Rozhovor s ředitelem VZP Pavlem Horákem

Dobrý podvečer, je tu závěrečných Dvacet minut Radiožurnálu v tomto týdnu, dobrý poslech vám přeje Martin Veselovský. Vrchlabská německočeská horská nemocnice válčí se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a potažmo i s ministrem zdravotnictví Julínkem. I tak by se dalo interpretovat vytrvalé nevybírání regulačních poplatků od lidí mladších osmnácti let, byť to odporuje zákonu. Ředitel vrchlabské nemocnice Dryml potměšile uspořádal televizní představení s kontrolory VZP, aby je nakonec do svých účtů nepustil a celému světu rozhlásil, že u něho se prostě poplatky vybírat nebudou. A to vše pod údajně humánní myšlenkou, že je neetické vybírat po třiceti korunách od mladých lidí a rodičů dětí. Pokuta, která mu za takový postoj hrozí, není děsivá, pouhých padesát tisíc korun. Jak vlastně funguje vybírání regulačních poplatků po dvou měsících a sedmi dnech od jejich zavedení? Ušetřili jsme tím něco nebo poplatky jen vysávají mladé rodiny a seniory? Odpovídat dnes bude ve Dvaceti minutách ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Pavel Horák. Dobrý den, vítejte v rozhlase.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek na počátku letošního roku v té chvíli, kdy byl systém regulačních poplatků zaváděn, Českému rozhlasu 6 odpovídal na otázky, které se toho systému týkaly, takto:

Tomáš JULÍNEK, ministr zdravotnictví /ODS/ /ukázka/:
Pořád je potřeba opakovat, proč jsme ty poplatky zavedli. Vždyť my přece bojujeme proti plýtvání, proti tomu, že lidé nesmyslně, a zvlášť staří lidé nesmyslně pojídají obrovské množství léků a že je vyhazují do odpadků. A my chceme ušetřit tyto peníze na vážné choroby.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak tolik Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví za ODS, z počátku letošního roku, jaký je efekt z vašeho pohledu coby ředitele VZP vybírání těch regulačních poplatků?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tak na nějaké podrobnější vyhodnocení je ještě brzo, protože máme vlastně údaje za první měsíc ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ano.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
... protože zdravotnická zařízení nám ty vybrané poplatky a doplatky vykazují s určitým zpožděním, nicméně určitě ty předpoklady pro to, aby se splnilo to, o čem mluvil pan ministr, tu jsou, protože už z těch prvních dat víme, že významně poklesla spotřeba léků na recept, těch, které současně mohou být vydány i bez lékařského předpisu, takže ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Můžete mi, pane řediteli, jen říct, co to znamená významně, poklesla o padesát procent, poklesla o dvacet procent?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Je to určitě o desítky procent, ten jeden měsíc se nedá hodnotit třeba s loňským prvním měsícem, protože loni na konci roku došlo k tomu, že se lidé předzásobili léky, ten efekt se určitě zas projevuje v nižší spotřebě léků v lednu, v únoru, takže to nelze hodnotit exaktně nebo rozumně vyhodnotit ten první měsíc.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jinak řečeno, abychom tomu správně rozuměli, vzhledem k tomu, že se lidé loni v zimě předzásobili léky, tak není vyloučeno, že ona spotřeba, kterou už jste tady popsal, snížená spotřeba v lednu, prostě zpátky se dostane k nějakému standardu, normálu?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ono se to dá odlišit tím, že poklesla spotřeba všech léků v tom lednu a tam je vidět ten efekt toho předzásobení, nicméně ta struktura, to znamená, že mnohem více pokleslo, poklesl předpis léků těch, které současně mohou být i vydány bez lékařského předpisu, tak ten je mnohem významnější než ten, tento pokles, takže je evidentní, že to zafungovalo, ale říci, jestli je to třicet procent, nebo dvacet procent, to v tuhle tu chvíli nemohu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Bude to přes padesát procent? Ani to nemůžete říct?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
To si nedovolím spekulovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, zeptám se ještě nebo jinak, zůstaneme u peněz, protože pravděpodobně u nich vše začíná a končí také u regulačních poplatků, co děláte nebo co budete dělat s penězi, které díky výběru regulačních poplatků zbudou a jestli vůbec nějaké zbudou?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tady je třeba říct, že všechny poplatky a doplatky jsou příjmem zdravotnických zařízení, pojišťovna je nedostane, nevybírá a naopak my počítáme především s tím, že budeme vracet nad limit pět tisíc korun těch započitatelných poplatků a doplatků, na které počítáme zhruba s miliardou korun, takže v té první fázi my z těch relativních úspor, které, ke kterým, doufám, dojde zejména v té lékové oblasti, tak musíme uhradit to, co budeme vracet nad limit a budeli ten efekt větší, to se ukáže.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane řediteli, je samozřejmě evidentní to, co říkáte, že vy byste v podstatě neměli dohlédnout na to, kolik těch peněz zbude díky výběru regulačních poplatků, na druhou stranu je vůbec někdo schopen evidovat a spočítat, jestli to budou ony zmiňované čtyři miliardy nebo víc potom toho kompletního výběru během roku?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tak v tuhle tu chvíli z těch údajů, které mám, tak třeba naši pojištěnci zaplatili za ty poplatky a započitatelné doplatky zhruba tři sta padesát milionů korun v tom stávajícím období, nenulový účet má zhruba tři miliony našich klientů, my máme šest a půl milionu klientů dohromady, takže vlastně už za ten první měsíc je vidět, že jaká je u nás ta spotřeba zdravotní péče, že vlastně u třech milionů našich, našich pojištěnců je nějaký pohyb na těch účtech. Pokud to extrapolujeme na těch dvanáct měsíců, tak zhruba ty, ty počty vycházejí a ty předpoklady se potvrzují.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jinými slovy to, že jen vaši pojištěnci zaplatili na regulačních poplatcích za leden tři sta padesát milionů korun, znamená, že někde mezi lékaři a zdravotnickými zařízeními je těch tři sta padesát milionů korun rozvrstveno?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ano, samozřejmě, to znamená, že těch tři sta padesát milionů korun ta zdravotnická zařízení vybrala a byly to peníze, které jsou nad jejich běžné příjmy, to znamená, my jsme v loňském roce, když jsme vyjednávali o cenách zdravotní péče, tak tam nebyla řeč o doplatcích, poplatcích, tam se vyjednávalo navýšení cen, navýšení úhrad bez ohledu na to, zdali poplatky budou, nebo nebudou, takže těchto tři sta padesát milionů za jediný měsíc znamená vyšší příjem zdravotnických zařízení.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jen připomínám, že hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu je Pavel Horák, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny. Když se ještě vrátím k tomu, co říkal na počátku roku pro Český rozhlas Tomáš Julínek, ministr zdravotnictví, tak on také říkal: "My chceme ušetřit tyto peníze na vážné choroby." Z toho se dá tedy odhadnout i z jiných jeho vyjádření, že by, řekněme, ty čtyři miliardy, berme to jako pracovní částku, která, které by měly být z výběru regulačních poplatků, že by měly jít na léčení vážných chorob, na velice náročné, drahé operace a tak dále, a tak dále. Je to vůbec možné předpokládat?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Možné to je, my jsme teďka dostali do rukou nástroj, poprvé vlastně v historii je pacient určitým způsobem zainteresován, sice, dejme tomu, malou částkou, na spotřebě zdravotní péče a je tam i zpětná vazba vůči pojišťovně. V první chvíli tím, že my vracíme ty přeplatky, pokud jsou příliš vysoké, ale současně třeba poprvé v historii máme informace o tom, kolik pacienti doplácejí v lékárnách a jaké skutečné ceny těch léků platí, protože v minulosti jsme měli informace pouze o úhradách, čili to, co my jsme platili ze zdravotního pojištění, dnes my víme, za kolik se ty léky prodávají, toho můžeme využít v cenových jednáních s výrobci a distributory léčiv, takže my jsme dostali do rukou nástroje, které, pokud využijeme, což znamená jak určitě v té lékové politice ve sjednávání výhodnějších podmínek, směřování úhrad tam, kde se jedná skutečně o závažné onemocnění, tam jako příklad bych užil ty naše dohody s výrobci léků v oblasti onkologie, mimořádně nákladné péče, kde my platíme naopak evidentně víc, než bychom platili, kdyby jenom se každý rok přidávaly ty procenta běžná k těm úhradám, takže tam my platíme výkonově, nikdo už dneska, žádné zdravotnické zařízení se nedostane do problémů díky tomu, že by poskytlo mimořádně nákladnou léčbu našemu pacientovi, takže my musíme ale samozřejmě ty, ty, ty nástroje, které v ruce máme, využít, což znamená i někde změnit mechanismy úhrad, opustit paušály, opustit v některých oblastech kapitační platbu, začít hradit skutečnou péči a my bychom chtěli nebo máme naprosto jaksi jasno v tom, že chceme hradit výsledek léčby, my už máme jeden, jeden takový model, kdy hradíme léky v případě, že vyléčí onemocnění, že s tím výrobcem je dohodnuto, že ta úhrada proběhne jenom tehdy, když ten lék zabere, což se týká mimořádně nákladné péče, ale chceme i v primární péči u gynekologů, u praktických lékařů domluvit systémy úhrad, kdy my, kdybychom my platili za výsledek, to znamená za poskytnutou prevenci, za odhalení onemocnění, za jeho včasnou léčbu a teď ještě nám chybí druhý nástroj, a to je přímo smlouva s tím naším klientem, abychom my měli smluvní vztah, pojistku nebo aby náš klient měl pojistku u Všeobecné zdravotní pojišťovny, kde by se definovaly na jedné straně jeho povinnosti, ale také práva a také to, že by si mohl třeba i vybrat z těch pojistných produktů ten, který mu lépe sedí, s vyšší, nižší spoluúčastí, s větší, menší volností a podobně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom, abychom tomu lépe rozuměli, když říkáte váš klient, tím myslíte pojištěnce.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tím myslím pojištěnce, ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že se chystá nějaký systém, který by /nesrozumitelné/ předefinování veškerých smluv o veřejném zdravotním pojištění.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Já bych byl rád, aby se skutečně to zdravotní pojištění stalo pojištěním, tak jak je to všude, všude nebo ve většině států Evropy, světa, to znamená, aby platby občanů na to zdravotní pojištění odpovídaly nákladům za zdravotní péči, aby se ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, to znamená, že by byly vyšší nebo nižší než nyní?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
To je opět pak otázka těch pojistných plánů, protože v současné době se jedná o výběr daní, a to procento, zdali platíme třináct a půl procenta nebo čtrnáct a půl procenta na zdravotní pojištění, prostě je úvaha spíš politická o tom, jaká má být daňová zátěž obyvatel, jak se ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Rozumím.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
... vyvíjí veřejné rozpočty a podobně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Zeptám se spíš jinak, byly by potom ty částky, které by platili jednotliví klienti nebo pojištěnci například VZP, tak by se odvozovaly od čeho, od jejich zdravotního stavu, od toho, jak se o sebe sami starají a tak dále?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Veřejné zdravotní pojištění v tom pojetí, které je blízké nám a je obvyklé v Evropě, není individuálním pojištěním, kde se zohledňují individuální rizika, ale my právě díky tomu, že máme šest a půl milionu pojištěnců, my dokážeme nebo máme spočítaná rizika populační, my víme, kolik mezi těmi našimi klienty bude příští rok akutních leukémií, kolik bude akutních infarktů, dokážeme si spočítat, kolik to bude stát, dokážeme si tu péči nakontrahovat ve zdravotnických zařízeních tak, aby je poskytovala, aby tuto drahou péči poskytovala ta zařízení, která to umějí, mají s tím zkušenosti a také současně za rozumnou cenu. Takže a od toho se odvíjejí náklady, z kterých pak se vypočítá výše té pojistky a ta výše pojistky se nebude měnit s tím, jak, jak se budou upravovat daně, nebo jak by se třeba vyvíjela, vyvíjelo jiné, vyvíjely jiné makroekonomické údaje než prostě to ..., než ty, než ty náklady na zdravotní péči a klient by si měl vybrat to, zdali zvolí zdravotní plán nebo formu té pojistky, kde, v uvozovkách, bude všechno zadarmo, to znamená, že on bude samozřejmě platit tu drobnou spoluúčast, ten regulační poplatek nebo doplatek, ale jinak bude vše mít, mít zdarma, nebo ..., ale samozřejmě pak se musí také podřídit určitým pravidlům, to znamená chodit na preventivní prohlídky, navštěvovat praktické lékaře nebo ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A možná zaplatit více na tom zdravotním pojištění.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ne, ne, tam si myslím, že naopak by ta pojistka byla podstatně levnější nebo, nebo byla by na té nižší, nižší úrovni, naopak klient a určitě jich řada také bude, který by si přál, aby měl volný přístup do systému, volně mohl navštěvovat rovnou specialistu nebo rovnou, rovnou zdravotnické zařízení třeba nejvyššího typu, nemusel se podřizovat těm, těm pravidlům, tak logicky zaplatí vyšší pojistku nebo může si zvolit vyšší spoluúčast, protože řada z nás, kteří nechodí s každou maličkostí k lékaři, tak nemusí mít pojištění na ty drobné, drobné věci, drobné bolístky a naopak by chtěli mít mnohem lepší, mnohem větší pojistku na ty věci zásadní, které ohrožují život, jsou mimořádně nákladná onemocnění dětí, třeba vrozené dědičné choroby, které stojí někdy i desítky milionů korun ročně u těch klientů a tam je otázka, kde je ta hranice toho, co ještě zahrnout do toho solidárního veřejného pojištění a na co už se připojistit.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A to, co tady, pane řediteli Horáku, líčíte, je hudba vzdálené budoucnosti, nebo je to hudba ještě tohoto volebního období?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Pokud bychom tu možnost měli, tak bychom byli schopni s tím systémem začít během dvanácti měsíců, samozřejmě vznikal by postupně, my bychom také nebyli schopni uzavřít šest a půl milionu individuálních smluv během prvního měsíce, takže v tom prvním okamžiku by ta základní pojistka, to, co lidé znají z každodenního života, zůstalo pro, pro ty klienty, kteří by sami aktivně nás nevyhledali a nezvolili si třeba ten plán s vyšší spoluúčastí nebo naopak s vyšším pojistným krytím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tedy změna celého systému do dvanácti měsíců by byla možná podle vás, pane řediteli, na druhou stranu myslím, že všichni dobře víme, že v Poslanecké sněmovně neleží ještě ani návrh takové zákonné změny, kterou by taková změna systému vyžadovala, takže to celé opravdu možná půjde až do příštího volebního období?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ty změny, které se dostanou do parlamentu, jsou změny formy pojišťoven a podobně, to přímo nesouvisí s tím, co, o čem já jsem mluvil. I za toho stávajícího statutu a na základě toho zákona, který v tuto chvíli upravuje naše fungování, by stejně bylo možné zavést tyto, tyto odlišné typy produktů ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A co tomu ...

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
... samozřejmě muselo by to být zákonem, ale, ale zase tak složité by to nebylo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A co to znamená, pokud dostanete možnost, když říkáte: "Pokud dostanu možnost, bylo by možno v horizontu dvanácti měsíců."

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Protože v tuto chvíli my můžeme konat jenom to, co je napsáno v zákoně, protože zákon o ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tomu, myslím, rozumíme.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
... zdravotním pojištění prostě jasně říká, že každý občan České republiky je ze zákona pojištěn, pokud má trvalé bydliště na území státu, takže on nepotřebuje žádnou smlouvu a žádný smluvní vztah, ústava říká, že veškerá zdravotní péče za podmínek určených zákonem je bezplatná, takže v podstatě není tam prostor pro to nabízet nějaké nadstandardní služby, komerční pojišťovny nabízejí různé pojištění hospitalizace a podobně, ale vzhledem k tomu, že to nemá žádný praktický smysl pro ty klienty, tak tyhle ty pojistné produkty skomírají, a to není, není oblast, kde by, kde by v tuto chvíli jsme my mohli třeba nějaké nové produkty nabídnout.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pokud tomu dobře rozumím, tak Všeobecná zdravotní pojišťovna má prostě připraven určitý plán, který by mohla realizovat během dvanácti měsíců a je akorát teď potřeba udělat nějakou relativně drobnou zákonnou změnu.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
My na tom ..., tak byla by to poměrně zásadní změna, nebyla by ale příliš složitá, my na tom intenzivně pracujeme a je to dané tím, že jako největší pojišťovna, která pojišťuje právě těch šedesát pět procent obyvatel, my máme statistické údaje, data o všech zdravotnických zařízeních, o spotřebě péče, o jejích nákladech a podobně, takže jsme schopni takové pojistné plány postupně připravovat a uvést na trh.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím v těchto Dvaceti minutách Radiožurnálu ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Pavel Horák. Máte nějakým způsobem, pane řediteli, spočítáno, kolik vás stojí administrace jednoho regulačního poplatku?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tak to ..., naše náklady vyplývají z jiných věcí než z toho regulačního poplatku, protože to zdravotnické zařízení nám prostě vykáže dávku zdravotní péče, jako nám vykazovalo předtím a na ní pouze přibylo pár dalších kódů a nás přijetí vlastně té dávky nic nestojí. Ale my musíme samozřejmě upravit svůj informační systém na to, aby byl schopen administrovat ty poplatkové účty klientů, abychom my mohli sledovat to saldo vlastně těch zaplacených, případně vrácených poplatků.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je to, na co jsem se ptal, já jen ...

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
To je zhruba sto milionů korun, kolik nás to stojí ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Sto milionů korun, nevím, jestli to dokážu teď z hlavy rozpočítat na jednoho, jen uvedu tu slovenskou zkušenost, kde autoři tamní reformy zdravotnické říkají, že výběr jednoho poplatku regulačního je stojí pět až sedm slovenských korun.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
No, na Slovensku to bylo jinak, tam ten poplatek byl nebo patřil vlastně ten výnos zdravotní pojišťovně, ten lékař ho musel skutečně poukázat zdravotní pojišťovně, takže tam skutečně putovaly ty peníze a určitě s tím náklady byly, byly větší než v tom systému, kdy my dnes dostaneme pouze jenom tu, v uvozovkách, hlášku o tom vybraném poplatku, samozřejmě musíme si upravit informační systém, upravili jsme si ho, abychom mohli ty účty celostátně administrovat a největší část těch výdajů bude spojena s těmi přeplatky, to znamená s vracením těch peněz, protože pokud je budeme vracet poštovní poukázkou, tak víte, že když pošlete něco složenkou, kolik to stojí, my žádné slevy mít nesmíme, to není možné, takže bychom to platili v té výši jako každý jiný občan, když pošle něco složenkou. U většiny našich klientů nemáme bankovní účty, abychom jim to mohli poslat, poslat elektronicky, takže vyzýváme naše pojištěnce, aby si jednak aktualizovali adresy u nás, protože my při třeba rozesílání zvacích dopisů, ty jsme rozesílali na preventivní mamografie a podobně, zjišťujeme, že zhruba kolem jednoho procenta těch, těch našich zásilek se vrací zpátky, protože ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Adresy nejsou aktuální.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
... adresy nejsou aktuální, lidé je nehlásí, takže jediné, co by měli občané udělat nebo naši pojištěnci udělat, je, pokud se přestěhovali, tak nahlásit tam správnou adresu, a pokud chtějí vrátit případné přeplatky na svůj bankovní účet, aby nám ho sdělili.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Opět si to pojďme srovnat, náklady, které bude muset vynaložit VZP a možná už i vynaložila v souvislosti, řekněme, s administrací a započítáváním regulačních poplatků, je těch zmiňovaných sto milionů korun.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Pokud to vezmu i s těmi poštovními a jinými poplatky, tak je to zhruba čtvrt miliardy korun.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Čtvrt miliardy korun za rok 2008.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Za rok 2008.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kolik uvažujete, mám pocit, že teď se mluvilo o dvou lidech zatím, kteří přesáhli ten pětitisícový roční strop na regulační poplatky.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ty data, které mám já, v tuto chvíli říkají, že pětadvacet lidí z těch šest a půl milionu překročili ten strop, dohromady vlastně zaplatili nebo my budeme vracet těmto pětadvaceti lidem zhruba sto čtyřicet tisíc korun a z toho přehledu vyplývá, že se zřejmě jedná o jeden jediný lék, který má vysoký doplatek, je to lék pro závažné onemocnění, takže tam je zcela na místě, že my ty peníze vrátíme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A jenom, to je samozřejmě nějaký propočet do budoucnosti, ale bude vzrůstat počet těchto lidí, kteří přesáhnou ten pětitisícový strop, geometrickou řadou, nebo to bude vzrůstat, řekněme, postupně potom, jak budou přibývat měsíce.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Pokud my si děláme nějaké trendové výpočty, tak zhruba počítáme, že na konci roku takových případů může být zhruba sto osmdesát tisíc.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak a pojďme se, prosím, vrátit k úplnému začátku našeho rozhovoru, k tomu sporu mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a vrchlabskou německočeskou horskou nemocnicí, jak to skončí, pan ředitel Vladimír Dryml poměrně okázale není ochoten příliš spolupracovat s VZP, dokonce, pokud se nepletu, vystavuje nějaké, nějaké penalizační faktury právě vám, tedy VZP, za to, že údajně pozdě platíte a tak dále, tak jak se to bude vyvíjet dál?

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Tak pan ředitel Dryml uspořádal takové barvité divadlo a je zajímavé třeba to, že v oblasti Vrchlabí Všeobecná zdravotní pojišťovna vůbec není majoritním plátcem, tam mnohem větší podíl na trhu, větší než VZP, má pojišťovna Škoda a pan doktor Dryml se koncentruje vlastně na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu a všechny ty své eskapády vede vůči nám, takže nepodepsal smlouvu na letošní rok a pak si v tisku nebo v médiích stěžuje na to, že nemá podepsanou smlouvu, na jednání nepřišel, protože zapomněl, pak nevpustí kontrolory pojišťovny do, do nemocnice, ačkoliv my zase tak úplně jenom na té fyzické kontrole závislí nejsme, takže my jsme to správní, to správní řízení zahájili stejně i bez toho, protože ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Správní řízení, na jehož konci by mohla být ta pokuta.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Ta padesátitisícová pokuta, posílá nám faktury s nesmyslnou dobou splatnosti a pak si stěžuje, že jsme je neuhradili, posílá nám ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A jinak to vypadá, pane řediteli, že jste trošku pobaven celou situací.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
No, tak já pana doktora Drymla znám, ne vždy to byla taková zábava jako dneska, třeba v době, kdy byl ministr zdravotnictví a kdy stejné eskapády dělal z druhé strany jakožto státní úředník, tak to bylo mnohem méně úsměvné než dneska, takže já to skutečně beru jako takový kolorit pana doktora Drymla.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, Pavel Horák, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny, byl mým hostem. Děkuji za váš čas, na shledanou.

Pavel HORÁK, ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny:
Já děkuji za pozvání, na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
U mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu byl také Martin Veselovský, přeji vám příjemný víkend a příjemně strávený večer. Nezapomeňte, že už za malou chvíli, přesně v osmnáct hodin, začíná Radiofórum.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio