Samo přijede, samo doveze. Brno by brzy mohly brázdit autonomní kurýrní vozy
Objednáte si balík a auto vám ho zaveze až domů nebo třeba do práce. To je dnes už celkem běžný scénář. Podle brněnského start-upu Bring Auto by už ale brzy za volantem vozu nemusel sedět řidič. Verzi mobilního zásilkového boxu – zatím ještě s řidičem – už můžete potkat v ulicích Brna.
Jízdu autonomních vozidel po veřejných komunikacích česká legislativa zatím neumožňuje. Bring Auto proto svůj doručovací systém testuje pomocí malého elektromobilu s řidičem.
„Abychom si vyzkoušeli, jak to přijmou zákazníci, udělali jsme jakousi fázi 1 – malé autíčko, které řídí řidič, ale už je to krabice plná boxů,“ popisuje zakladatel Bring Auto Jan Najvárek.
Oběd až ke dveřím
Zákazník, který si objedná například jídlo, dostane esemeskou PIN kód pro vyzvednutí objednávky. Jakmile přijede vůz, zákazník zadá kombinaci čísel na displeji své schránky, ozve se cvaknutí a box se zásilkou se otevře. Řidič tedy vůbec nemusí vystupovat z auta.
Elektromobil má v zadní části velký box s celkem dvaadvaceti různě velkými schránkami. V současnosti rozváží například obědy, do největších schránek se ale vejdou i objemnější balíky.
„Právě domlouváme spolupráci s e-shopem, který se specializuje na tenisové zboží – rakety, tenisové míčky a další,“ doplňuje za Bring Auto Andrea Najvárková.
Čas jako konkurenční výhoda
Autonomní vozítko vyvíjí Bring Auto se svým sesterským start-upem Roboauto. Podle Jana Najvárka by mělo vyřešit jeden z hlavních problémů takzvaného last mile delivery, tedy doručování přímo k zákazníkovi.
Čtěte také
„Kurýr dnes až osmdesát procent času neřídí, ale hledá zákazníka. Díky tomu, že zákazníka tak trochu donutíme přijít k autu, tento ztrátový čas optimalizujeme. Teoreticky bychom tedy mohli být až třikrát výkonnější než řidič,“ doufá zakladatel start-upu.
Budoucnost je otevřená
V pilotním provozu vozítka s řidičem si Bring Auto testuje hlavně interakce se zákazníky. Zatím se start-upu podařilo optimalizovat předání zásilky natolik, že na místě čeká mobilní box v průměru jen tři minuty.
Autonomní verze Bring Auto by mohla kromě rozvážení zásilek fungovat taky jako mobilní prodejní stánek nebo hlídkové auto. V návaznosti na pandemii koronaviru ale start-up uvažuje i nad další verzí.
„Auto by mohlo pomocí ramene dezinfikovat chodníky, sklady. Uveze 500 kilogramů, takže vydrží pracovat dlouho,“ doplňuje Jan Najvárek.
Související
-
Auta čeká ještě několik úrovní vývoje. Budou skutečně někdy samostatná?
Jak si představujete jízdu po dálnici za 10, 20 let? Někoho napadne, že se bude spíš nad ní létat, jiný se třeba nechá svým autem odvézt bez řízení. A nebo se nic nezmění?
-
Jak naprogramovat samořiditelná auta pro situace, které nemají řešení?
Zachráníte kočku, nebo babičku? Ženu, nebo muže? Vědci z amerického Massachusetského technologického institutu sestavili několik katastrofických scénářů pro dopravní nehodu
-
Nebojme se robotů-vojáků. Stejně jako autonomní auta ušetří lidské životy, věří Daniel Statman
Válečné drony nebo autonomní roboti-vojáci můžou udělat chybu – to ale i člověk, říká izraelský odborník na teorii spravedlivé války. Proč podle něj můžou ušetřit životy?