Speciál Radiožurnálu o nehodě ve Studénce

Je jisté, že za nehodu vlaku ve Studénce může řidič nákladního vozu? Jak nebezpečné jsou přejezdy v České republice? Dá se dnešní nehoda srovnat s tou ve Studénce před sedmi lety? Začíná Speciál Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Dva mrtví, 18 zraněných. Tragédie ve Studénce patří k těm nejhorším na české železnici za posledních sedm let. Prvním hostem speciálu je ministr dopravy Dan Ťok. Zdravím vás, pane ministře. Slyšíme se?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Slyšíme se. Dobré odpoledne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane ministře, když jste s kolegy z vlády dorazili dnes dopoledne na místo, jaký to byl pohled?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já musím říct, že jsem byl lidsky naprosto otřesen. Já jsem nic podobnýho neviděl, protože z toho vlaku po srážce se stala ohnivá koule, která vjela do toho nádraží. Ten vlak byl celý ohořelý a místo strojvedoucího byly v té přední části palety s plechem. Prostě já jsem si ještě na tom místě říkal, že jsme měli obrovské štěstí, že ta nehoda dopadla tak, jak dopadla, nedej bože kdyby to pendolino vykolejilo, tak vůbec nechci, nechci počítat s tím, co by se mohlo stát nebo si to představovat. Je to velká tragédie a myslím si, že musím udělat všechno pro to, aby se to už nikdy nestalo.

Čtěte také

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A co pro to uděláte, aby se to už něco nikdy nestalo? Je to vůbec ve vašich silách, pane ministře?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Je to v našich silách, postupně musíme, tento, tento přejezd u Studénky se bere jako nebezpečný, proto byl vybaven i tou kamerou, a je potřeba, abychom se takových to přímých křižování silnic hlavně s těma hlavníma tratěma zbavovali, abysme udělali mimoúrovňové křížení. My pro to máme programy. Tenhle ten, tenhle ten projekt to ještě neměl nebo tato trať to neměla a myslím si, že musíme některé kroky ve větším vybavování mimoúrovňových křížení prostě zařizovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A co se změní tedy konkrétně na tomto přejezdu ve Studénce?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já bych nerad předběhl dneska vyšetřování. My si musíme vyhodnotit celou situaci. To, co se tam stalo, stalo se naprosto neuvěřitelný nedodržování předpisů, protože před tím kamionem, tak jak jsem se doslechl od svých spolupracovníků, kteří tu nehodu vyšetřují, projely ještě dvě auta na červenou. Prostě toto jsou věci, které se nemohou tolerovat. My se musíme zamyslet, jestli ten přejezd nemůžeme zabezpečit ještě více. Prostě byla tam nebezpečná situace. Na druhé straně je otázka, co všechno ještě musíme zabezpečit proti lidem, kteří nedodržují vůbec nic, protože se ukazuje, že tady se bezprecedentně porušilo úplně všechno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nicméně polský řidič seděl v době nárazu pendolina u Studénky v kabině kamionu. To je nová informace, protože předtím se mluvilo o tom, že utekl. To je informace, kterou vy můžete potvrdit?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Tuto informaci můžu potvrdit. To, co se stalo, tak ten, to pendolino vlastně tu kabinu od toho kamionu naprosto ustřihlo a ten řidič opravdu seděl vevnitř. Podle našich, mých informací byl v šoku a teď je vyšetřován.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nicméně platí ta informace, že vjel tam na červenou, protože i to nebylo ze začátku jisté. To už, to je jisté, to už máte potvrzeno?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To, co jsem říkal, je jisté, že tam vjel na červenou. Před ním na červenou projely další dvě auta. To si myslím, že je docela zásadní, anebo závažná informace.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakou pomoc chystáte vy jako vláda pro zraněné cestující, pro pozůstalé?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Vláda, my jsme se na tom o tom ve vládě nebavili. My jsme, my samozřejmě jako ministerstvo dopravy a námi řízená organizace České dráhy a SŽDC budou prostě reagovat. České dráhy přesto, že nejsou tím, kdo by tu nehodu zavinily, tak se budeme snažit odškodňovat zraněné a hlavně pozůstalé. Budeme se samozřejmě v rámci kolektivní smlouvy a našich pravidel starat o zaměstnance Českých drah, kteří byli zraněni při této nehodě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A, pane ministře, je už jasné, kolik třeba peněz se uvolní potom na to přebudování těch přejezdů tak, aby nebylo tolik nebezpečných přejezdů na území České republiky? Máte o tom představu?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Víte, nemám úplnou představu, konkrétní bych být nechtěl. Ale my máme několik tisíc, dvou tisíc, tisíce přejezdů, který jsou nechráněný a kterýma se zabýváme. Máme na to program v rámci fondu, Státního fondu dopravní infrastruktury. A samozřejmě tyhle ty přejezdy řešíme systémově postupně. Nedá se to udělat okamžitě, ale ten tlak i touto nehodou...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A bude třeba i právě v souvislosti s touto nehodou bude nějaká schůzka třeba teď ještě v nejbližší době, kde by se něco takového řešilo?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Určitě, já to budu chtít se svými kolegy rozebrat jak zejména teda s ředitelstvím nebo s vedením SŽDC a se svými kolegy na ministerstvu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdy by taková schůzka mohla být?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
My ji budeme samozřejmě dělat v nejbližší době. Já bych ji rád ještě, abychom ji udělali do konce tohoto měsíce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok byl hostem Speciálu Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Se mnou ve studiu Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Vítejte, dobrý den.

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak my bychom mohli navázat na ty informace, které už vlastně začal o nich mluvit pan ministr, jakým způsobem se ta nehoda stala. Dají se potvrdit ty informace, že dvě auta před tím kamionem projela na červenou?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Z toho kamerového záznamu, který na tom železničním přejezdu je, je patrné, že před tím kamionem, který vjel na ten přejezd, opravdu projely auta. U toho jednoho není zcela jisté, jestli jelo na červenou. U toho druhého, které jelo do protivky, už to, že jelo na červenou, je jisté. Nicméně ten kamion, který jel, dá se říct, třetí, jako třetí auto na záznamu, tak už je jasné, že jede několik vteřin nebo možná i desítek vteřin po tom, co blikají červená světla, o tom svědčí i to, že když vjel na železniční přejezd, tak závory šly dolů. Tam ta předzváněcí doba, než ty závory začínají padat dolů, je víc než 30 vteřin.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Deník.cz s odvoláním na jednoho svědka nehody původně uváděl, že řidič přijížděl k přejezdu ve chvíli, kdy ještě blikalo bílé světlo, ale vjel na něj už, když svítila červená, začaly padat závory. Je to vůbec reálné, nebo ne? Tam už je jasné, že když on přijížděl k tomu přejezdu, že už blikala červená.

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Podle toho kamerového záznamu je jasné, že v momentě, kdy vjížděl na ten přejezd, tak už několik vteřin nebo těch desítek vteřin blikala ta červená světla, protože jinak není možné, že by ty závory spadly tak rychle dolů. Opravdu tam je ta předzváněcí doba, tedy kdy ten přejezd bliká, cinká a závory jsou stále nahoře, v délce 35 a 30 vteřin. Takže pokud by se stalo, že by řidič přijížděl k přejezdu, blikalo by bílé světlo, vjel by na přejezd, musel by tam stát minimálně půl minuty, zatímco by blikala červená světla a opravdu takhle dlouho to nebylo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Čím si vysvětlujete to jednání toho řidiče? Zkrat?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Je to těžko takhle hodnotit. Může se jednat o zkrat, může se jednat o zvykové chování. Ročně evidujeme na 180 - 200 střetnutí na železničních přejezdech. V řadě případů ti lidé si neuvědomí, že jedou na ten přejezd, nevšimnou si těch červených světel, v řadě případů jsou to však lidé, kteří když vidí červená světla a závory jsou ještě nahoru, tak si říkají, to ještě projedu, ještě mám času dost, přece závory jsou nahoře.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Je ten řidič jednoznačně viníkem té nehody?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
O vině a nevině rozhodně nebudeme rozhodovat my. To záleží na policii, případně na soudech. My budeme zjišťovat ty příčiny, co se tak stalo. Určitě budeme chtít mluvit i s tím řidičem a snažit se dopátrat, proč to tak bylo, protože pokud nebudeme zkoumat ten lidský faktor, prakticky přicházíme o možnosti, jakým způsobem zabraňovat těmto nehodám. V řadě těchto nehod je právě ten lidský faktor tím hlavním, co způsobuje tu nehodu. A můžeme ty přejezdy zabezpečovat prakticky světly, závorami. Ale pokud ten člověk se rozhodne, že poruší ten předpis, tak ty závory klidně obejde, objede a stane se nehoda.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Budete vyslýchat i ty dva řidiče osobních aut, kteří právě projeli, u jednoho je jisté, že na červenou, u toho druhého to jisté není, ale kteří právě jeli před tímto řidičem.

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Myslím si, že tady bude hlavní úloha policie, která to bude řešit minimálně jako přestupek, možná porušení zákona, protože bude mít důkazy o tom, že ti řidiči přejeli přes ten přejezd. Předpokládám, že z těch kamerových záznamů dokážou vyčíst i značky těch automobilů, takže by neměl být takový problém se k těm řidičům dostat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte informace třeba od policie, co vlastně už jim řidič kamionu stihl říct?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Zatím ještě ne. Předpokládám, že ten řidič byl v šoku a i ta výpověď dneska nebude tak zcela, zcela jasná, zřejmá. Myslím si, že bude chvílemi vypovídat možná i zmateně. Uvidíme, co se policii podařilo dneska získat. Nicméně i ta naše výpověď s tím řidičem, předpokládám, že bude v nějakém časovém odstupu, kdy budeme mít i, dá se říct, ty důkazy z těch záznamových zařízení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Mohl víc udělat strojvedoucí toho vlaku?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Myslím si, že v tomhle případě bude taky jasno o něco později, kdy budeme mít data ze záznamu z toho vlaku, protože v tuhle chvíli nevíme, kdy strojvedoucí začal brzdit, jestli měl tam nějaký vůbec čas na to, aby spatřil ten nákladní automobil a použil ty brzdy. Takže jako myslím si, že budeme, budeme moudřejší potom. Ale v takovýchto případech, kdy strojvedoucímu někdo vjede do cesty nebo vjede na přejezd, kdy on se k němu blíží, má jen velmi malou pravděpodobnost té nehodě zabránit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to přímo takhle byste to popsal i v tom úseku v té Studénce?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
V té Studénce, když jsem se díval na mapu, tak ten strojvedoucí vyjíždí z oblouku, určitě tam nějaká viditelnost je, budem určitě zjišťovat, jak dlouhá, jak velká viditelnost tam je, na jak dlouhou vzdálenost ten strojvedoucí měl možnost ten nákladní automobil vidět. Bude určitě udělána časová osa, kdy se co stalo, aby se porovnalo, kdy ten řidič stojí na tom železničním přejezdu, v které části trati se zrovna vlak pohybuje a jaká je viditelnost z této části té trati.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, zůstává stále hostem Speciálu Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Jak už jsme říkali, je to nejvážnější nehoda na železnici v České republice za posledních zhruba sedm let. Ta, která byla ještě tragičtější, se stala před sedmi lety v srpnu 2008, rovněž ve Studénce havaroval rychlík, před kterým těsně spadl část mostu. Vlak EC 108 Comenius tehdy řídil strojvedoucí Jiří Šindelář, dnes starosta obce Strančice. Vítejte, pane Šindeláři, ve vysílání Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Dobrý den.

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Dobrý den. I já vás vítám a zdravím všechny posluchače.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Šindeláři, jak vám dnes bylo, když jste se dozvěděl o takové další havárii, která se stala ve Studénce?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
No, nevěřil jsem tomu, zkrátka museli mi to kolegové v práci ještě jednou opakovat a když jsem se po nějaký chvíli vzpamatoval, tak jsem zkrátka šel, šel k počítači a pak teprv jsem uvěřil, že se něco takovýho mohlo stát.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Znáte ten úsek, kde se vlastně stala ta nehoda, myslíte, že tam třeba ten strojvůdce mohl udělat něco víc, že mohl třeba dřív spatřit ten kamion, že stojí na tom přejezdu?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Tento úsek tratě znám velice dobře. Vyjíždí se z pravýho oblouku, za kterým je přejezd, kterej už se vlastně nachází skoro ve stanici. Ten přejezd je dostatečně širokej. Řekl bych, že širokej, že by se tam ty kamiony dokonce vešly možná dva za sebou. A jsem přesvědčenej o tom, že strojvůdce měl absolutně minimální čas na to, aby vůbec mohl zaprvé jenom reagovat na to, co se děje, zadruhý určitě šáhnul po brzdě, to zabere, to zabere taky, taky nějakej čas, a než se, než se tohle to ten to pendolino jede v týhle tý rychlosti, kde teda to pendolino jezdí normálně stošedesátikilometrovou rychlostí, ten vlak ujede za sekundu 50 metrů. 3 - 4 sekundy 200 metrů je pryč a ten strojvedoucí podle mě neměl vůbec žádnou šanci tam odsud jako...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nebyla to jeho vina, byste řekl, tak alespoň z těch informací, které...

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Já bych řekl, že absolutně vůbec žádná vina.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Byl jste vy tehdy v jiné situaci? Já jenom bych připomněla, že vy jste tehdy, když jste viděl ve Studénce, jak padá ten most, zareagoval velmi duchapřítomně, ta nehoda samozřejmě byla tragická, ale říká se, že vy jste právě tou vaší rychlou reakcí zachránil mnoha lidem život. Čím vy si vlastně vysvětlujete, že jste tehdy reagoval tak klidně?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
No, víte, z pohledu laika by se to dalo brát nehoda jako nehoda. Ale z pohledu strojvůdce tyhle ty dvě nehody se absolutně nedají srovnávat. Já než jsem, než došlo ke střetu s tím mostem, tak jsem ho vlastně viděl skoro na 600 metrů, na 600metrovou vzdálenost, že ten most se řítí, že ten most se řítí k zemi. Než jsem k němu ještě dojel, tak jsem měl zhruba asi ještě 10 sekund na to, abych tyhle ty úkony zkrátka všechny udělal. To znamená, šáhnul po brzdě a tak dále. A pak ještě než jsem se dostavil do tý jako, jak bych to řekl, vystěhoval to stanoviště a dostavil jsem se do tý strojovny, abych se jakoby, no, "zachránil", tak v tý strojovně jsem ještě napočítal do šesti. Takže tam jsem zhruba taky těch šest sekund měl. Takže samozřejmě...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jsou to nehody, které se nedají vůbec vlastně porovnat.

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Nedají. Z pohledu, z pohledu strojvůdce se tyhle ty nehody nedají srovnávat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Znal jste vlastně toho strojvůdce, který dnes havaroval?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
S panem strojvůdcem jsem se znal více jak 30 let, teda známe, známe, pardon.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to byl... Známe. Dá se říct, že jste byli jednak kolegové, přátelé také?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Byli jsme kolegové, jezdili jsme na stejný trati, střídali jsme se ve službě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže byl to zkušený strojvedoucí.

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Byl to zkušený strojvedoucí, s velkejma zkušenostma.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak nebezpečné jsou podle vás přejezdy v České republice?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
No, do té míry, než řidiči poruší, do té míry, než řidiči poruší veškerý, veškerý předpisy, co se týkají silniční dopravy, tak ty přejezdy jsou podle mě bezpečný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy už byste si za lokomotivu nesedl?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže nelitujete toho, že jste udělal ten krok, odešel z Českých drah a dnes jste v politice. Je vám v politice lépe?

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
No, v politice. Já bych to u nás nenazýval jako politikou. Je to práce s lidmi, je to práce na obci. Práce jako každá jiná. A v tý otázce, jestli bych se, jestli bych se tam vrátil nebo jestli se mi stýská, samozřejmě stýská se mi, bylo to krásný povolání. Strašně rád na něj vzpomínám, ale, ale tyhle obavy prostě kdy zkrátka to vidíte, jsou horší a horší. Těch nehod na těch železničních přejezdech je, spíš stoupá, než klesá.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jiří Šindelář.

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Je to velice těžký.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jiří Šindelář, starosta a bývalý strojvedoucí, byl hostem Speciálu Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Děkuju za to. Přeju klidný den. Na shledanou.

Jiří ŠINDELÁŘ, starosta obce Strančice, bývalý strojvedoucí
--------------------
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a s námi ve studiu stále zůstává Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Jenom otázka k těm přejezdům. Myslíte, že by pomohlo, kdyby se jinak zabezpečily nebo kdyby se vytvořily nadjezdy a podjezdy?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
No, samozřejmě nejlepší přejezd je žádný přejezd, protože takový přejezd je nejbezpečnější. Pokud by byly všude nadjezdy nebo podjezdy, tak rozhodně by nehrozily střetnutí na železničních přejezdech. Nicméně tahle situace je nereálná, protože je neúměrně drahá. Jestli se podaří na koridorové trati do budoucna nahradit železniční přejezdy nadjezdy nebo podjezdy, bylo by to jedině dobře. Ale jak to bude a kolik na to bude financí, to nerozhodujeme my jako Drážní inspekce, ale to je rozhodnutí výš.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Do vysílání přizvu dalšího hosta, tím je Lubomír Šobich, starosta Studénky. Pane starosto, dobrý den.

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete nám říct, jak to vypadá v tuto chvíli na místě toho neštěstí ranního?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Já jsem na místě, už tady železničáři nebo správci dopravní cesty provádějí úpravu trolejí. Vzádu na přejezdu pracuje jeřáb na odklízení trosek kamionu a vpředu se připravuje pravděpodobně už uklízení toho havarovaného vlaku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To místo, ten přejezd je prý místem, kde lidé poměrně často riskují. Je to pravda? Má to takovou pověst u vás ve Studénce?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Já ze své zkušenosti jako obyvatele, který přes ten přejezd 30 let skoro každý den taky buď pěšky, nebo na kole, nebo autem jezdím, bych spíš řekl, že poslední dobou se disciplína těch lidí u nás zlepšila, že tam byly situace v minulosti nedávné, kdy opravdu lidi po spadnutí těch závor, když to tak řeknu, opravdu riskovali jak chodci, tak, tak cyklisté. Ale poslední dobou opravdu mohu říct, že ta disciplína se zlepšila.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Ale čím si tedy vysvětlujete, že dnes to tak nebylo, že tam vlastně projela ještě dvě auta před tím kamionem a jedno projelo stoprocentně na červenou.

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Tak pokud to zaznamenaly kamery, jak jsem z toho systému pochopil na internetu, tak je to nehorázná, nehorázné riziko těch lidí a tomu nezabráníte. A myslím si, že lidi jsou v těchhle záležitostech nepoučitelní. Někteří.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani větší zabezpečení ještě toho přejezdu by ničemu nepomohlo?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Tak já osobně si myslím a slyšel jsem ten rozhovor jeho obsah před chvílí, ten přejezd je zabezpečen na tu úroveň technickou, a to nejsem odborník, si myslím, kvalitně a dostatečně. Otázkou opravdu je vzhledem k frekvenci dopravy na železnici tady na hlavním tahu Čechy - Morava - Slovensko, zda vůbec v takovém místě křížení železniční a silniční dopravy by mělo být to křížení úrovňové. To je, si myslím, i otázka, která by měla být řešena spolu s vyšetřováním té nehody a potom se závěry k ní.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak byste si představoval...

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
K tomu vyšetřování, pardon.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
...že by potom mělo vypadat takové řešení tedy? Co by se mělo změnit?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
To řešení je, laicky řečeno, buďto nahoru nadjezdem, anebo tunelem, jo. Ale v těch místech a vůbec, tak technicky jsou dneska řešitelné všechny pomalu stavební problémy, ale otázkou je i cena a vůbec efektivita takového řešení. Jinak, jinak si to ani nedovedu jako technicky představit. Buďto nadjezd, anebo podjezd na takové frekventované trati.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A měl jste možnost třeba se o tom pobavit dnes s představiteli vlády, když přijeli k vám do Studénky?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Já jsem se s nima nepotkal, ne, že bych nechtěl, byl jsem na místě v okamžiku, který byl možný, protože mě zastihla zpráva o tom neštěstí před branami Brna, takže já jsem se na služební cestě na jednání, takže já jsem se v Brně otočil a jel jsem zpátky, ale pak už jsem se zúčastnil jenom jednání toho krizového řídícího štábu tady, který řešil tu situaci. Představitelé vlády už byli mimo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi ještě, pane starosto, jak reagují na tu nehodu lidé u vás ve městě? Jak to...

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Tak hovořil jsem a potkal jsem spoustu lidí. Každému to proběhne v hlavě, každý například skoro položí otázku, proč zrovna u nás. Lidi, lidem to není lhostejné. Myslím si, že i my v orgánech obce budeme reagovat potom nějakým uctěním památky, ale to, že to je u nás, prostě to má své příčiny, které vyšetří vyšetřování a s kterými, které mi neovlivníme, že ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Člověk si řekne, jak je možné, že zase ve Studénce? My jsme mluvili třeba na místě s lidmi naše reportérka a ti říkali, Studénka, to je snad magnet na nehody. Čím vy si to vysvětlujete?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Tak určitě to není nějakýma nadpřirozenýma silama. Ale je to tou možností, tou pravděpodobností, která tady zrovna v tomto inkriminovaném místě je. Je to, tady denně ty závory jsou spuštěny víc jak stokrát, si myslím, projíždí tu stovky vlaků denně. Takže ta pravděpodobnost, že to vznikne zrovna u nás technická, vyloženě je, asi, asi i u nás je větší než někde na nějaké regionální trati, kde projede nějaká drezína, já nevím, padesátkou dvakrát dopoledne a dvakrát odpoledne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane starosto, informace o tom, kdy bude obnoven provoz, máte, či nikoli?

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Teď jsme se tady bavili, poslední informace byly od zástupců i železnice, že zhruba, nechci hovořit za ně, ale ta informace, kterou mám já, je půlnoc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže o půlnoci by už mohly potom...

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Možná.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
...vlaky možná jezdit. Uvidíme. V tuto chvíli děkuji starostovi Studénky. To byl Lubomír Šobich. Děkuju za to, že jste si udělal čas pro Radiožurnál a pro Český rozhlas Ostrava.

Lubomír ŠOBICH, starosta města Studénka
--------------------
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, zůstává stále hostem tady u nás ve studiu. Můžeme odhadnout, jak dlouho tedy teď bude trvat to vyšetřování, kam povedou první kroky třeba právě Drážní inspekce?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Vyšetřování si myslím, že se povede několik měsíců, protože bude muset být, budou muset být provedeny analýzy jednotlivých záznamových zařízení, a to podrobné analýzy, budou muset být vyslechnuti ti zainteresovaní, zúčastnění, kteří tam jsou, kteří mají k té mimořádné události co říct. A samozřejmě budeme k tomu zpracovávat závěrečnou zprávu, kde bychom chtěli shrnout všechny ty výsledky, které zjistíme a která bude samozřejmě veřejná a každý si bude moct přečíst, co k čemu jsme došli a jaké byly příčiny té nehody.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte vlastně vy informace o zraněných? Jenom kusé možné.

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Máme kusé informace o zraněných. Podle našich informací, které poslední mám, tak je, že těch zraněných je celkem 18, protože došlo tam ještě teda k doplnění dalších dvou lidí, kteří necestovali v tom vlaku, kteří byli dělníci u trati, a navýšil se nám počet zraněných ve vlaku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak je to s hmotnými škodami? To je ještě možná údaj, který dlužíme našim posluchačům. Vím, že odpoledne se mluvilo o tom, že ta škoda je 90 milionů korun, ale vy jste potom upřesňovali, že nakonec je vyšší. Kolik tedy v tuto chvíli?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Přesně tak. Po tom prozkoumání toho vlaku došlo k navýšení škod z 80 tisíc, z 80 milionů na vlaku na 150 milionů na tom vlaku, takže celkově ty škody dosahují téměř 160 milionů korun.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A to je podle vás už číslo, které je konečné, nebo ještě se může nějakým způsobem změnit?

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Ještě při komisionální prohlídce může být ten stav toho vlaku přehodnocen a ty škody můžou být samozřejmě ještě navýšeny.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, uzavřel Speciál Radiožurnálu a Českého rozhlasu Ostrava. Díky za to, na shledanou.

Martin DRÁPAL, mluvčí Drážní inspekce
--------------------
Mějte se hezky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A na Radiožurnálu vás čekají v tuto chvíli další zprávy.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.