Pozor na internetové šmejdy. Dejte přednost e-shopům z Evropy, radí šéf obchodní inspekce

Podle průzkumu České obchodní inspekce přes 80 procent internetových obchodů porušilo zákon. Co e-shopy nejčastěji nedodržují? Jak se mohou zákazníci bránit? Na jaká další odvětví se inspekce nejvíce zaměřuje a proč? Vladimír Kroc se ptal nového ředitele České obchodní inspekce Jana Štěpánka.

Když jste řekl, že se chcete zaměřit zejména na oblasti, kde se spotřebitel nedokáže bránit sám nebo jenom v omezené míře, které to jsou? Co máte na mysli?

Za prvé jsou to výrobky, to znamená můžou to být hračky a elektro výrobky, strojní výrobky a další jiné výrobky, které tu jsou poprvé. Jsou tu internetové obchody, které nás tíží, a to je ta alfa a omega. A samozřejmě kontrolujeme i kvalitu pohonných hmot. Myslím, že už jsme to za ta léta kontrol dostali tak daleko, že kvalita je u nás velmi dobrá.

Čtěte také

Podle vašeho nedávného průzkumu přes 80 % internetových obchodů porušilo zákon. Co řešíte nejčastěji?

Samozřejmě neřešíme jen reklamace, kdy spotřebitel reklamuje zboží. Dnes máte zkrátka slušné internetové obchody, méně slušné internetové obchody a můžeme říci i tzv. šmejdy. Ti šmejdi tu začínali, když prodávali jen hrnce a dnes se šmejdi rekrutují do určitých oblastí, kde vidí, že by v tu chvíli mohli vydělat. Jdou na skupiny určitých lidí, které se snažíme ochránit a děláme pro to vše, co umíme a chceme tu práci vylepšit v tom smyslu, aby spotřebitel měl všechny potřebné informace.

Na co si tedy zákazníci e-shopů mají dát pozor?

Dneska máme stránku www.rizikove.cz, kde označujeme, které e-shopy jsou špatné a skutečně rizikové, aby se jim raději spotřebitelé vyhnuli. To je hrozně důležité. Samozřejmě je lepší zaměřit se na e-shopy, které jsou v rámci Evropy, ne prostě jít do těch, které sídlí v Číně a v těchto zemích, kde zaprvé naše kontrola není a tyto e-shopy můžeme tedy zodpovědně označit jako nedůvěryhodné.

Zejména jsou nedůvěryhodné ty, které jsou na tzv. nákupních galeriích. Nákupní galerie je vlastně prodej přes internet, ale je to právě z těch zemí, jako je Čína a další země. Mohu říct příklad: jedné firmě jsme udělili pokutu s tím, že si třeba měnili recenze. Spotřebitel napsal recenzi s jednou hvězdičkou a oni si ty recenze měnili, a tím si vylepšili svůj obraz.

Čtěte také

Těch kontrolních organizací u nás je spousta. Patří se říct, že Česká obchodní inspekce nekontroluje kvalitu potravin a pokrmů a tabákových výrobků, ale zabývá se jimi pouze z hlediska poctivosti jejich prodeje. Když vaši inspektoři pojmou podezření, že s kvalitou potravin není všechno v pořádku, upozorní na to automaticky kolegy ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce?

My ve většině případů reagujeme samozřejmě na spotřebitele. Spotřebitel by měl být trochu víc asertivní a měl by si uvědomit jednu věc: když mi natočí malé pivo, nedají mi čtyři knedlíky, ale jenom jeden, tak si to musím na místě vyřídit sám. Že to dám na vědomí je naprosto v pořádku. My tu kontrolu provedeme, popíšeme, co se děje a předáme dál, třeba hygieně.

Když mluvíte o tom, že se chystá akce na alkohol, to znamená kontrola zneužívání alkoholu mladistvými, a říkáte to takto vědomě dopředu. Je to vlastně i svým způsobem prevence?

Je to prevence. Samozřejmě my ty kontroly provádíme celoročně a toto je mimořádná akce, která se víceméně provádí každý rok, protože alkohol u mladistvých je problém. Když už si ho děti koupí, budu ho pít a naučí se to, tak je to špatně.

Co se děje se zabaveným zbožím? A k čemu slouží Evropské spotřebitelské centrum? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , tec

Související