Pokud vám pošta do schránky nehází oznámení o zásilkách, stěžujte si!
Na Žurnál servis se obrátila posluchačka, která je nespokojená se službami České pošty. Opakovaně se jí stává, že do schránky nedostane oznámení o uložené zásilce – o tom, že si nevyzvedla dopis nebo balík, se pak dozví až ve chvíli, kdy se po zásilce sama začne pídit. Ptali jsme se mluvčího České pošty Matyáše Vitíka, jak v takové situaci postupovat.
Podle Vitíka je možné problém vyřešit především komunikací. „Pokud se problém opakuje, doporučil bych posluchačce, aby kontaktovala vedoucí pobočky, na které si nechává ukládat své zásilky, a právě ona by mohla pomoci zjednat nápravu – sdělit svým doručovatelům, že je tady problém, upozornila je, aby si dávali pozor,“ radí mluvčí.
Dobrý den, pane inženýre, moc hezky jste dneska „mazal med kolem huby“ všem posluchačům Radiožurnálu a ještě lépe jste se chlubil, jak Česká pošta umí řešit problémy. Byl jste někdy osobně na pobočce České pošty? Dostal jste se někdy do situace, kdy vám nebyla doručena zásilka ani Avízo o uložení? Stavte se někdy na pobočkách ČP na Praze 9 v Horních Počernicích, Vinoři nebo Čakovicích. To je totiž můj „rajón“. Když jsem byla na rodičovské dovolené tj. poměrně často doma a stalo se mi výše popisované, na přepážce mne odbyli, ať si stěžuji na depu, odkud se prvotně zásilky doručují, že spádová pobočka ČP za to nemůže. (...)
Podle něj se služby České pošty zlepšují, a podobné problémy jsou spíše výjimečné – a pokud už se vyskytnou, tak se řeší.
„Česká pošta zavedla kontrolu doručovatelů, pracovníci telefonují vybraným klientům a ptají se, jestli zásilka byla skutečně doručena; reakce zákazníků jsou ve většině případů pozitivní, zákazník nám řekne, že zásilka byla doručena správně,“ chválí služby Vitík.
Problémy připouští jen ve výjimečných případech – například v nové zástavbě, kde nějakou dobu trvalo, než se doručovatelé zorientovali.
Posluchači, kteří na příspěvek zareagovali, ovšem tento názor nesdílí – mají s praxí z poboček jiné zkušenosti. Jeden z nich najdete v boxu s citací.
Každopádně, pokud by se u vás problémy opakovaly a Česká pošta je nebyla schopná vyřešit, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad. Ten na činnost České pošty dohlíží, a může jí také udělovat sankce.
Jak na to
Pečlivě si zapisujte, kdy jste nedostali oznámení (nebo kdy pošta neprovedla pokus o doručení) a o jaké zásilky se jednalo. Informujte o problémech Českou poštu – buď vedení příslušné pobočky, nebo infolinku České pošty. Ideální je komunikovat písemně nebo e-mailem, aby bylo možné Vaše stížnosti snadno doložit.
Jestliže se problémy budou opakovat a poště se je nepodaří přes Vaše upozornění odstranit, můžete se obrátit na ombudsmanku České pošty (ta může případ prošetřit, nemá ale kontrolní pravomoci vůči České poště), případně rovnou na Český telekomunikační úřad. Doklady o tom, kdy se jaká oznámení opozdila a jak jste na problém upozorňovali, ke stížnosti připojte.