Slevy, výprodeje a taky klamavé obchodní praktiky
Nekupte to, když je to ve slevě – řeknou si možná mnozí, když v obchodech narazí na výprodeje. Ve snaze nalákat zákazníky však někteří prodejci sahají bez skrupulí ke klamavým obchodním praktikám i chytrým psychologickým tahům. Jak se bránit? Jak pozná spotřebitel, že to na něj obchodník jen zkouší ve snaze prodat? To vám poradíme s Martinou Vernerovou z poradenské linky sdružení TEST.
Spotřebitel často dost dá na výši slevy, ale pak mnohdy až dodatečně zjistí, že uvedená sleva neodpovídá. Stává se to často a je potom zpětně po nákupu ještě nějaká možnost, jak získat slevu uvedenou na visačce?
„Určitě ano, čím dřív si budete stěžovat, tím větší ta možnost je. Vzhledem k tomu, že se prodejce dopustil správního deliktu, hrozí mu poměrně vysoká pokuta, pokud by se to dozvěděl dozorový orgán. Takže velice pravděpodobně uspějete.“
Jaké jsou další nekalé praktiky ze strany obchodníků, se kterými se člověk při výprodeji a slevách může setkat?
„Prodejci třeba často kalkulují s tím, že si zákazník není schopen spočítat rychle z hlavy procentuální slevu. Nebo s tím, že když máte víc položek, například u potravin, nevšimnete si, že na platebním dokladu je cena původní a nikoliv ta snížená. To, na co jsem vysazená a co se mi opravdu nelíbí, je častý trik, že se sice sleví, ale krátce předtím byla cena krátkodobě uměle vysoce navýšena. Takže je ta cena nakonec stejná nebo dokonce vyšší, než byla předtím.“
Jak je to s možností reklamace zboží zakoupeného ve výprodeji nebo slevě?
„V zásadě se to vůbec nijak neliší od reklamace zboží nezlevněného. Jediným rozdílem je, že si samozřejmě nemůžete stěžovat na tu vadu, pro kterou byla zakoupená věc zlevněna.“
A co když si spotřebitel koupí v běžném obchodě poškozené zboží, se závadou je seznámen, ale doma zjistí i další závady, na které nebyl upozorněn? Má v tomto případě právo na reklamaci nebo peníze?
„Prodejci nemohou paušalizovat, i když k tomu mají často tendenci. Například nesmí tvrdit, že na poškozené zboží nemáte vůbec žádnou záruku. Opravdu jedinou výjimkou je pouze ta vada, pro jakou bylo zboží zlevněno, a ta by měla být vyznačena na platebním dokladu. Tím se můžete bránit, a když tam nic vyznačeno není, můžete si v podstatě stěžovat na cokoliv.“
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ukrajina chce používat protipěchotní miny. Zelenskyj schválil odstoupení od Ottawské úmluvy
-
Ekonom: Češi by mohli brát o 20 procent víc. Tak bychom byli na poměru mezd a HDP jako v Německu
-
Jih Evropy sužuje vlna veder. Španělsko hlásí červnový rekord, teplota dosáhla 46 stupňů
-
‚Zachování národa?‘ Rusko vede tichou kampaň proti potratům, chce ovládnout občany