Stalo se tady moc a moc úrazů, říká starosta Holohlav. Obyvatelé vesnic se už těší na dokončení D11

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy stavba D11 u Plotišť

Už přes 20 let čekají na dálnici lidé, kteří žijí u hlavní silnice z Hradce Králové do Jaroměře. Půlroční zkrácení termínu dokončení D11 pro obyvatele okolních vesnic znamená, že si od aut oddechnou dřív, a to na konci příštího roku. Úleva to bude i pro řidiče. Letní reportér Radiožurnálu Ondřej Vaňura přesto našel někoho, kdo z dálnice moc nadšený není.

Nacházíme se na malé čerpací stanici na hlavní silnici z Hradce Králové na Náchod. „Poslední den a všechno budou stěhovat pryč, kvůli dálnici,“ říká pan Jaroslav. „Jsem v důchodu, ale mrzí mě to, protože jsem si přivydělal, mám to kousek do práce. My jsme ze Smiřic, tak na co mi je dálnice, stejnak budu jezdit po staré silnici,“ dodává.

Čtěte také

Tento názor je tady v menšině. Nezávislý starosta nedalekých Holohlav Miloš Malínský u silnice první třídy číslo 33 vysvětluje proč. „Tady projede přes dvacet tisíc vozových jednotek denně,“ říká s tím, že až se za necelý rok a půl otevře dálnice, tak to pro jejich obec bude znamenat velkou úlevu.

„U státní silnice máme samoobsluhu, nemáme tady semafor a stalo se tady moc a moc úrazů,“ upozorňuje.

Největší mimoúrovňová křižovatka

Za třešničky na dortu by Holohlavy do budoucna považovaly ještě protihlukovou stěnu u dálnice. „Pokládáme štěrky na větvi 1 větvi 11. Dneska večer to musí být hotové, abychom se zítra ráno mohli věnovat druhé části,“ říká hlavní stavbyvedoucí firmy Eurovia Ivo Frank, který se se svou kolegyní sklání nad plánem několikapatrové křižovatky u královéhradeckých Plotišť.

„Je to podle mých informací největší mimoúrovňová křižovatka, která bude v České republice,“ vysvětluje Frank.

Zhruba 200 metrů před námi už můžeme vidět mostní konstrukce. „Je tu šest mostních objektů, mezi mosty násypy, po kterých povede hlavní trasa dálnice,“ ukazuje. A jaké to je pracovat na stavbě, na kterou čekají tisíce řidičů?

„Nikdo z týmu, co tady pracuje, si to neuvědomuje, každý to bere jako práci. Možná to přijde, až tu dálnici zprovozníme a vyjedou na ni první řidiči. I na to se těším, až někdy za deset let tudy pojedu a řeknu si: tady jsem strávil kus života,“ konstatuje.  

Podle aktuálních plánů Ředitelství silnic a dálnic dojedou řidiči po D11 z Hradce Králové v prosinci 2021.

Hlavní stavbyvedoucí firmy Eurovia Ivo Frank
autoři: Ondřej Vaňura , prh
Spustit audio

Související