Pozor na internetové šmejdy. Dejte přednost e-shopům z Evropy, radí šéf obchodní inspekce
Podle průzkumu České obchodní inspekce přes 80 procent internetových obchodů porušilo zákon. Co e-shopy nejčastěji nedodržují? Jak se mohou zákazníci bránit? Na jaká další odvětví se inspekce nejvíce zaměřuje a proč? Vladimír Kroc se ptal nového ředitele České obchodní inspekce Jana Štěpánka.
Když jste řekl, že se chcete zaměřit zejména na oblasti, kde se spotřebitel nedokáže bránit sám nebo jenom v omezené míře, které to jsou? Co máte na mysli?
Za prvé jsou to výrobky, to znamená můžou to být hračky a elektro výrobky, strojní výrobky a další jiné výrobky, které tu jsou poprvé. Jsou tu internetové obchody, které nás tíží, a to je ta alfa a omega. A samozřejmě kontrolujeme i kvalitu pohonných hmot. Myslím, že už jsme to za ta léta kontrol dostali tak daleko, že kvalita je u nás velmi dobrá.
Čtěte také
Podle vašeho nedávného průzkumu přes 80 % internetových obchodů porušilo zákon. Co řešíte nejčastěji?
Samozřejmě neřešíme jen reklamace, kdy spotřebitel reklamuje zboží. Dnes máte zkrátka slušné internetové obchody, méně slušné internetové obchody a můžeme říci i tzv. šmejdy. Ti šmejdi tu začínali, když prodávali jen hrnce a dnes se šmejdi rekrutují do určitých oblastí, kde vidí, že by v tu chvíli mohli vydělat. Jdou na skupiny určitých lidí, které se snažíme ochránit a děláme pro to vše, co umíme a chceme tu práci vylepšit v tom smyslu, aby spotřebitel měl všechny potřebné informace.
Na co si tedy zákazníci e-shopů mají dát pozor?
Dneska máme stránku www.rizikove.cz, kde označujeme, které e-shopy jsou špatné a skutečně rizikové, aby se jim raději spotřebitelé vyhnuli. To je hrozně důležité. Samozřejmě je lepší zaměřit se na e-shopy, které jsou v rámci Evropy, ne prostě jít do těch, které sídlí v Číně a v těchto zemích, kde zaprvé naše kontrola není a tyto e-shopy můžeme tedy zodpovědně označit jako nedůvěryhodné.
Zejména jsou nedůvěryhodné ty, které jsou na tzv. nákupních galeriích. Nákupní galerie je vlastně prodej přes internet, ale je to právě z těch zemí, jako je Čína a další země. Mohu říct příklad: jedné firmě jsme udělili pokutu s tím, že si třeba měnili recenze. Spotřebitel napsal recenzi s jednou hvězdičkou a oni si ty recenze měnili, a tím si vylepšili svůj obraz.
Čtěte také
Těch kontrolních organizací u nás je spousta. Patří se říct, že Česká obchodní inspekce nekontroluje kvalitu potravin a pokrmů a tabákových výrobků, ale zabývá se jimi pouze z hlediska poctivosti jejich prodeje. Když vaši inspektoři pojmou podezření, že s kvalitou potravin není všechno v pořádku, upozorní na to automaticky kolegy ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce?
My ve většině případů reagujeme samozřejmě na spotřebitele. Spotřebitel by měl být trochu víc asertivní a měl by si uvědomit jednu věc: když mi natočí malé pivo, nedají mi čtyři knedlíky, ale jenom jeden, tak si to musím na místě vyřídit sám. Že to dám na vědomí je naprosto v pořádku. My tu kontrolu provedeme, popíšeme, co se děje a předáme dál, třeba hygieně.
Když mluvíte o tom, že se chystá akce na alkohol, to znamená kontrola zneužívání alkoholu mladistvými, a říkáte to takto vědomě dopředu. Je to vlastně i svým způsobem prevence?
Je to prevence. Samozřejmě my ty kontroly provádíme celoročně a toto je mimořádná akce, která se víceméně provádí každý rok, protože alkohol u mladistvých je problém. Když už si ho děti koupí, budu ho pít a naučí se to, tak je to špatně.
Co se děje se zabaveným zbožím? A k čemu slouží Evropské spotřebitelské centrum? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Mluvčí ČOI: Pozor na zprostředkovatele energií. Lžou o ceně a převedou vás k jinému dodavateli
Zazvoní vám u dveří nebo vás kontaktují po telefonu se skvělou nabídkou. „Je to pořád stejný trik, že ušetříte za energie. Nenechte se zmanipulovat,“ radí Jiří Fröhlich.
-
Obchodní inspekce prošetřuje další případ „energošmejdů“. Jak se podle ČOI nejlépe bránit?
Společnost se údajně dopouštěla nekalých a agresivních obchodních praktik při nabízení dodávek plynu a elektřiny.
-
Zprostředkovatele i dodavatele energií nově kontroluje jeden úřad. Zjednodušení a přehled, slibuje mluvčí ČOI
Česká obchodní inspekce zprostředkovatele energií kontrolovala do července. Za dobu působení udělila největší pokutu firmě Envona s.r.o. Ta smluvními podmínkami porušovala zákon.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.