Soud řeší spor o sesuv půdy na dálnici D8. „Pravdu se nikdo dozvědět nechce," říká Miloslava Pošvářová

1. srpen 2017
Miloslava Pošvářová

Sesuv půdy v roce 2013 zbrzdil a prodražil dokončení dálnice D8. Soud nyní začal řešit spor, na straně žalobce stojí dvě státní organizace, Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty, žalovaným je soukromá společnost Kámen Zbraslav. Stát je přesvědčen, že za sesuv půdy může těžba, a chce proto po majiteli lomu zhruba miliardu korun.

Přelíčení na obvodním soudu pro Prahu 5 trvalo jen asi dvacet minut, pokračovat se bude asi až v říjnu. Stát navrhl, aby se k procesu jako vedlejší účastníci připojily firmy, které dálnici projektovaly a stavěly.

Takový krok podle stavební expertky a bývalé ředitelky Úseku kontroly kvality staveb na ŘSD Miloslavy Pošvářové situaci jen komplikuje. „Ministerstvo dopravy, které má řídit ŘSD, by mělo především objektivně zkoumat zavinění jednotlivých účastníků,“ vysvětluje.


Vypadá to, že tady je někdo v pozadí, kdo koriguje jak ministerstvo dopravy, tak ŘSD. Měl být zadán audit a že se to nestalo, svědčí o tom, že se pravdu nikdo dozvědět nechce.Miloslava Pošvářová

Zásadní je také podle ní skutečnost, že ministr dopravy a potažmo ŘSD musí jako správný hospodář řešit zavinění a škodu, která vznikla. „Není možné, aby to platili daňoví poplatníci,“ vysvětluje s tím, že je zajímavé, jakým způsobem se všechny procesy protahují a zkoumání viníků se oddaluje.

Zároveň připomíná, že nikdy není stoprocentní vina nebo nevina, vždy se na tom podílí nějakým procentem všichni účastníci výstavby. „Tady ale není snaha to rozklíčovat a pojmenovat, vzít si jednoho účastníka vedle druhého a zabývat se stavbou,“ vysvětluje Pošvářová.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.