Rakousko zažaluje Německo kvůli mýtu na dálnicích, česká vláda váhá

Dálnice v Německu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dálnice v Německu

Na německých dálnicích budou muset od roku 2019 platit mýtné i řidiči osobních aut. Týká se to ale především zahraničních vozidel, protože Němci si budou moci mýtné odečíst od daně. Právě to ale některé země považují za diskriminační, žalobu podává například Rakousko. Německé mýtné se dostává na stůl české vlády.

Český kabinet se bude zabývat tím, zda se připojí k rakouské žalobě proti německému mýtu. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) navrhne, aby se Česko nepřipojovalo. Upozorňuje, že Německo je naším významným obchodním partnerem a ani Evropská komise už mýto nepovažuje za diskriminační.

Přesto právě Rakousko považuje německé mýtné i po úpravách za diskriminační. „Spolkový ministr dopravy Jörg Leichtfried řekl, že mýto samotné mu nevadí, ale chce, aby ho platili všichni, nejen cizinci,“ uvádí Ondřej Klapal ze zahraničí redakce.

Němci mýtné sice formálně také zaplatí, ale později si ho budou smět odečíst od daně z motorových vozidel. Za nefér to už dřív označil i český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Rozhodnout má Soudní dvůr Evropské unie.

100 eur ročně za škodovku

Výše mýtného na německých dálnicích bude záviset na objemu motoru a množství vypouštěných emisí. Nejlevnější desetidenní poplatek vyjde na 2,5 eura, tedy v přepočtu asi 66 korun.


V Německu musí všechna nákladní vozidla od celkové hmotnosti 7,5 tuny platit mýtné za použití dálnic v závislosti na ujeté trase u provozovatele mýtného systému, společnosti Toll Collect. Výše mýtného v Německu se řídí podle emisní třídy, počtu náprav a délky zpoplatněného úseku.

Za nejdražší roční známku pak řidiči zaplatí 130 eur, to znamená přes 3400 korun. Třeba Škoda Octavia s naftovým motorem o objemu dva litry, která splňuje ekologickou normu Euro 4, bude svého majitele ročně stát sto eur, desetidenní poplatek vyjde na 20 eur.

Benzínová auta budou levnější, za Škodu Fabii se stejnou ekologickou normou a objemem motoru 1,2 litru řidiči ročně zaplatí 24 eur, na deset dní pak 4 eura.

A jak se bude mýtné platit? „Známka bude elektronická, takže žádné nové nálepky řidičům na čelních sklech nepřibudou. Prodávat se bude přes internet, v mobilní aplikaci nebo u dálnic na německých hranicích,“ vysvětluje Ondrej Klapal.