Smích je všude stejný. Cimrmanovské publikum se směje často, krásně a chytrému humoru, usmívá se herec Táborský
Čtyřikrát se hlásil na DAMU. Uznávaný herec, dabér a také režisér Miroslav Táborský má nezaměnitelný hlas, projev i mimiku. Vystudoval kromě herectví také fyziku, dnes hraje v několika pražských divadlech. Momentálně ho diváci televize mohou vídat v cestopisu Stopy Járy Cimrmana. „Hraju tam zvědavého cimrmanologa amatéra,“ přibližuje herec. Jaká představení ho čekají v létě? A jak vzpomíná na své mladší spolužáky z DAMU?
Jak se herec dostane k režírování? Je to tak, že se k režii doslova prohraje?
Ne, to vzniklo náhodou. Pravda je, že jsem vždycky do všeho kibicoval. Protože mám původně technické vzdělání, radil jsem osvětlovačům, zvukařům a celé jevištní technice. Ale bylo to také tím, že mám rád divadlo komplexně. Vnímám ho. Vnímám, jak by měla vypadat světla, jak by měla fungovat dekorace a podobně, přece jen je právě na tom herec závislý, hodně ho to ovlivňuje.
Čtěte také
Moje režisérské pokusy vznikly nenápadně. Divadlo v Řeznické je malé a potřebuje šetřit a paní ředitelka mi nabídla, jestli bych to nezrežíroval a rovnou v tom nezahrál. Režie je v tomto případě uložená do herectví, nedá se tam moc kouzlit. Takže jsem se snažil pracovat co nejvíc na charakterech a na dialogu a to pro mě bylo cenné, hodně jsem se přiučil.
Na DAMU jste se čtyřikrát nedostal, takže když vás vzali, byl jste v ročníku s mladšími spolužáky, jako byl Martin Dejdar nebo Simona Postlerová. Jak jste zapadl?
V tom byla potíž. Mně bylo o pět let víc a mezi osmnáctým a třiadvacátým rokem je rozdíl. Oni dělali věci, které já už měl za sebou, a ve chvílích, kdy jsem se je tedy snažil napodobit, abych zapadl, jsem byl trapný. Z toho vznikal stres a napětí.
Abych na DAMU zapadl, napodoboval jsem mladší spolužáky. Nešlo mi to a málem mě vyhodili...
A výsledkem bylo – a to mi přiznal pan Spáčil až po letech – že přemýšleli, jestli mě po prvním ročníku nemají vyhodit. To byste mě asi zabili, řekl jsem mu. Ale já jsem byl opravdu v křeči, špatný, nedařilo se mi. Začalo se to lámat až později.
Jedna posluchačka se někde dočetla, že jste instruktor lyžování, je to pravda?
Byl jsem.
A není to tak, že když jste jednou instruktor, jste jím navždycky?
Myslím si, že v tomhle případě to není doživotní. Já jsem byl instruktorem v době, kdy se lyžovalo stylem, který můj syn později nazval oldtimer. Ještě nebyly carverové lyže, ale rovné a dlouhé a jezdilo se trochu jinak.
To bylo ještě na Pedagogické fakultě, kde jsem studoval fyziku a základy techniky. Hned zkraje roku jsem si udělal instruktorské zkoušky a už se svým ročníkem jsem jel na lyžařský výcvik jako instruktor.
Směje se cimrmanovské publikum jinak než v jiných divadlech, ve kterých účinkujete?
Čtěte také
Smích je všude stejný, ale směje se tam velmi často a krásně. A kolikrát jsou to až demonstrativní večery. Hlavně na zájezdech, tam ještě přibývá asi vděčnost lidí, že jsme za nimi vyrazili z Prahy, takže se to ještě zesiluje. A mám pocit, že se smějí velmi chytrému humoru.
Jsou náznaky, že by někdo z Cimrmanů řekl ,končíme‘?
Nemluví se o tom. Je to takový vykřičník, který visí někde ve vzduchu, a chodí se okolo.
Jaká je jeho role v cestopisu České televize Stopy Járy Cimrmana? A jaké to je uráčkovat celé představení? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Svěrák: Všichni jsme cítili, že po Láďově odchodu už nikdy nebude Divadlo Járy Cimrmana celé
Tři roky po smrti Jiřího Šebánka odešel 6. června 2010 do pomyslného českého nebe i Ladislav Smoljak.
-
Dokud postava nemá správné jméno, nedokážu psát. Inspiruji se i na hřbitovech, říká Zdeněk Svěrák
„Moje první texty byly pro dechovku. Jedním z prvních byla píseň Mám ráda hajnýho. K popu jsem se dostal až později,“ vzpomíná na své textařské začátky Zdeněk Svěrák.
-
Na matfyzu jsem byl bohém, na DAMU intelektuál, vzpomíná...
Kdysi prohlásil, že herec prodává svůj stín. A v rozhovoru s Lucií Výbornou k tomu dodává: „Herec prodává svůj výkon, a když se mu daří, stává se společenskou věcí.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.