Pozor na špatně naúčtované ceny u pokladny, upozorňuje mluvčí obchodní inspekce Fröhlich

Česká obchodní inspekce provedla za loňský rok více než pět tisíc kontrol slevových akcí, téměř v polovině případu zjistila porušení zákona. Z toho téměř tisícovka se týkala nesprávného účtování zboží na pokladně. „Je to nejčastější a alarmující zjištění,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Na co si dát pozor při povánočních výprodejích?

„Jakmile budete kupovat něco ve slevě, podívejte se hned ideálně u pokladny na to, jaká cena je vám naúčtovaná – zda správně ta po avízované slevě,“ radí Fröhlich.

Upozorňuje také, že zákazník má nárok na cenu, která je v akčním letáku nebo v regálu, a na takové ceně by měl trvat. Obchodníci pak mají povinnost zboží za takovou cenu prodat.

K častým prohřeškům obchodníků také patří nesprávné informování v souladu s cenovými předpisy – ceny jsou uvedené dvě a není jasné, která je platná.

Kdy nelze uplatnit záruku?

U zboží, které je ve výprodejích a které nepodléhají rychlé zkáze, lze vždy uplatnit 24 měsíců reklamace výrobku. I kdyby byla třeba 99 procentní sleva. „U použitého zboží ale je možné tuto lhůtu zkrátit na polovinu,“ dodává.

Čtěte také

Jinak je to u slev, které mají podobu akce 1+1 zdarma. Když si zákazník koupí například boty a má papuče zdarma, tak na ně se nevztahuje žádná možnost uplatnit na vadu výrobku – papuče jsou v totmto případě dárek. Obchodník ale musí spotřebiteli vyznačit, o který výrobek se jedná.

„Pokud máte dárek zdarma a je označeno, co je tím dárek zdarma, tak na dárky nelze uplatnit záruku,“ vysvětluje.

Spotřebitele trápí podvody na internetu

U internetových prodejců inspekce dělá několik stovek kontrol za každé čtvrtletí – kontrola e-schopů je náročná, jak ale Fröhlich říká, v těchto případech chodí inspekce prakticky najisto.

„Na základě podání spotřebitelů se dozvíme o tom, že někde obchodník klame a láká do provozovny na něco, co neprodává,“ přibližuje.

Rizikové nákupy zpravidla nejsou u seriózních a prověřených e-schopů, v Česku také dobře fungují portály, které srovnávají různé internetové obchody a dávají hodnocení nezávislých zákazníků.

„Pokud půjdete namátkou po reklamách, úžasných nabídkách a zázračných výrobcích, které na vás budou skákat z reklam a spamů, tak velmi pravděpodobně narazíte na podvodný obchod,“ upozorňuje s tím, že na internetové obchody je nejvíce podání spotřebitelů za rok.

„Nic jiného spotřebitele tak netrápí, jako podvody na internetu a aukce energií,“ říká.

autoři: Tomáš Pancíř , prh
Spustit audio

Související