Radim Jančura, podnikatel

V krajích budou na regionálních vlakových spojích i nadále jezdit České dráhy. Smlouvy byly podepsány na dalších 10 let. Konkurenci kraje nepřipustily. Podnikatel Radim Jančura tvrdí, dělal bych to levněji než České dráhy. Jenomže kraje ani nevypsaly veřejnou soutěž. Teď vede podnikatel otevřenou válku proti hejtmanům. Kam až je ochoten zajít, nehrozí nám arbitráž, kterou by zaplatili všichni občané České republiky? Budeme se ptát. Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je právě podnikatel Radim Jančura, já vás vítám. Dobrý den.

Radim JANČURA, podnikatel:
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Už jste to rozdýchal nebo se vám pořád při pohledu na hejtmany zvyšuje tep?

Radim JANČURA, podnikatel:
Já jsem s hejtmanama neměl dlouhodobě žádný problém. Dokonce ještě je to rok, co jsem rozdával Podnikatele roku v krajích a hejtmané mě naopak odchytávali a říkali, zdalipak bychom mohli přijít s nabídkou, protože v té době se prali s Českýma drahama. České dráhy zrovna před rokem přišly s tím, že chtějí takřka dvojnásobnou dotaci ze 4,5 miliard, že chtějí o 3,2 miliardy navíc a v té době byli hejtmané a České dráhy v obrovské při. Najedou někdo tyhle ty peníze získal z peněz nikoho, čili ze státu a najednou se hejtmané semkli a rozhodli se, tak peníze máme, takže nasypeme je do ČD, nepotřebujeme se s nikým bavit a nemusíme vypisovat žádná výběrová řízení, což je obrovský omyl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A říkáte, že se kraje semkly. Na to máte nějaké důkazy? Protože Michal Hašek třeba říká, že platí co kraj, to jiná koalice a co koalice, to samostatné rozhodnutí o tomto postupu.

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak ona vznikala taková jakoby pseudostát, jmenuje se to Asociace krajů, kde právě pan Hašek a pan Martínek je místopředseda.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pan Hašek to vede.

Radim JANČURA, podnikatel:
Pan Hašek to vede. A oni udělali společný postup, to znamená přišli s návrhem smlouvy, kterou vypracovaly České dráhy, ta smlouva byla nebo je krajně nevýhodná právě pro kraje a tyto smlouvy byly distribuovány všem krajům. Některý ty nebojácné kraje si v těch smlouvách vyměnily alespoň nějaké malé garance nebo nějaké ústupky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To byl třeba Plzeňský kraj, který vypsal veřejnou soutěž.

Radim JANČURA, podnikatel:
Přesně tak.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pokud se nepletu také Karlovarský kraj.

Radim JANČURA, podnikatel:
Karlovarský kraj vypsal soutěž, ale před už několika lety. V podstatě všechny kraje nakonec, respektive Plzeňský kraj zrušil soutěž a všechny kraje vypsaly zakázku za neuvěřitelných 150 miliard bez nabídkového nebo speciálně výběrového řízení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ovšem hejtmani tvrdí, že nemuseli vypisovat tendr. Z čeho vy usuzujete, že museli vypisovat tendr?

Radim JANČURA, podnikatel:
Oni si získali právní názor, což je rozbor bezejmenného právníka, který jim říká že nemusí. Jeden z těch právníků je právní kancelář paní Buzkové, což je jejich soukmenice. Já jsem ten právní názor viděl, je to právní názor, za který by se měl stydět i student prvního ročníku právnické fakulty.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
V Plzni.

Radim JANČURA, podnikatel:
Třeba i v Plzni. My máme nikoliv právní názor nějakého právníka, my máme názor Evropské komise, dokonce rozhodnutí Evropského soudního dvora a dokonce známe i názor českého Úřadu pro hospodářskou soutěž a ten říká, že v případě že je více zájemců a ten zájem jsme deklarovali úplně jasně tím, že jsme s ostatníma dopravcema světového formátu poslali všem hejtmanům zájem o to provozovat regionální dopravu třeba i v celém kraji, tak v případě že je více zájemců, tak se musí vždycky ten záměr takzvaně vyvěsit nebo zveřejnit na portálu Evropské unie a v případě, že se přihlásí více zájemců, tak vést jakési nabídkové řízení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ovšem právě Michal Hašek říká, že jste neunesl jednak neúspěch ve vašem projektu, ale že kraje postupovaly zcela v souladu s českým a evropským právem dokonce, což krajům podle Michala Haška potvrdilo i ministerstvo dopravy. Tak to nám neříkejte, že všude mají špatné právníky.

Radim JANČURA, podnikatel:
Ministerstvo dopravy odpovědělo zcela jinak. Pan Martínek, to je hejtman Pardubického kraje, napsal žádost a respektive otázku na ministerstvo dopravy, zdalipak kraje musí postupovat podle zákona o veřejných zakázkách a ministerstvo řeklo, nikoliv nemusíte. Neřekl jsem však B, že ano, v dopravě, v tendrování dopravy se nemusí postupovat podle zákona, ale musí se postupovat podle primárního evropského práva, což je jakýsi způsob tendru, který je transparentní nediskriminační, ale de facto je to zjednodušený typ, něco jako nabídkové řízení, prostě je to takový zjednodušený způsob výběrového řízení, jak říká zákon.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jestli tomu správně rozumím a opravte mě, jestli tomu rozumím špatně, tak i ministerstvo dopravy tedy těm krajům neřeklo pravdu.

Radim JANČURA, podnikatel:
Ministerstvo dopravy pouze odpovědělo hloupě na hloupou otázku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže i ministerstvo dopravy je na vině.

Radim JANČURA, podnikatel:
Ministerstvo dopravy odpovědělo správně, na hloupou otázku. Ministerstvo dopravy má ovšem názor stejný a taky se brání tendrům, konec konců ve stejný týden kdy byly podepsány všechny smlouvy s krajema, podepsalo i ministerstvo dopravy zakázku na následujících 10 let a my jsme ministerstvu doložili, že tato zakázka je předražena o neuvěřitelných 10 miliard korun.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Hloupá otázka byla tedy od pana Martínka?

Radim JANČURA, podnikatel:
Přesně tak.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste ho nazval hlupákem tím pádem. A vám je to teď docela také vyčítáno, protože přece jenom vyjádřit se takhle o jakémkoliv člověku není úplně fér.

Radim JANČURA, podnikatel:
Ano, já bych byl pro, aby pan Martínek nebo kterýkoliv z hejtmanů mě dal k soudu a já velice rád soudu doložím, že hejtmané opravdu porušili právo a zbytečně vyhodili navíc 22 miliard korun a nezískali garanci nových vlaků. My jsme dali nabídky, které by v případě, že by se tendrovalo v celé České republice, tak by se uspořily tyto peníze a vlaky by byly od první chvíle. Takže hejtman, který si vybere nebo řekněme půjde do elektra a má možnost si vybrat mezi dvěma televizema, černobílou za 20 tisíc, prošla záruka a nebo barevnou za 5 tisíc se zárukou, tak jenom hloupý člověk si vybere tu černobílou dražší bez záruky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já pro vás mám vzkaz od hejtmana Pardubického kraje. Ten řekl, že na vaše útoky nebude reagovat žalobou, ale tím, že vám pošle dárek a to bonboniéru Modré z nebe, protože podle něj právě vy slibujete "modré z nebe".

Radim JANČURA, podnikatel:
My neslibujeme modré z nebe. My jsme dali čtyřem krajům nabídky. Ty nabídky mohly uspořit 7,5 miliardy korun pouze v těchto čtyřech krajích a hejtmané, ač jsme je žádali o komunikaci, tak někteří hejtmané s náma dokonce odmítli komunikovat ať už osobně nebo písemně a rozhodli se vybrat horší nabídku. Takže podle mě ten člověk, který si vybere něco horšího a dražšího bez ohledu na to, jestli existuje nějaký zákon nebo ne, tak je podle mne hloupý člověk.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Michal Hašek, právě šéf Asociace krajů tvrdí, že konkrétně třeba u nich na jižní Moravě nepodali žádní dopravci, tedy ani vy, žádné komplexní nabídky na to, aby jezdili na všech regionálních tratích. Tak neudělali jste přeci jenom v té vaší nabídce nějakou chybu?

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak v prvé řadě, když se ten objednavatel nebo ten kdo utrácí veřejné peníze, rozhodne něco koupit, tak to musí nejdřív říct, že to chce koupit, takže vyvěsit to, dát najevo, že chce podepsat smlouvu s Českýma dráhama nebo chce podepsat smlouvu s jakýmkoliv dopravcem a pak by nejenom my, ale i jiní světoví dopravci přišli a nabídky by dali. My jsme na základě dohody s Jihomoravským kraje, respektive kraj nás vyzval k tomu, abychom jim dali nabídku alespoň na elektrifikované tratě. Takže kraj se sám rozhodl jakou nabídku máme přinést, my jsme ji přinesli a úspora na těchto tratích je obrovská. My jsme v dotacích na těchto tratích požadovali pouze 98 korun na kilometr, při tom absolutně stejném jízdním řádu, pouze se starýma vlakama České dráhy požadujou zhruba 160 korun za kilometr.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ovšem Michal Hašek říká, že jste vyzobali jenom rozinky na jižní Moravě, podal nabídku pouze na některé tratě. Takže vy říkáte, že tohle naopak po vás bylo žádáno, abyste tedy dal nabídku jenom na některé tratě?

Radim JANČURA, podnikatel:
Přesně tak. Ten důkaz...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak proč to Michal Hašek ale podle vás teď tedy říká? Řekl to minulý týden tady u nás v Radiožurnálu ve Dvaceti minutách.

Radim JANČURA, podnikatel:
Řekl to, pan Michal Hašek lže a ten důkaz je snadný. Na našich stránkách www.regiojet.cz, můžete se na ně dostat přes studentagency.cz, najdete dokument, je to dokument Jihomoravského kraje, který říká, prosím vypracujte nabídku na tyto tratě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když Michal Hašek lže, co s tím budete dělat?

Radim JANČURA, podnikatel:
My připravujeme trestní oznámení, to už je hotovo, zítra ho podáváme na pana Haška a na pana Tesaříka, to je Olomoucký kraj a pana Martínka, to je Pardubický kraj, protože tito tři hejtmané všichni útočí proti nám a mluví o tom, že si vybíráme rozinky, přitom jsme pouze přinesli nabídku na to co sami chtěli, že jsme dražší než České dráhy, což není pravda, protože známe ceny Českých drah, které byly uzavřeny minulý týden, takže nám nezbývá než se bránit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A to trestní oznámení, to bude pro pomluvu nebo?

Radim JANČURA, podnikatel:
Přesně tak. Je to pro pomluvu vůči společnosti Student Agency.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže to podáte zítra.

Radim JANČURA, podnikatel:
Zítra to bude podáno.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Čekáte, že tedy soud bude nějakým způsobem rozhodovat. To bude asi na dlouhé lokte a do té doby co? Budete sedět v klíně se založenýma rukama?

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak tohle je opravdu spíš taková slovní tahanice. My tvrdíme, že oni lžou, oni tvrdí, že my lžeme, takže to je opravdu taková, řekněme, to zlehčím, ptákovina. Není to podstatný. Podstatné je, že my máme důkazy ze všech krajů, že neučinily své kroky v souladu s evropským právem a připravujeme podnět na Evropskou komisi. A tam je důležité, že ve chvíli kdy ten podnět bude připravený, k tomu potřebujeme právě kopie těch před týdnem podepsaných smluv, takže to potrvá minimálně měsíc než nám je podle zákona musí poslat, tak my dáme podnět na Evropskou komisi, Evropská komise pokud shledá, že byl porušen princip svobodného trhu v Evropské unii, tak začne potom spor s Českou republikou. V případě, že ten spor vyhrajeme, je potřeba říct, že my budeme pouze morálními vítězi, tento spor nás bude stát velké peníze v právnících.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vás, jako vaši firmu? Nikoliv nás daňové poplatníky.

Radim JANČURA, podnikatel:
Ne, pouze nás. Toto bude platit Student Agency. Daňový poplatník neztratí jedinou korunu a my nezískáme jedinou korunu. Naopak bych řekl, daňový poplatník může získat peníze zpátky a to tím, že v případě že se tak Evropská komise rozhodne, tak zruší smlouvy, které podle našeho názoru byly neprávem podepsány a České dráhy budou muset tyhle ty miliardy vrátit zpět do rozpočtu krajů, takže vlastně nám daňovým poplatníkům a tyto peníze můžou kraje použít například k dofinancování zdravotnictví nebo školství. To je prostě na nich.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pokud neuspějete u Evropské komise, tak ten další krok by byl jaký? Arbitráž proti Českému státu?

Radim JANČURA, podnikatel:
Ne, ne, ne. Evropská komise, to je něco jako Úřad pro hospodářskou soutěž v globálním evropském měřítku, takže ta rozhodne v případě, že neuspějeme, tak sklopím hlavu a omluvím se a řeknu splet jsem se, jsem hloupý ředitel Student Agency.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy si tak věříte, že uspějete?

Radim JANČURA, podnikatel:
Já znám evropské právo. Mám před sebou dokonce sdělení Evropské komise. Ty říká, jak má objednavatel postupovat v případě tendrování nebo v případě zakázek, které jsou mimo zákona o veřejných zakázkách. A mezi ně právě patří doprava a na šesti stránkách tady jsou právnicky velmi srozumitelné, dokáže je jakýkoliv občan této země a jsou právě zase na našem webu, tak lze opravdu se dočíst jaké jsou povinnosti právě těch správců veřejných financí, který naše daně, které stát vysbírá, tak roztáčí ve formě nákupu čehokoliv, takzvaných veřejných zakázek.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To říká podnikatel Radim Jančura, který je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Jakou kampaň teď Radim Jančura vede proti sociálním demokratům a neublíží si tím? Budeme se ptát. Vy jste rozjel na Internetu a také v některých rádiích negativní kampaň proti hejtmanům, tedy proti sociálním demokratům. Nemohou vám ve finále tato nebo nemůže vám tato iniciativa nějakým způsobem ublížit? Protože přeci jenom, cestující, kteří jezdí vašimi autobusy mohou být také třeba příznivci ČSSD, takže jestli se jich ta vaše kampaň nemůže dotknout, víte?

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak ono je potřeba říct, že ta kampaň není zaměřena proti sociální demokracii.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Proti hejtmanům.

Radim JANČURA, podnikatel:
Je zaměřena proti hejtmanům.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ti jsou sociální demokraté všichni.

Radim JANČURA, podnikatel:
To já za to nemohu. Takhle skončily volby a máme opravdu všechny hejtmany sociálně demokratické a podle našeho názoru porušili právo. Takže v naší kampani není napsaná, není psáno ani řečeno nic o ČSSD ani sociální demokracii, pouze o hejtmanech. Ano, my samozřejmě musíme vysvětlovat, tohle není, takhle nechybují pouze důležití nebo významní politici ČSSD. Podobný problém je i na straně ODS v případě ministerstva dopravy, které vede člověk, respektive ministr dopravy pan Slamečka, který je nominován za ODS, takže ODS má vlastně stejnou jakousi morální zodpovědnost za tohohle člověka.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale ho tam nezmiňujete v té kampani nebo ano?

Radim JANČURA, podnikatel:
My teďka se navážíme do hejtmanů. S ministerstvem dopravy komunikujeme, rozdíl mezi krajema a ministerstvem dopravy je, že ministerstvo říká, ano, my tendrovat budeme, ovšem kraje říkají, ne, my tendrovat nikdy nebudeme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže toto je ta první fáze kampaně, ale vy chystáte ještě další část kampaně. Pokud se nepletu, dočetla jsem se to v Lidových novinách, ta by měla začít v březnu, takže zhruba dva měsíce před volbami. A vy chcete trochu ovlivnit ty volby nebo proč tak jste si to načasoval pane Jančuro?

Radim JANČURA, podnikatel:
Tohle, tato jakoby železnice nebo vlaky, naše nabídky, protiprávní jednání hejtmanů, to byla jenom taková rozbuška. To byl důvod, tím to začalo. My jsme řekli, půjdeme do reklamy nebo antireklamy za 2 miliony korun. Následně po útocích pana Martínka, kde mě nazval...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jste dva miliony přihodil.

Radim JANČURA, podnikatel:
... že jsem lhář a že jsem blázen a že jsme nedůvěryhodná společnost, přitom myslím si, že Student Agency v autobusové dopravě dokázala mnohé a změnili jsme opravdu, udělali jsme revoluci v autobusové dopravě, tak proč bychom nedokázali něco podobného ve vlakové dopravě, tak jsme přihodili na další 4 miliony ta kampaň půjde do Vánoc. Vánoce jsou svátky míru a pohody, takže složíme zbraně, pomyslné zbraně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pošlete dárek panu Martínkovi.

Radim JANČURA, podnikatel:
Pošlu možná dárek panu Martínkovi a po novém roce, dokonce už po novém roce bychom chtěli v kampani pokračovat a právě využít toho co nabízejí lidé. Mně teďka každý den chodí tisícovka mailů, většina z těchto mailů je v kopii právě hejtmanům, takže to jsou maily hejtmanům, kde já jsem pouze v kopii a mnoho z těchto mailů je s nabídkou pomoci, dokonce i finanční pomoci od obyčejných lidí. To bychom samozřejmě nepřijali, ale je zde pomoc typu dobrovolníků, že by nám rozdávali letáčky, je zde pomoc dokonce podnikatelů, kteří mají určité internetové servery kde by chtěli umístit naši reklamu, jde zde třeba pomoc obyčejných lidí co mají obchůdky po České republice.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jasně, a to znamená, takže potom v březnu tedy začne tady ta druhá fáze.

Radim JANČURA, podnikatel:
V lednu, už v lednu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Už v lednu. Už v lednu začne druhá fáze tady této kampaně. Ta bude taky konkrétně zaměřena tedy proti nějakým politikům? Víte, protože potom to trochu koliduje s těmi volbami. Tak jestli to bude opravdu takhle otevřeně, že se pustíte do politického boje.

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak podle toho co jsem přečetl, 90% občanů této země není spokojena s politiky. A proč nejsme spokojeni s politiky? Je to možná nefér, že házíme všechny politiky do jednoho pytle, bohužel. Ale problém té nespokojenosti je v tom, že politici velice často a je to denně v novinách, rozhodujou špatně nebo snaží se nějak pokřivit právě výběrová řízení, pokud je vůbec udělají, což je případ vlaků a snaží se nějakým způsobem získat nějaký vliv nad výběrovým řízením jakéhokoliv druhu a tomu se říká korupce. Takže vlastně ta kampaň bude právě vedena proti korupci jako takové. Bez ohledu na to, jaká je to politická strana.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A korupce, si myslíte, že byla také důvodem proč vy jste nebyli připuštěni na ty regionální tratě? Že tam někdo dostal nějaký úplatek?

Radim JANČURA, podnikatel:
Tak já samozřejmě tohle to nedokážu dokázat. Samozřejmě ve chvíli, kdy si někdo vybere něco dražšího a méně kvalitnějšího, tak je podezření, že tak rozhodl protože z toho má někdo nějaký prospěch.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Myslíte, že z toho mohli mít hejtmani nějaký prospěch? Že by se měly prozkoumat jejich konta třeba?

Radim JANČURA, podnikatel:
Obecně mohu říct a myslím si, že to mi uvěří každý, poněvadž se o tom naprosto běžně hovoří. Politici, respektive politické strany, alespoň ty dvě největší potřebujou ke svému životu státní nebo polostátní firmy typu ČEZ, České dráhy, Lesy České republiky. Tyto firmy mají marketingové kampaně, které vlastně vůbec nepotřebují, tyto firmy utrácejí často, bez výběrových řízení se snaží, jo. Například ČEZ se snaží, aby nemusel postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, tak se snaží jít ač legální, tak cestou obcházení zákona tím, že dělá výběrová řízení skoro za svoji dceřinou společnost, která už je v tu chvíli absolutně soukromě právní společnost a dělá výběrová řízení...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jak to teď souvisí s těmi hejtmany?

Radim JANČURA, podnikatel:
No to souvisí s tím, že ve chvíli kdy jsou tam nějaké státní peníze a ta firma může být kontrolována politiky, což právě tyhle ty polostátní společnosti jsou, tak oni do toho můžou, mohou nějakým způsobem zasahovat. Tím, že sedí v dozorčích radách, představenstvu. Já ve své firmě nenechám žádného politika do toho mluvit, za co já utratím svůj zisk nebo své příjmy. Takže tyhle ty polostátní firmy samozřejmě, na nich jsou nasáty politické strany, které potřebujou k životu právě tyhle ty státní nebo polostátní instituce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy vedete teď otevřenou válku proti mocným krajům. Je vám vyhrožováno?

Radim JANČURA, podnikatel:
Jediná výhrůžka byla, že v případě, že toho nenecháme, tak můžeme taky přijít o autobusové licence. To bych bral nějakým způsobem s úsměvem. Samozřejmě spousta lidí mi říká...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A odkud byla ta výhrůžka? Vy už jste o tom mluvil v Lidových novinách.

Radim JANČURA, podnikatel:
Bylo to, představil se jako poslanec ČSSD samozřejmě. Já nedokážu říct, zdali pak to byl někdo existující, ale vím o kterého pána jde, protože už jsem s ním jednou řešil. Jeho jméno neřeknu, ale opravdu takový telefonát byl, ale nebyl na mě, volal na šéfku naší dopravy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A co jste s tím dělal, když jste se to potom dozvěděl?

Radim JANČURA, podnikatel:
Ve chvíli, vůbec obecně, ve chvíli když jsem se spustil do tohohle?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ne, teď mi řekněte, když přesně dostala ta vaše ředitelka nebo zaměstnankyně tento telefonát od tohoto poslance ČSSD, jehož jméno nám nechcete říct, tak a vy jste se to potom od ní dozvěděl, tak jak jste postupoval? Volal jste mu třeba, řekl jste ať toho nechá nebo jste se obrátil na policii?

Radim JANČURA, podnikatel:
Ne, ne, ne. Museli jsme si okamžitě vzít platnosti všech licencí a ověřit, zdalipak kdy končí, abychom pak o ně včas požádali, neboť je jakousi možností že v případě že požádáme o novou licenci, co se tak například děje v případě licence do Liberecký kraj, tak úřad ač protizákonně, může to své rozhodnutí protahovat. Takže to jsme si ověřili, že to dopadne v pořádku a já jsem si tak nějak sebejistý, že by žádný problém neměl být.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže to byl jediný telefonát, který vám... klidně se napijte.

Radim JANČURA, podnikatel:
Děkuju.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To byl jediný telefonát, který přišel, který se dá možná považovat za nějakou výhrůžku. Vy jste to dál neřešil?

Radim JANČURA, podnikatel:
Ne, ne, ne. Je samozřejmě spoustu přátel i lidí na ulici mi říká, že tohle je nebezpečný. Já si nemyslím, že by to bylo nebezpečný, ač tohle nazývám jako sebevražednou misi, poněvadž vlastně jdu proti všem. Jo, i kdybych šel proti jedné straně, tak mohou získat oporu v té druhé, ale já jasně říkám, že ten stejný problém existuje i v ODS.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Že to je stejné. ODS stejná jako ČSSD.

Radim JANČURA, podnikatel:
Rozdíl je, že ČSSD v krajích zbytečně promrhaly navíc 22 miliard, ODS na ministerstvu dopravy "pouze" 10 miliard, ale de facto je to stejné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Když vám nevyšly teď vlaky, máte nějaký plán co dál? Třeba že byste se zaměřil na žlutá letadla?

Radim JANČURA, podnikatel:
Už to slovo letadlo zní tak, jako že to nemůže fungovat. Jakože opravdu letadla fungovat nemohou. Ono je dobré a já jsem možná trošičku takový srab, že si vybírám ten byznys, který, kde je konkurence slabá. A železnice je velmi slabý nebo respektive České dráhy jsou velmi slabým konkurentem, kde mohou být velmi jednoduše lepší. Já nemůžu být nikdy lepší než průměrná letecká společnost, protože všechny letecké společnosti jsou v jádru kvalitní a na tom těžkém trhu se musí udržet. Ta železnice, díky tomu že je monopolní, díky tomu že ty vlaky jezdí i 20 let po revoluci tak jak jezdí, tak je to vlastně jednoduchý soupeř, protože velice snadno mohu být daleko levnější a to nejenom pro toho objednavatele, kraj nebo stát, ale i pro cestující, čili v jízdném. A jsem schopen okamžitě od první chvíle nabídnout nové vlaky, což je ten základní rozdíl, protože České dráhy tyto nové vlaky negarantují krajům, pouze slibují, že během těch následujících 1015 let by chtěly obměnit vlaky za 20 miliard, což je tak možná 20% všech vlaků. To znamená za 1015 let tady budou jezdit pořád ty stejné vlaky, rozdíl je že nebudou 30 nebo 40 let, ale budou mít 40 nebo 50 let.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Třeba nás České dráhy překvapí. Podnikatel Radim Jančura byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu, díky za to, na shledanou.

Radim JANČURA, podnikatel:
Díky, na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku další zprávy Radiožurnálu, Helena Šulcová vám přeje hezký zbytek dne.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: heš
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.