Proč Václav Havel nechtěl jezdit černou Tatrou? Představujeme porevoluční prezidentské BMW
Na kapotě má dvě státní vlajky, na střeše majáček a na čelním skle nalepené červené srdce. Tak vypadá služební vůz z prezidentské flotily Václava Havla. Prezidentské BMW je stejné jako v 90. letech a dodnes pojízdné.
Bývalý prezident Václav Havel z hradní garáže ihned zkraje devadesátých let propustil černé Tatry 613 a z Mnichova objednal modré, bílé a červené limuzíny BMW. Jedním z tehdejších hradních vozů – v BMW 735i – dnes jezdí Jaroslav Větvička mladší.
Celý týden budeme v 8:50 mluvit o autech, které vstoupily do historie. Uvidíte je už v sobotu v Praze Bohnicích na výstavě Grand Veteran, odkud budeme také vysílat.
Na rozdíl od většiny významných osobností, které se nechávají vozit na zadním sedadle, Václav Havel měl své místo vpředu jako spolujezdec. Najdeme zde i dřevěnou masážní rohož. „On ji měl rád, protože v tom autě strávil po revoluci hodně hodin. Když sedíte v autě pořád, bolí záda, bolí nohy,“ vysvětluje majitel Jaroslav Větvička mladší.
O jaký vůz se konkrétně jedná? Havlovo BMW 735 iLA je prodloužená verze v modré barvě Atlantisblau, kterou také vybíral Theodor Pištěk. „Pištěk vybral nejenom modrou, ale vozy byly i bílé a vínové. Měly symbolizovat národní hrdost,“ vypráví majitel vozu.
Automobil byl samozřejmě vybaven také vysílačkou. A ne jednou. „Když jela kolona pana prezidenta, tak spolu potřebovali komunikovat. On, jako vrchní velitel ozbrojených sil, komunikoval i s armádou. Ve voze je speciální vysílačka, která má vojenský konektor,“ objasňuje Větvička.
Černými vozy Tatra 613 Havel jezdit nechtěl, protože mu připomínaly doby, kdy ho v těchto vozech zatýkali a sledovali.Jaroslav Větvička mladší
Havel jezdil s BMW 735 iLA už zkraje 90. let a mnohem raději seděl za volantem. Z hradního „sedmičkového bavoráku“ pochází i jedinečná černobílá fotografie Tomkiho Němce, kdy Václav Havel soustředěně couvá s jednou rukou na volantu a zapálenou cigaretou v puse.