinudy než po Jižní spojce. A je to navíc provizorní řešení. Chybí zcela severovýchodní obchvat Prahy, severozápadní je ve stadiu projektové přípravy, ještě se taky téměř nekoplo, takže já osobně považuju za velkou, velkou prioritu pražský dálniční okruh, to mluvíme o dálnicích jako obecně. A D1 by nesmírně pomohlo po dobudování toho dálničního obchvatu Prahy, kdy by byla severní trasa do Ostravy, to znamená R35. Tam chybí zhruba 100, 150 kilometrů k dobudování a dá se potom v podstatě mimo místo přes Brno, jet přes Hradec Králové a potom přes Olomouc nahoru do Ostravy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ulehčit tak vlastně.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
A ulehčit D1.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Stanislav Huml je v Radiožurnálu. dvacetminut@rozhlas.cz a také Facebook.com/dvacetminut, psáno slovy, tak to jsou samozřejmě dvě adresy, kam nám posíláte své otázky, dnes pro dopravního experta a poslance Věcí veřejných Stanislava Humla. Karel z Plzně se ptá, co si myslíte i návrhu, že by měl mít chodec přednost před tramvají?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Tramvaj je kolejové vozidlo a zabrzdit na několika metrech, tak jako je to možné u osobního auta, nelze, takže já si myslím, že ta právní úprava tak, jak je teď, je správně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jaké vy máte zkušenosti s pravidlem, že má chodec přednost na přechodu? Já třeba musím říct, že přecházet na víceproudové silnici, kdy vlastně jedno auto vám zastaví, ale třeba vy už nevidíte, jestli zastaví také to auto v druhém pruhu, které jede ve stejném směru, je docela nebezpečné pro toho chodce.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Na vícepruhových komunikacích je velmi nebezpečné přecházet silnici a každému doporučuju, aby na tom, na té přerušované čáře, kde se dělí pruhy, zůstal stát a podíval se ještě jednou. Osobně bych byl pro to, aby se tyto přechody dělaly všechny se světelnou signalizací, to je na prvním místě a nejpodstatnější, a jinak je možná výhodnější ten druhý pruh zavřít před přechodem pro chodce, jestli mi rozumíte, to znamená, nechat opravdu to místo, kde je přecházení chodců, jenom aby byl jeden pruh tam a druhý zpátky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
V programu Věcí veřejných jsem se dočetla, že se chtějí rušit některé přechody na těch nebezpečných místech, podle čeho se budou vybírat taková nebezpečná místa?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ono není dobré, ani když je příliš přechodů na nějakém krátkém úseku, tam by měly být nějaké rozumné rozestupy. Je lepší, když ten chodec si, byť 50, 100 metrů někam na ten přechod dojde a lepší je nacpat peníze do přechodu a vybavit ho tak, jak má být, jak jsem řekl, světelná signalizace je nejlepší řešení, a hrozně se mi líbí, co se přechodů týče, rakouský model, právní rakouský model, tam když přijdete na kraj silnice a vystrčíte před sebe ruku a dáte jasně najevo, že chcete přecházet, tak tehdy všechny auta nekompromisně zastavují a vy teprve potom jdete. Takže když se na to podívám z pohledu řidiče, tak eliminuje se ten stav, kdy tam s odpuštěním dvě babky povídají na chodníku a vy kvůli nim zastavujete a oni vlastně přejít vůbec nechtějí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Protože si to chtějí ještě všechno doříct, co ta sousedka napekla. Ivana Králová se ptá, pane Humle, kdy i my budeme moci si dát před jízdou aspoň decku vína?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já doufám, že ne, že v českých podmínkách povolíte jedno pivo a bude se jich pít pět. Takže já jsem pro nulovou toleranci alkoholu. Na druhou stranu ten současný stav, tak jak policie postupuje, kdy používá elektronické zjišťování alkoholu v dechu a ono se tam objeví na displeji 0,01 nebo 0,02 a oni z toho dělají případ, mi přijde jako nemravné. Tam by měla být technická tolerance u těch přístrojů. Ale to neznamená, že si budeme moct dát jednu sklenku vína.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Petr z Prahy, před měsícem mi ukradli auto, šel jsem na policii a tam se vůbec netajili tím, že to auto určitě nenajdou. Čím to je? Opravdu není možné nalézt ukradené auto v Česku?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Ale lze, ty výsledky jsou docela slušné a tady přesně vidíte ten přístup policie, dopředu říká, že to nejde. Hodně se ztrácí aut, samozřejmě se i odváží některá mimo území republiky, dokonce Evropské unie, rozebírají se na náhradní díly, ano, to všechno je pravda, ale ta policie nemůže rezignovat a hodit flintu do žita a už to říkat těm lidem při tom, když to přijdou ohlásit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak co má ale takový řidič dělat tedy na té policejní služebně? Říct jim jako, vy to najdete to auto, protože já to chci?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
No, ignorovat takovéto prohlášení tohoto typu je jediná rada.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pavel z Olomouce, mám pocit, že v České republice je na silnicích strašně moc značek, je to správný dojem, nemělo by se to změnit?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Mám stejný pocit, mnohdy se reguluje rychlost z 50 na 40, a to mi přišlo nemravné už před lety. Pravda je to, že dnes jsou správci komunikací i obce samy, některé silnice patří kraji, některé státu, je v tom trošku čurbes, s odpuštěním, a aktivity typu město nebo obec bez dopravních značek se mi hrozně líbí, protože tam pak neplatí ani hlavní a vedlejší, nechává se všechno úplně volně na pravidlu pravé ruky, trošičku to zpomalí provoz, ale zbezpeční, protože na každé té křižovatce musíte přibrzdit a podívat se do prava, jestli něco nejede.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Humle, vy jste byl zvolen za stranu Věci veřejných, vy nejste členem této strany.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Nejsem

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nevstoupíte do ní?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Nevstoupím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A proč do ní nevstoupíte?

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Já chci zůstat nezávislý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale podepsal jste takový ten závazek nebo máte 7 milionů nachystáno, že byste případně zaplatil, kdybyste hlasoval jinak.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Nemám nachystáno. Ne, ne, ne, co se té smlouvy týče, já z ní mám jasno, musím tedy říct, že jsem jí dostal podepsat 3 dny před volbami, takže jsem neměl příliš času se rozmýšlet, to je taky důležitá informace. Nechtěl jsem v poslední chvíli před volbami dělat nějaké vlny, ale na druhou stranu jsem právník a znám ústavu a znám význam smlouvy a musím říct, že ta smlouva je trošku na hraně, respektive za ní. Chápu to jako pokus právníka, který se pokusil upravit korupci v politice, aby nedocházelo k přeběhlictví, to znamená nechat se zvolit za jednu stranu a pak kopat za druhou, to já taky považuju za korupci. To třeba v životě neudělám, to vím přesně, takže já jsem osobně přesvědčen, že nebudu mít problém se smlouvou, i když jsem jí podepsal s vědomím, že prostě je v rozporu s ústavou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dopravní expert, poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky, na shledanou.

Stanislav HUML, dopravní expert, poslanec /VV/:
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku vás na Radiožurnálu čekají další zprávy, Helena Šulcová přeje klidný večer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne i dalších zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnou v Rádiu na přání.

Pokud se chcete hosta Dvaceti minut Radiožurnálu na cokoli zeptat, dotaz můžete zaslat e-mailem. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: heš
Spustit audio