Režisér Petr Svojtka: Hra Top Dogs je pojmenováním problémů doby a metaforou světa, ve kterém žijeme

5. listopad 2016

Divadelní režisér Petr Svojtka je zároveň bakalářem žurnalistiky, takže prostředí rozhlasového newsroomu je mu známé. Přiznal, že když přicházel do studia, vybavily se mu vzpomínky na to, jak před lety hlásil zprávy v rádiu i jak se před tím, než šel „na mikrofon“, rozmlouval.

V pražském divadle Rokoko má dnes premiéru hra Top Dogs, kterou napsal švýcarský autor Urs Widmer a Petr Svojtka ji režíruje. Člověk by si myslel, že s množstvím premiér bude režisér méně nervózní, u něho to ale neplatí: „V posledních letech mám velkou chuť před veřejnými generálkami a premiérou to divadlo na 14 dní opustit a nebýt tam po dobu těch veřejných generálek a premiér, protože to je takový emoční bungee jumping.“

Podívejte se na video, kde se mimo jiné dozvíte, jaký rituál dodržuje Petr Svojtka už od DAMU před každou svou premiérou a proč někdy po hercích hází lahev s vodou:

Hra Top Dogs nám dává možnost nahlédnout do života lidí, kteří něco znamenali, působili v lukrativních funkcích, ale najednou spadli na dno. Podle Petra Svojtky je to hra o nezaměstnanosti zasazená do prostředí vrcholných manažerů, abychom se té situaci mohli lehčeji smát.


Top Dogs je pro mě metafora světa, ve kterém žijeme, světa, který je postavený na tom, že se honíme za růstem růstu. Ekonomické ukazatele jsou pro mnoho lidí strašně důležité, tady to vidíme v hypertrofované formě. Vidíme, co se stane, když o to ti lidi přijdou, když nemají širší záběr života, tak se jim svět absolutně hroutí. – Je to metafora pojmenování problémů doby. PETR SVOJTKA

Hra klade ale i zásadní existenční otázky – jedním z témat je podle Svojtky to, že lidé, kteří propadnou workoholismu, podřídí práci vše ostatní, a když o ni přijdou, jsou najednou zcela bezprizorní.

„Lidé v této situaci se dostávají do tzv. outplacementové firmy, která má za úkol jim pomoct, aby se s tím srovnali a aby o tom mluvili, což není jednoduché. Pak jim mám asistovat při hledání dalšího místa a zároveň je trochu vytrénovat a vycvičit, aby se srovnali se ztrátou sebevědomí a získali znovu schopnosti a dovednosti, aby mohli být zase šéfové – třeba aby uměli dobře podávat ruku, manažersky chodit a podobně,“ popisuje Petr Svojtka a dodává, že je bizarní, že takto zhroucení lidé jsou drezírováni k těmto skoro až dětským hrám.

Podívejte se na ukázku ze hry Top Dogs:

Přivedla Petra Svojtku na DAMU rodinná divadelní tradice? Je režisér – kruťas, nebo empatický pohodář? A co mu přineslo jeho působení v Dánsku? Poslechněte si celý rozhovor s divadelním režisérem Petrem Svojtkou. Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autoři: pst , jpr
Spustit audio