Šéf Českých drah Kurucz po osmi měsících ve funkci skončil
Dozorčí rada odvolala předsedu představenstva Českých drah Daniela Kurucze. Na jeho místo byl zvolen dosavadní člen představenstva Pavel Krtek. Dopravce o tom informoval v tiskové zprávě. Na odvolání předsedy představenstva ČD podle zákulisních informací dlouhodobě tlačil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), který s výměnou šéfa drah letos v srpnu na první pokus neuspěl.
„Dozorčí rada shledala, že dlouhodobě nefunguje komunikace mezi předsedou představenstva a vlastníkem," informoval předseda dozorčí rady Českých drah a náměstek ministra dopravy Milan Feranec a doplnil:
"Jsme přesvědčeni, že pan Krtek je zárukou pozitivní změny a zároveň je v jeho osobě zachována kontinuita současného vedení. To považuji za důležité zejména s ohledem na problémy, které vznikly v minulosti a které vedení Českých drah dnes řeší."
Začátkem září přitom dnes už bývalý šéf drah Kurucz na Radiožurnálu tvrdil, že určitě neskončí. „Já bych spíš řekl, že je potřeba se podívat na výsledky firmy. Jestli mám být hodnocen jako manažer firmy, tak si myslím, že ty výsledky nejsou špatné,“ mínil tehdy.
Šéf železničních odborářů a člen dozorčí rady Českých drah Jaroslav Pejša uznává, že výsledky společnosti jsou lepší, než byly vloni.
„Ale důvod odvolání se týká nedostatečné komunikace mezi vedením ČD a ministerstva dopravy, což už bylo dál asi neudržitelné. České dráhy jsou stoprocentně vlastněné státem, stát v tomto zastupuje ministerstvo dopravy, komunikace s vlastníkem je velmi důležitá,“ řekl.
Kurucz: Kvůli výsledkům to určitě není
„Pan Prachař to řekl celkem jasně. Špatná komunikace s ministrem, tak to bylo řečeno. Mám silný pocit, že jsou to osobní antipatie. O tu změnu usiloval pan ministr už delší dobu,“ komentoval své odvolání Kurucz.
„Nicméně výsledky Českých drah jsou velmi dobré, výrazně lepší než loni, takže kvůli tomu to určitě není. Myslím, že jsme odvedli velmi dobrou práci,“ doplnil s tím, že nucený odchod z funkce nepovažuje za prohru.
„Rozhodně za mnou zůstává připravená strategie do roku 2020. Velikánský krok kupředu jsme udělali z hlediska prodeje nádraží státní organizaci SŽDC. Velmi výrazně jsme modernizovali za relativně nízkých nákladů naše vozidla, takže jsme určitě zvýšili kvalitu cestování. Také jsme získali již téměř prohranou zakázku na deset let na linku Praha-Hamburk,“ vypočítal.
Ministr dopravy se o odvolání snažil už v srpnu
Podle zákulisních informací na odvolání Daniela Kurucze tlačil ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO.
„Pan ministr se jednání dozorčí rady ani nezúčastnil a rada dospěla k tomuto řešení. Problém byl třeba kolem převodů nádraží a tak dále, kdy si ministerstvo představovalo spolupráci s Českými drahami asi trochu jinak,“ reagoval Pejša.
Antonín Prachař se o odvolání Daniela Kurucze přitom pokusil už v srpnu. Už tehdy mu prý vytýkal zejména tři věci. „Nedostatečnou reakci na výsledky ratingu agentury Moody´s a předložení strategie pro dozorčí radu, nikoli pouze pro ministra dopravy,“ popsal ministr.
„Dále oblast převodu nádraží na Správu železniční dopravní cesty, kde na doporučení Evropské komise měl být posudek takzvanou výnosovou metodou, a tady jsem viděl také určité prodlevy. A v neposlední řadě třetí věc, kterou jsem už veřejně prezentoval, oblast vypořádávání developerských projektů, zejména Masaryk Station Development,“ vysvětlil a dodal:
„A pochopitelně pokud nefunguje úplně komunikace mezi zástupcem akcionáře, tedy státem, a předsedou představenstva, logicky to vyústilo v to, že dozorčí rada shledala návrhy státu opodstatněnými a na dnešním zasedání přistoupila k odvolání jednoho člověka, tedy představy představenstva.“
Podle experta na železniční dopravu a také jednoho z bývalých šéfů Českých drah Emanuela Šípa proběhla změna příliš rychle. „Je těžké hodnotit kvality pana Kurucze, když ve své funkci strávil pouhých osm měsíců. Za tu dobu s tím nic neuděláte,“ uvedl.
„Já si osobně myslím, že jeho odvolání je jen dalším prodloužením nestability jak v Českých drahách, tak celém resortu dopravy. Bylo by na čase, aby se poměry v resortu konečně stabilizovaly a ministerstvo dopravy po několika letech zmatků zase začalo hrát svoji koncepční a strategickou roli,“ doplnil.
Dozorčí rada volila do představenstva
Nástupcem Kurucze bude Pavel Krtek, který byl doteď členem představenstva, dříve působil ve firmě Unipetrol.
„Nový šéf ČD může přinést jak lepší komunikaci s vlastníkem, tak i kontinuitu současného vedení, protože dosud působil v představenstvu. Pan ministr od něj očekává stabilizaci Českých drah a další kroky k ekonomickému rozvoji největšího tuzemského dopravce,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Do představenstva společnosti dnes dozorčí rada rovněž zvolila Ludvíka Urbana, který od května zastává v národním dopravci nově zřízenou funkci náměstka pro regionální integraci a předtím byl ředitelem krajského centra ve Zlíně.
V představenstvu bude Urban zastávat post místopředsedy. Pátým členem představenstva zvolila Romana Štěrbu z odboru strategického controllingu.
Krtek je už čtvrtým ředitelem Českých drah za poslední rok. Dráhy řídil od poloviny února, předtím ve společnosti působil jako výkonný ředitel pro provoz a techniku. Od července 2013, kdy exministr dopravy Zdeněk Žák prosadil odvolání dlouholetého generálního ředitele drah Petra Žaludy, zasedal rovněž v představenstvu.
Před působením v Českých drahách Kurucz dva roky pracoval jako šéf pardubické firmy Synthesia, která je součástí koncernu Agrofert nynějšího ministra financí a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše. Právě hnutí ANO nominovalo do vlády nynějšího ministra dopravy Prachaře.